کشتن قاتل توسط اولیای دم

کشتن قاتل توسط اولیای دم (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

کشتن قاتل توسط اولیای دم

کشتن قاتل توسط اولیای دم بر اساس قانون

کشتن قاتل توسط اولیای دم چیست؟ کشتن قاتل توسط اولیای دم به چه معنی است؟ کشتن قاتل توسط اولیای دم چگونه امکان پذیر است؟ شرایط کشتن قاتل توسط اولیای دم چیست؟ نحوه کشتن قاتل توسط اولیای دم چگونه است؟ مهمترین نکات مربوط به کشتن قاتل توسط اولیای دم چیست؟ در کشتن قاتل توسط اولیای دم باید به چه مواردی توجه کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص کشتن قاتل توسط اولیای دم چیست؟ شرایط کشتن قاتل توسط اولیای دم بر اساس قانون چیست؟ حکم قانون در خصوص کشتن قاتل توسط اولیای دم چیست؟

کشتن قاتل توسط اولیای دم مفهومی است که تنها از طریق قانون امکان پذیر است. یعنی اولیای دم بدون در نظر گرفتن قانون و شرایط دادگاه نمی توانند به صورت مستقیم وارد عمل شوند. در کلام ساده تر حتی اگر قاتل مستحق مرگ باشد نیز اولیای دم نمی تواند به صورت مستقیم کار خاصی انجام دهد. این قانون است که باید تشخیص دهد که قاتل باید کشته شود. به نوعی کشتن قاتل توسط اولیای دم تنها زمانی امکان پذیر است که به دستور قانون و دادگاه باشد. این مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

حال سوالی که وجود دارد این است که شرایط کشتن قاتل توسط اولیای دم چیست؟ در کلام ساده تر قانون چه شرایطی در خصوص اعدام قرار داده است و آیا اولیای دم برای استفاده از این ابزار مهم قانونی باید کار خاصی انجام دهند؟ این ها مهمترین سوالاتی است که ما در ادامه به آن ها پاسخ خواهیم داد. در واقع هدف ما این است که بدانیم یک وکیل کیفری چه کارکرد خاصی در این حوزه می تواند داشته باشد. با ما در ادامه همراه باشید.

کشتن قاتل توسط اولیای دم از دید بنیادی

کشتن قاتل توسط اولیای دم را اگر بخواهیم به درستی متوجه شویم باید مفاهیم مربوط به آن را از نظر بنیادی مورد بررسی قرار دهیم. در واقع دو مفهوم مهم در این بین وجود دارد که عبارتند از جرم و مجازات. در کلام ساده تر کشتن قاتل توسط اولیای دم مجازاتی است که برای جرم قتل عمد در نظر گرفته شده است. از این رو برای این که بهتر بتوانیم با شرایط مربوط به آن آشنا شویم باید با مفاهیم جرم و مجازات آشنا شویم.

یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که همه چیز در قانون کیفری بر اساس مفهوم جرم پایه گذاری شده است. در کلام ساده تر با تعریف جرم و اثبات آن است که امکان تعیین مجازات و اجرای آن برای متهم ایجاد می شود. برای اثبات جرم در قانون کیفری نیاز است که سه رکن مادی، قانونی و معنوی به صورت همزمان اثبات شود. رکن مادی به اثرات منفی و قابل اثبات فعل می پردازد. رکن معنوی به نیت و هدف فاعل نگاه می کند و رکن قانونی به تعریف و مصادیق قانون از فعل تحت عنوان جرم توجه دارد. در خصوص قتل عمد می توان گفت که رکن مادی نشان می دهد که به واسطه این عمل جان یک انسان از بین رفته است، بر اساس رکن معنوی عمدی بودن فعل اثبات می شود و در رکن قانونی مجازات تعیین شده مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین مجازات در قانون کیفری ایران به دو دسته حدی و تعزیری تقسیم بندی شده است. بر اساس قانون هر مجازاتی که توسط قانون گذار تعیین شده باشد تحت عنوان مجازات تعزیری شناخته می شود. این دست از مجازات ها معمولا به شکل بازه ای بیان می شود و امکان تغییر در آن اعم از کاهش، افزایش یا … وجود دارد. اما مجازات حدی به مجازاتی گفته می شود که توسط اسلام تعیین شده است. این مجازات ها باید به صورت کامل اجرا شود و امکان تغییر در آن تحت هیچ صورتی وجود ندارد. کشتن قاتل توسط اولیای دم از جمله مجازات های حدی تعیین شده در قانون کیفری ایران است. همین موضوع می توان کارکرد وکیل در این حوزه را سحت تر کند.

شرایط کشتن قاتل توسط اولیای دم

کشتن قاتل توسط اولیای دم یک حق تعریف شده در اختیار اولیای دم است. در کلام ساده تر اولیای دم این قدرت و اختیار را دارند که از حق خود استفاده کنند و یا آن را تبدیل به دیه کنند و یا حتی از قاتل گذشت کنند. بنابراین زمانی که گفته می شود کشتن قاتل توسط اولیای دم حقی برای اولیای دم محسوب می شود بدین معنی است که انتخاب این مجازات و اجرایی شدن آن بر عهده اولیای دم است.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است تنها در شرایطی امکان کشتن قاتل توسط اولیای دم و استفاده اولیای دم از این حق وجود دارد که اثبات شود قتل به صورت عمد اتفاق افتاده است. یعنی رکن معنوی قتل برای قاتل اثبات شود. بنابراین قتل شبه عمد یا خطای محض امکان و حق اعدام را به اولیای دم نمی دهد.

قتل عمد بدین معنی است که فاعل کاری را به قصد کشتن فرد مقتول انجام دهد. قتل شبه عمد این است که قاتل کاری را نه به قصد کشت انجام دهد اما این کار باعث قتل شود. خطای محض نیز بدین معنی است که قاتل ناخواسته کاری را انجام دهد که این کار باعث مرگ فرد دیگری شود.

نکته مهم دیگر در خصوص کشتن قاتل توسط اولیای دم این است که در شرایط خاصی برای این که اولیای دم بتوانند از این حق استفاده کنند باید نسبت به پرداخت دیه قاتل اقدام کنند. بگذارید ساده تر بیان کنیم. قصاص یا اعدام برابری یک جان در برابر جان دیگر است. زمانی که در اسلام دیه زن نصف دیه مرد قلمداد شده است، زمانی که قاتل مرد باشد، اولیای دم زمانی می توانند از حق اعدام خود استفاده کنند که نیمی از دیه را به خانواده قاتل پرداخت کنند. همچنین در صورتی که قاتل دو یا چند نفر باشد زمانی اولیای دم می تواند نسبت به اعدام قاتلین اقدام کند که دیه آن ها را پرداخت نماید. این ها شرایط خاصی است که باید در خصوص کشتن قاتل توسط اولیای دم به آن توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×