کارشناسی و تحقیق محلی

کارشناسی و تحقیق محلی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

کارشناسی و تحقیق محلی

آیا می دانید کارشناسی و تحقیق محلی چیست؟ بر اساس قانون وقتی شخصی دعوایی را در دادگاه مطرح می کند باید توان اثبات آن دعوا را در دادگاه داشته باشد. اما اینکه چه راه هایی را برای اثبات در پیش می گیرد با توجه به نوع دعوا متفاوت است. یکی از ادله های اثبات دعوی کارشناسی و تحقیق محلی است. تحقیقات محلی می تواند برای دادگاه معتبر شناخته شود. در این شرایط دادگاه می تواند با مراجعه به اهالی محل از حقیقت موضوع طرح دعوا اطلاع پیدا کند این اطلاعات هرچه دقیق تر باشد به علم قاضی می افزاید و بر اساس همین تحقیقات رای صادر می گردد.

اطلاعاتی جامع در خصوص پروسه کارشناسی و تحقیق محلی

کارشناسی و تحقیق محلی در قانون آیین دادرسی م به عنوان ادله اثبات دعوا تعیین شده است. اما تحقیق محلی چیست و شامل چه مواردی می شود و آیا دادگاه می تواند به شواهد کارشناسانی که از این طریق برای اثبات دعوایی اطلاعات جمع می کنند استنباط کنند. پرسیدن از اهالی یک محل برای اثبات یک حقیقت از زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) وجود داشته است و افراد اگر بر سر موضوعی شکایت می کردند پیامبر برای اثبات آن از نزدیکان دو طرف دعوا و یا همسایه های آن ها برای اثبات حقیقت می پرسید.

حال در توضیحی دقیق تر و کاملتر باید بگوییم که تحقیق محلی به دست آوردن آگاهی و اطلاعاتی است که از اهالی محل نسبت به موضوع دعوا جمع آوری می شود‌. این موضوع متفاوت از گواهی شاهدین است. در این یک کارشناس به محل اعزام می شود و از اشخاصی تحقیق می شود که دو طرف دعوا را می شناسند و دانستنی ها و شنیدنی های خود را مستقیم و غیر مستقیم، دیده ها و برداشت های خود را به کارشناس توضیح می دهند.  به طور مثال اگر فردی بخواهد در مورد عقد اجاره میان خواهان و خوانده گواهی دهد شاهد است اما تحقیق محلی در مورد شیوه رفت و آمدها و مسائلی از این قبیل بیان می شود و کارشناس با این گونه اطلاعات به این نتیجه می رسد که میان خواهان و خوانده عقد اجاره برقرار شده است.

درخواست کارشناسی و تحقیق محلی

بر اساس ماده 249 قانون آیین دادرسی مدنی در مورد موضوع کارشناسی و تحقیق محلی باید بعد از طرح دعوا درخواست تحقیقات محلی مطرح شود و این ماده از قانون بیان می کند که زمانی طرفین دعوا یا یکی از طرفین به اطلاعات و گزارشات اهل محل استناد نماید و درخواست خود را کلی مطرح نماید و اسامی افراد برای کارشناسی و تحقیق را ذکر نکند دادگاه رای بر تحقیق محلی را صادر می کند. در این گونه درخواست ها برخلاف درخواست معرفی شاهد نیازی به درج اسم اهالی محل نیست و الزامی در معرفی افراد نیست. در همه ی موارد دادگاه با درخواست های تحقیق محلی موافقت نمی کند و اگر این درخواست ها در موضوع دادگاه کارایی و مزیتی در رای دادگاه نداشته باشد دادگاه می تواند کلا این درخواست را رد و کلا این گونه درخواست ها را صادر نخواهد کرد.

