دفاع در قصور پزشکی

دفاع در قصور پزشکی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دفاع در قصور پزشکی

نحوه دفاع در قصور پزشکی

دفاع در قصور پزشکی چگونه است؟ شرایط دفاع در قصور پزشکی چیست؟ دفاع در قصور پزشکی به چه مواردی بستگی دارد؟ قوانین مرتبط به دفاع در قصور پزشکی چیست؟ در دفاع در قصور پزشکی از چه ابزارهایی می توان استفاده کرد؟ چه مسیرهایی برای دفاع در قصور پزشکی وجود دارد؟ مهمترین شرایط و نکات مربوط به دفاع در قصور پزشکی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دفاع در قصور پزشکی چیست؟ آیا امکان دفاع در قصور پزشکی وجود دارد؟ نقش برائت در دفاع در قصور پزشکی چیست؟ آیا اجازه دفاع در قصور پزشکی داده می شود؟

دفاع در قصور پزشکی از جمله مهمترین کارهایی است که از هر وکیل کیفری انتظار می رود در مسیر دفاع از موکل خود در این دعوی انجام دهد. در واقع زمانی که از مسئله دفاع در قصور پزشکی صحبت می کنیم منظورمان مجموعه ای از روندها و فعالیت هایی است که در مسیر دادرسی در خصوص یک دعوی قصور پزشکی رخ می دهد. در این مسیر بر اساس مجموع اتفاقاتی که رخ داده دادگاه رای نهایی را صادر می کند. بنابراین دفاع در قصور پزشکی یک اتفاق یا ابزار خاص نیست، بلکه مجموعه ای از اتفاقات و ابزارآلات محسوب می شود.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم برای دفاع در قصور پزشکی چه مسیرها و ابزارهایی وجود دارد؟ در کلام  ساده تر ما با بررسی مسیر یک دعوی و چارچوب های مربوط به آن می توانیم به صورت کلی بدانیم که یک وکیل چه کارکردی می تواند داشته باشد و چه مواردی در این خصوص تاثیر گذار است. از این رو در ادامه با بررسی شرایط و مفاهیم مربوط به این مسئله قضایی و مجموع روند ها و اتفاقاتی که در این دعوی رخ می دهد با نحوه دفاع در قصور پزشکی آشنا خواهیم شد. با ما در ادامه همراه باشید.

دفاع در قصور پزشکی و بررسی مفاهیم پایه

دفاع در قصور پزشکی را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با برخی از مهمترین مفاهیم پایه ای این دعوی آشنا شویم. در واقع اولین مفهومی که باید به آن  بپردازیم کیفری یا حقوقی بودن دعوی است. در دعاوی حقوقی تنها به حقوق افراد و نحوه استفاده از آن ها توجه می شود. در این دعاوی سعی می شود حقوق ضایع شده به صاحب حق باز گردد و در صورت لزوم در برابر تخلفات صورت گرفته از مفهوم جریمه استفاده می شود. این تمام کاری است که از یک وکیل حقوقی انتظار داریم.

اما در یک دعوی کیفری مفهوم مهم جرم و مسئله اثبات آن مورد بررسی قرار می گیرد. با اثبات جرم نوبت به تعیین مجازات و اجرای آن می رسد. بنابراین کل دعاوی کیفری به سه بخش اثبات یا رد جرم، تعیین مجازات و اجرای مجازات تقسیم می شود. حال سوال مهم این است که قصور پزشکی در کدام یک از این تقسیم بندی ها جای می گیرد؟

قصور پزشکی به معنی اتفاقی است که بر اساس اهمال یا فراموشی ایجاد شود. به نوعی می توان گفت که در خصوص قصور پزشکی عمدی وجود ندارد. با توجه به ارکان اثبات جرم و این که عمدی بودن فعل صورت گرفته از مهمترین ارکان اثبات جرم محسوب می شود می توان گفت که بر اساس قانون قصور پزشکی نمی تواند جنبه کیفری داشته باشد و صرفا در دادگاه حقوقی قابل بررسی است. اما در تقصیر پزشکی که عمدی برای تجویز یا انجام کاری وجود دارد می توان دعوی کیفری علیه پزشک اقامه کرد. این مسئله را می توان یکی از مهمترین مفاهیم در مسیر دفاع در قصور پزشکی دانست.

در واقع اولین کاری که یک وکیل در خصوص دفاع در قصور پزشکی انجام دهد این است که نشان دهد آیا این دعوی باید در دادگاه کیفری بررسی شود یا خیر؟ اگر دعوی در دادگاه حقوقی اقامه شود پزشک به زندان یا قصاص و … محکوم نخواهد شد. تنها باید به اندازه آسیب وارد شده خسارت و دیه پرداخت نماید. این نکته است که باید به آن در روند دفاع در قصور پزشکی توجه داشته باشید.

دفاع در قصور پزشکی و نقش کمیسیون

دفاع در قصور پزشکی یکی از سخت ترین دفاع ها برای هر وکیلی محسوب می شود. علت این موضوع این است که اولا پزشکی یک شغل حساس و تخصصی محسوب می شود و نمی توان به سادگی در خصوص ماهیت فعل صورت گرفته نظر داد. از طرف دیگر روند بررسی و اعلام نظر در خصوص این دعاوی به سادگی سایر دعاوی نیست. در این خصوص باید پزشکی قانونی و همچنین کمیسیون تشکیل شده اعلام رای کنند.

در واقع این کمیسیون مشخص می کند که آیا اتاق پیش آمده و آسیب وارد شده بر اساس خطا و قصور پزشکی بوده است؟ همچنین این کمیسیون میزان خسارت و دیه وارد شده به بیمار و درصد قصور پزشکی را بررسی می کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که گزارش این کمیسیون در تعیین میزان دیه و خسارت وارد شده توسط دادگاه بسیار اهمیت دارد. حال نحوه ارجاع دعوی به این کمیسیون و اعتراض به رای آن نیز از مسائلی است که در دفاع در قصور پزشکی باید به آن توجه داشت.

همه این موارد نشان می دهد که دفاع در قصور پزشکی چه جنبه های گسترده ای می تواند داشته باشد. این مسئله زمانی گستردگی بالاتری پیدا می کند که دادسرا تشخیص بدهد که جرمی صورت گرفته است. در این صورت تعیین  مجازات علاوه بر تعیین دیه تبدیل به یکی از موارد اصلی و مورد توجه در روند دفاع در قصور پزشکی خواهد شد. در کلام ساده تر اگر وکیل نتواند جرم صورت گرفته را رد کند، باید سعی کند در مسیر تعیین مجازات از پزشک دفاع کند.

در مقابل نیز بیمار به عنوان خواهان به دنبال این است که اولا بتواند نسبت به دکتر دعوی کیفری اقامه کند، در صورتی که موفق نشود بیمار به دنبال گرفتن حداکثر خسارت ممکن از پزشک خواهد بود. این تمام نکاتی است که باید در این خصوص به آن توجه داشته باشید. در واقع می توان گفت این چارچوب و روند کلی است که در دفاع در قصور پزشکی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×