لایحه دفاعیه جرم ربا

لایحه دفاعیه جرم ربا (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه جرم ربا

لایحه دفاعیه جرم ربا و تدوین آن

لایحه دفاعیه جرم ربا چیست؟ لایحه دفاعیه جرم ربا چه کارکردی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به لایحه دفاعیه جرم ربا چیست؟ آیا لایحه دفاعیه جرم ربا کارایی دارد؟ چه انتظاراتی می توانیم از لایحه دفاعیه جرم ربا داشته باشیم؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه جرم ربا چیست؟ آثار لایحه دفاعیه جرم ربا چیست؟ در تدوین لایحه دفاعیه جرم ربا باید به چه نکاتی توجه کرد؟ ویژگی های یک لایحه دفاعیه جرم ربا خوب چیست؟ آیا خودمان می توانیم لایحه دفاعیه جرم ربا را تدوین کنیم؟ شرایط لایحه دفاعیه جرم ربا چیست؟ چه زمانی از لایحه دفاعیه جرم ربا استفاده می شود؟

لایحه دفاعیه جرم ربا یکی از مهمترین ابزارهایی است که در حین دادرسی و رسیدگی به جرم ربا مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین آثار لایحه دفاعیه جرم ربا را می توان در مفهوم جرم ربا جست و جو کرد. در واقع در مسئله جرم ربا، طرفین قرارداد ربا و حتی واسطه این قرارداد مجرم شناخته شده اند. بنابراین لایحه دفاعیه جرم ربا، لایحه ای است که طرفین می توانند از آن بهره ببرند. اما چگونه و در چه زمانی؟

مسئله ای که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم این است که می خواهیم بدانیم لایحه دفاعیه جرم ربا از چه چارچوب های کلی ساخته شده است. شناخت این چارچوب ها به ما این قدرت را می دهد که تا حد خوبی بتوانیم یک لایحه خوب را از لایحه ای نه چندان مناسب تمیز دهیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که زمانی یک لایحه کارایی دارد که به درستی تنظیم شده باشد. یکی از کارکردهای مهم هر وکیل حقوقی یا کیفری در هر حوزه ای همین است. آن چیزی که ما به دنبال پاسخ آن هستیم این است که چگونه می توان یک لایحه دفاعیه جرم ربا خوب داشت؟ با ما در ادامه همراه باشید تا با یک دیگر به این پرسش مهم پاسخ دهیم.

لایحه دفاعیه جرم ربا از نظر مفهومی

لایحه دفاعیه جرم ربا را اگر بخواهیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم، باید با چند مفهوم بسیار مهم در این بین آشنا شویم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که لایحه ابزاری است که بر اساس شرایط دعوی مورد استفاده قرار می گیرند. طرفین دعوی به واسطه این ابزار می توانند ادعایی را مطرح کرده، از ان دفاع کنند و برای اثبات آن ادله و مدرک ارائه دهند. همچنین به واسطه این ابزار امکان دفاع از خود در برابر ادعاهای مطرح شده نیز وجود دارد. این روند تا جایی ادامه پیدا می کند که دادگاه به نتیجه درست و منطقی برسد.

بنابراین شناخت شرایط دعوی و موقعیت قانونی مهمترین تاثیر در تدوین یک لایحه از جمله لایحه دفاعیه جرم ربا را دارد. در خصوص لایحه مذکور شناخت دو چارچوب جرم و ربا می تواند چارچوب کلی که باید در تدوین آن رعایت شود را به ما نشان دهد.

یک وکیل کیفری به خوبی می داند که همه چیز در دنیای قوانین کیفری بر اساس اثبات جرم پایه گذاری شده است. به عبارتی دیگر با اثبات جرم است که قانون امکان تعیین و اجرای مجازات را فراهم می آورد. آن چیزی که در تدوین لوایح کیفری عنوان می شود معطوف به دو گام اثبات یا رد جرم و تعیین مجازات است.

نکته جالب توجه اینجاست که قانونگذار به سادگی امکان اثبات جرم را فراهم نکرده است. در کلام ساده تر با توجه به اثرات اثبات جرم، قانونگذار سعی کرده است شرایط خاص و منطقی را برای این کار طراحی کند. از دید قانون زمانی یک فعل جرم است که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای آن اثبات شود. هر کدام از این ارکان تعریف عمومی و اختصاصی ( بر اساس جرم ) دارند. نکته ای که این تعاریف در تدوین لایحه دفاعیه جرم ربا دارد این است که می توان بر اساس آن ها نسبت به رد یا اثبات جرم اقدام کرد. در واقع در صورتی که متهم بتواند در لایحه خود تنها یکی از این ارکان را با دلایل منطقی نقض کند، عملا تبرئه خواهد شد. این مسئله را می توانیم از مهمترین کارکرد های این لایحه در امور کیفری بدانیم. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

تدوین لایحه دفاعیه جرم ربا

لایحه دفاعیه جرم ربا فارغ از مفهوم کلی جرم، به مفهوم ربا نیز وابسته است. در واقع فردی که قصد تدوین و استفاده از لایحه را دارد، باید نسبت به شرایط جرم و تعاریف قانونی از آن آگاه باشد. از طرف دیگر ربا جرمی است که از اسلام به قانون نفوذ کرده است. در اسلام نیز ربا از جمله گناهان کبیره شناخته شده است. بنابراین اشرافیت به مفاهیم دینی و فقهی در این خصوص نیز می تواند کارایی خوبی داشته باشد.

همانطور که در ابتدا عنوان کردیم، ربا جرمی است که همه طرف های درگیر آن به عنوان مجرم شناخته می شوند. یعنی حتی فردی که ربا گیرنده است ( قرض گیرنده ) به عنوان مجرم شناخته می شود. مگر این که این فرد بتواند ثابت کند که بر اساس اضطرار دست به این کار زده و راه دیگری نداشته است. بنابراین این فرد بنا بر ارائه لایحه دفاعیه جرم ربا می تواند ادعای اضطرار خود را به دادگاه همراه با مدارک لازم ارائه دهد. این مسئله را می توان از مهمترین کارکرد های این لایحه در دادگاه دانست.

مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا لایحه یک ابزار قانونی است که با زبان قانون تدوین می شود. بنابراین تنها کسانی می توانند از تمام منافع و آثار این ابزار مهم قانونی استفاده کنند که به قوانین و زبان آن آشنا باشند. در واقع شناخت قوانین و موقعیت دادرسی مهمترین عامل در تدوین یک لایحه خوب و مناسب است. در غیر این صورت لایحه اثربخشی خود را از دست می دهد و با توجه به این که یک سند مکتوب محسوب می شود می توان از آن در برابر خود فرد در دادگاه استفاده کرد. همچنین در نظر داشته باشید که زمان استفاده از لایحه از لحظه شروع دادرسی تا اعلام رای دادگاه می باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×