توان اثباتی کارشناسی و  تحقیق محلی

کارشناسی و تحقیق محلی و اطلاعات به دست آمده با این روش همانند معاینه محل جزء امارت قضایی محسوب می شوند. توانایی اثبات این اطلاعات بسیار بالا نیست و تنها برای افزایش علم قاضی و دادرس می باشد و کارایی دیگری ندارند و حتی ممکن است در رای نهایی هم تاثیر نداشته باشند. پس این تحقیقات به مفهوم اخص به شمار نمی روند و فقط در حد اماره اعتبار دارند. کارشناسی که به محل اعزام می شود باید دانش، مهارت، معلومات، توانایی تشخیص در موضوعات فنی و تخصصی را داشته باشد. این قرار بیشتر در مواردی صادر می شود که موضوع دعوا اموال غیر منقول باشد مانند تکه از زمین یا ملک به مثلا دو وارث یا دو همسایه بر سر تقسیم و مالکیت آن دعوا دارند. در این صورت با توجه به اطلاعات و شواهد گذشته و جمع اکری ان ها از اهالی محل می توان پی برد که صاحب اصلی آن قطعه چه کسی خواهد بود.

 قوانین مدنی در خصوص کارشناسی و تحقیق محلی

کارشناسی و تحقیق محلی و معاینه محل هر سه جزء امارات قضایی محسوب می شوند. این سه مورد هیچکدام دادنامه نمی شود و ابلاغیه هم ندارند و از همه مهمتر قابلیت اعتراض ندارند.

کار تحقیق محلی و کارشناسی را نمی توان به کارمندان دفتری یا ضابط قضای سپرد. این امر توسط قاضی یا دادرس علی البدل انجام می شود

برخی از موضوعات مطرح در دعاوی جنبه فنی و تخصصی دارند و قاضی هر چند که خودش هم در این خصوص تخصص دارد اما ممکن است آن را به کارشناس وارد به این موضوعات ارجاع دهد.

برای این گونه تحقیقات مهلت زمانی خاصی در نظر گرفته می شود که باید کارشناس نظر خود را در این مهلت قضایی مقرر تقدیم دادگاه کند.

اگر کارشناس در محل حضور پیدا نکند و برای تکمیل تحقیقات و اخذ توضیح مراجعه نکند. در اینگونه موارد امکان جلب کارشناسی وجود دارد.

به طرفین اصل تحقیق محلی ابلاغ نمی شود، اما موضوع و وقت قرار ابلاغ می شود‌

اجرای تحقیق باید به امضای کارشناس یا قاضی که محل مراجعه کرده، مطلعین و اصحاب دعوا برسد.

دادگاه خودش می تواند هم به درخواست طرفین دعوا و هم برای تکمیل پرونده خودش قرار ارجاع امر به کارشناسی را صادر نماید.

هر کدام از طرفین دعوا برای اعزام کارشناسی محلی درخواست بدهند باید هزینه کامل کارشناس را پرداخت نماید.

نظرات کارشناس باید نزد خودش کتبا یادداشت شود و آن را اعلام کند و موظف است این نظرات را تا ۵ سال نزد خود نگه دارد.

نظرات که کارشناسان برای یک پرونده به دادگاه ارائه می شوند فقط مختص همان پرونده هستند و در موضوعات دیگر ارائه شوند. اما حکم دادگاه به عنوان دلیل می تواند در پرونده دیگر مورد استناد واقع شود.

اگر طرفین دعوا و دادخواست به نظر کارشناس معترض باشند باید پس از اینکه به دادگاه مراجعه کردند و نظر کارشناس را ملاحظه نمودند تا یک هفته حق اعتراض دارند.

و در پایان باید بگوییم که استناد به گفته های اهل محل یکی از وسائل اثبات ادعا و جزئی از ادله به حساب می آید. مواد ۲۳۸ تا ۲۵۴ قانون آیین نامه دادرسی مدنی به این موضوع پرداخته است و اگر موضوعات گفته شده از اهالی محل دقیق باشد و با گواهی شاهدین هم خوانی داشته باشد برای دادگاه بسیار مهم است و در رای نهایی قاضی بسیار مهم و تاثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×