وقف موبد چیست؟

وقف موبد چیست؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وقف موبد چیست؟

وقف موبد چیست؟

وقف موبد به چه معنی است؟ شرایط وقف موبد چیست؟ چه زمانی از وقف موبد استفاده می شود؟ تفاوت وقف موبد با وقف عادی چیست؟ مهمترین نکات مربوط به وقف موبد چیست؟ بهترین زمان برای وقف موبد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص وقف موبد چیست؟ شرایط وقف موبد چیست؟ کدام نهاد قضایی در خصوص وقف موبد تصمیم گیری می کند؟ موقف علیه در وقف موبد کیست؟ در قانون وقف موبد چگونه تعریف شده است؟ تفاوت وقف موبد با حبس موبد چیست؟

وقف موبد در واقع همان وقف عادی و عمومی است که در جامعه می شناسیم. در واقع موبد به معنی همیشگی و بدون تاریخ انقضا است. بنابراین وقف موبد به وقفی گفته می شود که برای همیشه صورت می گیرد. بنابراین کاملا مشخص است تمام قوانین و مقرراتی که در خصوص وقف وجود دارد برای وقف موبد نیز اجرایی است. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم وقف از نظر زمانی به دو دسته منقطع و موبد تقسیم بندی می شود. وقف موبد همان وقفی است که به صورت عمومی در جامعه شناخته می شود.

بنابراین ما برای فهم وقف موبد باید به طور کلی مفهوم وقف را بهتر بشناسیم. بنابراین در ادامه این مقاله به نکات مهم و اساسی وقف می پردازیم. می خواهیم بدانیم وقف چیست و چه شرایط قانونی دارد؟ مهمترین نکاتی که در خصوص وقف وجود دارد چیست و چه زمانی می توان از این عنصر اجتماعی استفاده کرد؟ این ها مهمترین مواردی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

وقف موبد از منظر بنیادی

وقف موبد را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که بتوانیم مفهوم وقف را به صورت کلی و عمیق درک کنیم. وقف به عنوان یک عنصر اجتماعی و البته دینی تاثیر مهمی در جامعه دارد. از این رو قانونگذار نیز شرایط ویژه ای برای آن در نظر گرفته است.

به طور کلی بر اساس قانون وقف به معنی قبض مال و در اختیار قرارداد منافع مال برای موقوف علیه به صورت عام یا خاص است. در کلام ساده تر در وقف عین مال ضبط می شود. بدین معنی که مالکیت مال از مالک گرفته شده و به فرد دیگری منتقل نمی شود. بنابراین این مال دارای شخصیت حقوقی خواهد شد. از این رو به جز در موارد خاص پیش بینی شده امکان تغییر، انتقال و … برای آن مال وجود ندارد. هدف از وقف استفاده از منافع مال است. بنابراین با قبض عین مال این امکان برای موقوف علیه عام یا خاص ایجاد می شود که بتواند از منافع مال استفاده کند.

بگذارید با یک مثال این موضوع را دقیق تر بیان کنیم. فرض کنیم مالک یک زمین کشاورزی تصمیم می گیرد این زمین را در جهت استفاده اهالی روستا از محصولات آن وقف کند. بنابراین مالکیت این زمین از اختیار مالک خارج می شود. اهالی روستا به عنوان موقوف علیه این حق را پیدا می کنند که از منافع مال که همان محصولات کشاورزی است بهره مند شوند اما حق فروش زمین یا تغییر کاربری آن را نخواهند داشت. این مهمترین نکته است که هر وکیل حقوقی در خصوص وقف موبد به آن آگاه است.

وقف موبد یک قرارداد است

وقف موبد یا همان وقف با وجود این که یک مفهوم دینی و شرعی محسوب می شود اما در قانون تحت عنوان قرارداد شناخته می شود. در کلام ساده تر بر اساس قانون وقف موبد بر اساس یک قرارداد انجام می شود. در این قرارداد مشخص می شود که واقف چه ملکی را با چه هدفی و در چه مدت زمانی به چه کسانی وقف می کند.

بر اساس همین قرارداد است که مشخص می شود وقف موبد است یا منقطع. نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که وقف یک قرارداد لازم است. در قانون حقوقی ایران قراردادها به دو دسته مهم قرارداد لازم و جایز تقسیم بندی می شوند. قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که طرفین بدون نیاز به پیش زمینه قانونی و یا بدون نیاز به رضایت طرفین قادر به انحلال آن هستند. اما قرارداد لازم امکان انحلال به هیچ کدام یک از طرفین را نمی دهد مگر این که یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و یا اقاله ایجاد شود.

نکته بسیار مهمی که در خصوص قرارداد وقف وجود دارد این است با وجود این که این قرارداد لازم محسوب می شود اما امکان اقاله کردن و انحلال قرارداد به واسطه اقاله در آن وجود ندارد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

وقف موبد چیست؟ (2)
وقف موبد چیست؟ (2)

شرایط قرارداد وقف موبد

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که برای انعقاد هر قرارداد در قانون شرایط عمومی و اختصاصی پیش بینی شده است. شرایط عمومی به شرایطی گفته می شود که همه قراردادها باید آن را داشته باشند و شرایط اختصاصی بر اساس نوع قرارداد تعیین می شود. از مهمترین شرایط عمومی برای وقف موبد  و سایر قراردادها این است که طرفین باید اهلیت لازم برای انعقاد قرارداد را داشته باشند.  

در کلام ساده تر طرفین قرارداد باید سه شرط عقل، بلوغ و رشد را داشته باشند. از شرایط اختصاصی قرارداد وقف نیز می توان به این نکته اشاره کرد واقف باید بتواند مالکیت مال را اثبات کند. یعنی یک فرد زمانی می تواند نسبت به انعقاد قرارداد وقف موبد اقدام کند که مالک مال باشد.

مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند وقف موبد با حبس موبد کاملا متفاوت است. به طور مثال در وقف شما نمی توانید مال را به فرد دیگری منتقل کنید. اما در حبس، حابس می تواند این کار را انجام دهد. همچنین همانطور که بیان شد امکان اقاله در قرارداد وقف وجود ندارد اما در قرارداد حبس مانعی برای اقاله کردن ذکر نشده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. در نهایت پیشنهاد ما این است که در این خصوص بهتر است از یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب و با تجربه کمک بگیرید. چرا که وقف می تواند مسیر پیچیده و نسبتا سختی محسوب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×