وصیت نامه دستی

وصیت نامه دستی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وصیت نامه دستی

وصیت نامه دستی و شرایط قانونی آن

وصیت نامه دستی چیست؟ وصیت نامه دستی چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به وصیت نامه دستی چیست؟ وصیت نامه دستی چه زمانی تنظیم می شود؟ در وصیت نامه دستی باید به چه مواردی توجه کرد؟ مهمترین نکات مربوط به وصیت نامه دستی چیست؟ شرایط وصیت نامه دستی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص وصیت نامه دستی چیست؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص وصیت نامه دستی چیست؟ آیا وصیت نامه دستی دارای اعتبار قانونی است؟ اعتبار قانونی وصیت نامه دستی چقدر است؟ چگونه می توان از وصیت نامه دستی در دادگاه استفاده کرد؟ آیا وصیت نامه دستی در دادگاه قابل استناد است؟

وصیت نامه دستی یکی از انواع وصیت نامه های رایج در قانون و جامعه محسوب می شود. بر اساس این وصیت نامه مشخص می شود که فرد چه تصمیم گیری در خصوص اموال خود انجام داده است. به نوعی می توان گفت که وصیت نامه دستی هم می تواند به صورت تملیکی باشد و هم به صورت تعهدی. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که وصیت نامه دستی در قانون تحت عنوان وصیت دست نویس یا خودنویس شناخته شده است.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم که وضعیت اعتباری این دست از وصیت نامه ها چیست؟ در کلام ساده تر آیا یک وصیت نامه دست نویس اعتبار لازم برای اجرایی شدن را دارد؟ آیا وراث می توانند نسبت به این وصیت نامه اعتراضی داشته باشند و برای این که این وصیت نامه بتواند از اعتبار کافی قانونی برخوردار باشد باید از چه شرایطی بهره مند شود؟ این ها مهمترین نکات و شرایطی است که در خصوص این دست از وصیت نامه ها وجود دارد. ما در ادامه با بررسی این سوالات و پاسخ به ان ها سعی می کنیم اطلاعات کامل و مختصری در این خصوص ارائه دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

وصیت نامه دستی و بررسی چند مفهوم

وصیت نامه دستی را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که مفاهیم مربوط به آن را به درستی متوجه شویم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که وصیت نامه در هر شکل و صورتی یک سند محسوب می شود. بنابراین باید ابتدا ما سند را بشناسیم و بدانیم در قانون چند نوع سند وجود دارد. همچنین در ادامه باید بدانیم که کارکرد وصیت نامه در قانون ایران چیست و از چه حدود اختیاراتی برخوردار است. این دست از مفاهیم و چارچوب ها می تواند ما را در مسیر شناخت درست از وصیت نامه دستی قرار دهد.

به طور کلی سند یکی از مهمترین مفاهیم حقوقی و اجتماعی شناخته می شود. در جامعه سند می تواند نقش افراد را تعیین کند. یک سند مالکیت نقش مالکیت فرد را نشان می دهد و یک سند تحصیلی می تواند نقش دانش فرد در جامعه را تعیین کند. از نظر حقوقی نیز هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که سند در مسیر قانونی به عنوان یکی از انواع ادله اثبات شناخته شده است. یعنی طرفین بر اساس ارائه سند می توانند ادعای خودشان را در دادگاه ثابت کنند.

در قانون ایران از دو نوع سند عادی و رسمی نام برده شده است. سند رسمی به سندی گفته می شود که توسط نماینده رسمی قانون تدوین و ثبت شده باشد. این اسناد از اعتبار بالای قانونی و دولتی بهره مند هستند. اسناد غیر رسمی این ویژگی را ندارند. گرچه قانون اعتباری برای این دسته از اسناد در نظر گرفته است اما می توان گفت که اعتبار اسناد رسمی در برابر اسناد غیر رسمی بسیار بیشتر است. بنابراین نمی توان به سادگی اعتبار قانونی اسناد رسمی را زیر سوال برد.

بر اساس این تعریف می توان گفت که وصیت نامه دستی از جمله اسناد غیر رسمی یا ساده شناخته می شود. بنابراین برای استفاده  از این دست از اسناد در دادگاه و اثبات ادعای خود باید ابتدا ثابت کرد که سند ارائه شده دارای وجاهت قانونی است. به نوعی باید اعتبار آن را ثابت کند. هر سند غیر رسمی نیز شرایط خاصی برای این مسئله دارد. این موضوع در خصوص وصیت نامه دستی نیز وجود دارد. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

اعتبار وصیت نامه دستی

وصیت نامه دستی همانطور که گفته شد از جمله اسناد غیر رسمی شناخته می شود. فرد در این سند می تواند برای حداکثر یک سوم اموال خود بعد از مرگ تصمیم گیری کند و یا اگر وصیت از نوع تعهدی باشد می تواند خواسته هایی را مطرح کند. اما برای این که این سند دارای اعتبار لازم جهت اقامه دعوی باشد باید شرایط خاص قانونی را رعایت کرده باشد.

مهمترین شرط یک وصیت نامه دستی این است که فرد این وصیت را با دست خط خود نگاشته باشد. بنابراین می توان گفت که یک فرد بی سواد نمی تواند وصیت نامه دستی داشته باشد. مسئله مهم این است که باید ثابت شود فرد در زمان نگارش این سند اهلیت لازم را دارا بوده. یعنی از نظر عقل، بلوغ و رشد مشکلی نداشته باشد.

از دیگر شروط لازم برای اعتبار بخشیدن به این دست از اسناد این است که وصیت نامه دستی باید دارای تاریخ روز و دقیق باشد. این تاریخ باید شامل روز، ماه و سال باشد. همچنین وصیت نامه دست نویس باید دارای امضای فرد باشد. بنابراین هر سندی تحت عنوان وصیت نامه دست نویس یا خودنویس فاقد امضا نمی تواند اعتبار لازم جهت اقامه دعوی یا طرح در دادگاه را داشته باشد.

مورد دیگری که باید در خصوص تدوین همه وصیت نامه ها به آن توجه داشته باشیم این است که هیچ اجبار یا اکراهی در تنظیم آن نباید باشد. با اثبات این مسئله می توان اعتبار وصیت نامه را زیر سوال برد. از طرف دیگر یکی از مواردی که می تواند به طور کلی اعتبار همه انواع وصیت نامه ها، حتی یک وصیت نامه رسمی را از بین ببرد این است که فرد اقدام به خودکشی کند. در این صورت وصیت نامه وی نیز باطل خواهد شد. این ها مهمترین نکاتی است که شما باید در خصوص وصیت نامه خودنویس به آن توجه داشته باشید. برای راهنمایی بیشتر در این خصوص می توانید از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×