ارث خواهر مجرد

ارث خواهر مجرد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ارث خواهر مجرد

ارث خواهر مجرد بر اساس قانون

ارث خواهر مجرد چگونه تعیین می شود؟ ارث خواهر مجرد چیست؟ ارث خواهر مجرد بر کدام موارد است؟ وارثان ارث خواهر مجرد چه کسانی هستند؟ مهمترین نکات مربوط به ارث خواهر مجرد چیست؟ ارث خواهر مجرد به چه کسی می رسد؟ ارث خواهر مجرد با برادر مجرد چه فرقی می کند؟ قانون ارث خواهر مجرد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ارث خواهر مجرد چیست؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص ارث خواهر مجرد چیست؟ ارث خواهر مجرد با متاهل چه تفاوتی دارد؟

ارث خواهر مجرد بدین معنی است که دختری بدون این که ازدواج کند و صاحب فرزندی باشد از دنیا برود. در این صورت بر اساس قانون ارث از طبقه اول وارثان تنها پدر و مادر دختر امکان وراثت دارند. در صورتی که این دو نفر در دنیا نباشند و یا به دلیلی امکان وراثت نداشته باشند افراد طبقه دوم وراثت یعنی برادر، خواهر و فرزندان آن ها به عنوان وارث شناخته می شوند.

در ادامه می خواهیم بدانیم که ارث خواهر مجرد چگونه تعیین می شود؟ در واقع می خواهیم مسیر انحصار وراثت را در خصوص تعیین ارث یک دختر مجرد مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که از انحصار وراثت صحبت می کنیم در حقیقت به دو جنبه مشخص توجه داریم. اول این که باید مشخص کنیم چه اموالی تحت عنوان ارث شناخته می شود. جنبه دوم نیز تعیین وراث برای این اموال است. از این رو اگر بخواهیم ارث خواهر مجرد را مورد بررسی قرار دهیم باید هر دو جنبه انحصار وراثت را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. این مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ارث خواهر مجرد از نظر بنیادی

ارث خواهر مجرد را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چارچوب قوانین مربوط به آن آشنا شویم. مهمترین چارچوبی که در این خصوص وجود دارد مربوط  به قانون ارث است.

در واقع ارث یک مفهوم قانونی است که در ایران بر اساس شرع و اسلام تدوین شده است. به نوعی می توان گفت که عمده شرایط و قوانین مربوط  به ارث و انحصار وراثت بر اساس قوانین شرعی و فقهی اسلامی تعیین شده است. به طور کلی آن چیزی که شما باید در خصوص ارث و چارچوب آن بدانید این است که بر اساس ارث ماترک متوفی تعیین تکلیف می شود.

بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. یک وکیل حقوقی به خوبی می داند حقوق اجتماعی و فردی افراد با تولد ایجاد و با مرگ از بین می رود. بنابراین یک فرد تنها تا زمان مرگ خود می تواند از حق مالکیتش استفاده کند. بعد از مرگ این فرد هیچ حقی تحت عنوان مالکیت نخواهد داشت. اینجاست که قانون باید نسبت به ماترک وی تصمیم گیری کند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که ماترک تنها به معنی اموال و دارایی های متوفی نیست. بلکه دیون و بدهی ها و همچنین هزینه کفن و دفن وی نیز تحت عنوان ماترک شناخته می شود. بنابراین وارث تنها به عنوان مالک دارایی ها شناخته نمی شود، بلکه به عنوان مسئول بدهی ها و تمام ماترک منفی متوفی نیز شناخته می شود. در کلام ساده تر وارث باید بر اساس دارایی های متوفی بدهی های وی را پرداخت نماید.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که در صورتی که میزان بدهی بیش از اموال متوفی باشد، وارث مسئولیتی در قبال پرداخت آن نخواهد داشت. این ها مهمترین نکات و چارچوب های بنیادی است که در خصوص ارث وجود دارد. این چارچوب های کلی برای ارث خواهر مجرد نیز رعایت می شود. حال بر این اساس می خواهیم نحوه تعیین اموال متوفی و همچنین تعیین وراث را مورد بررسی قرار دهیم.

انحصار وراثت ارث خواهر مجرد

انحصار ارث خواهر مجرد بدین معنی است که میزان اموال و دارایی های وی و همچنین وراث وی باید مشخص شود. معمولا قانون در گام اول اقدام به تعیین وراث می کند. زیرا با تعیین وراث است که مسئول انجام امور مربوط به ماترک از جمله پرداخت بدهی و … مشخص می شود. همچنین این وراث هستند که باید میزان دارایی و اموال متوفی را تایید کنند تا دادگاه نسبت به تقسیم ارث میان آن ها اقدام کند.

قانون دو گروه از خویشان را به عنوان وراث شناخته است. در واقع بر اساس قانون خویشان یا نسبت سببی با متوفی دارند و یا نسبت نسبی. نسبت سببی در حالتی است که عقد یا قراردادی رخ داده باشد. رایج ترین این نسبت ها را می توان مسئله نکاح دانست. اما روابط نسبی بر اساس تولد ایجاد میشود. پدر، مادر، خاله، خواهر و … همگی تحت این عنوان شناخته میشود. در کلام ساده تر داشتن رابطه خونی به عنوان خویشاوند نسبی محسوب می شود.

زمانی که یک دختر مجرد از دنیا برود بدین معنی است که رابطه سببی و همچنین فرزند خونی ندارد. در قانون برای روابط نسبی طبقات مختلفی در نظر گرفته شده است. در طبقه اول فرزندان و پدر و مادر قرار دارند، در طبقه دوم برادر، خواهر و فرزندان آن ها و در طبقه سوم خاله و دایی و عمو و … تعریف شده است. وجود یک نفر از طبقه بالاتر مانع از ارث به طبقه پایین می شود. بنابراین زمانی که یک نفر در طبقه اول به عنوان وارث شناخته شود فرد دیگری در طبقات پایین تر نمی تواند ادعای ارث داشته باشد. این نکته مهمی است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به آن آگاه است.

بنابراین زمانی که دختر به شکل مجرد از دنیا می رود بر اساس طبقه ارث پدر و مادر او به عنوان وارث شناخته می شوند. در این صورت پدر دو سوم و مادر یک سوم از اموال فرزند خود را به ارث می برد. در صورت نبود پدر و مادر خواهران و برادران و فرزندان آن ها می توانند به عنوان وارث شناخته شوند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که متوفی تنها می تواند برای یک سوم اموال خود تعیین تکلیف کند. در صورت وجود وصیت، قانون یک سوم تعیین شده را از میزان دارایی ها کسر و مابقی را بر اساس قانون انحصار وراثت بین وراث تقسیم می کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×