عقد معوض و عقد غیر معوض

عقد معوض و عقد غیر معوض (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

عقد معوض و عقد غیر معوض

با عقد معوض و عقد غیر معوض آشنا شوید

عقدها تقسیم بندی‌های مختلفی دارند اما یکی از رایج‌ترین آن‌ها عقد معوض و عقد غیر معوض است. هر یک از این عقدها دارای تعاریف جدا و مشخصی هستند و اگر در حوزه‌ فعالیت‌های حقوقی مشغول به کار باشید می‌دانید که این دو عقد چه اهمیت‌هایی دارند. عقد معوض عقدی است که هر دو طرف قراردارد باید نسبت به یک دیگر متعهد باشند و یک عوض را پرداخت کنند نمونه این عقد مانند عقد بیع است. اما در عقد غیر معوض تنها یکی از طرفین باید عوض تعیین شده را پرداخت کند، مانند عقد هبه. نام دیگر این عقد، عقد مجانی نیز است. پس اگر تصمیم به عقد قرارداد دارید، قبل از شروع کار با این اصطلاحات آشنا شوید، اگرچه بهتر است برای جلوگیری از بروز هرگونه اشتباه از وکلای مجرب و متخصص در این حوزه استفاده کنید. موسسه وکلای پارسا بهترین وکیل‌های حقوقی را به شما معرفی می‌کند.

تعریف دقیق عقد

اگر بخواهیم معنای لغوی « عقد » را پیدا کنیم به تعریف گره بستن می‌رسیم اما این تعریف در امور حقوقی کمی تغییر پیدا می‌کند. عقد در مبنای حقوقی به معنای پیمان بستن بین افراد مختلف است و اینکه این افراد متعهد به انجام تعهدات خود هستند. تعهدهایی که در بین طرفین شکل می‌گیرد، می‌تواند مالی یا در قبال انجام کاری باشد. که در اینجا با بحث عقد معوض و عقد غیر معوض رو به رو می‌شویم. به این تعهدی که بین افراد وجود دارد عوض گفته می‌شود و هر دو ملزم به پرداخت آن هستند اما در تعهدی دیگر تنها یکی از طرفین باید تعهد خود را انجام دهد و طرف دوم هیچ تعهدی ندارد. در اینجا با عقود معوض و غیر معوض مواجه می‌شویم. اما این عقود چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یک‌دیگر دارند؟ برای چه نوع قراردادهای باید از آن استفاده کرد؟

تعریف عقد معوض

سوالی که ممکن است در بین معرفی عقد معوض و عقد غیر معوض ایجاد شود، شیوه انجام قرارداد و اهمیت این موضوع است. قرارداد به معنای ایجاد یک تعهد بین دو نفر و پرداخت مال و انجام تعهدی که بیان کرده‌اند.  زمانی که هر دو طرف ملزم به پرداخت باشند به آن عقد معوض گفته می‌شود. عقد بیع مثال خوبی در این زمینه است. در این نوع عقد عقدی که بین فروشنده خانه و خریدار است یک قرارداد و عقد معوض است. فروشنده در قبال پولی که می‌گیرد، خانه دریافت می‌کند. پس در این عقد در واقع دو خق وجود دارد و هر دو آن‌ها باید آن را بگیرند. شاید تصور کنید با این تفاسیر بیشتر عقدهایی که انجام می‌شود از این نوع هستند. اما اینطور نیست. بهتر در ادامه با عقد مجانی یا غیر معوض آشنا شوید تا پاسخ این پرسش را پیدا کنید.

تعریف عقد غیر معوض

عقد غیر معوض که به نام عقد مجانی نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از انواع رایج عقود است.در این نوع عقد و قرارداد تنها یک نفر ملزم به پرداخت حق است و طرف دیگر به صورت رایگان باید تعهد خود را پرداخت کند. یکی از پرکاربردترین نمونه‌های آن عقد هبه است. که به صورت رایگان یک شخص به صورت هدیه و بدون عوض مالی را پرداخت می‌کند. به این عقد، عقد مجانی نیز گفته می‌شود و دریافت کننده هیچ تعهدی ندارد و حتی می‌تواند آن را نیز نپذیرد. در این نقطه به پاسخ سوال مطرح شده میرسیم که همه عقدها جز عقدهای معوض نیستند بلکه عقد معوض و عقد غیر معوض به شیوه‌های مختلفی دیده می‌شوند. در ادامه با تفاوتی که بین این عقود هست بیشتر آشنا می‌شویم. البته به یاد داشته باشید برای انجام کارهای حقوقی خود بهترین گزینه کمک گرفتن از وکلای حقوقی متخصص است.

تفاوت عقد معوض و عقد غیر معوض

تا این لحظه با تعریف عقد معوض و عقد غیر معوض آشنا شدید. اما بدون شک مهم‌ترین سوالی که ذهن شما را درگیر کرده، تفاوت بین این دو عقد است. این عقود از نظر حقوقی تفاوت‌های مهمی دارند و در صورتی که به یکی از آن‌ها توجه نشود، ممکن است مشکلات بسیاری ایجاد شود. اما این تفاوت‌ها شامل چه مسائلی می‌شود؟

وجود داشتن عوض:

مهم‌ترین تفاوتی که به این دو عقد است، وجود عوض در قرارداد است. زمانی که یک قرارداد در حال منعقد شدن است، باید یک عوض و مالی این وسط وجود داشته باشد در صورتی که هر دو طرف موظف به پرداخت آن باشند این عقد را معوض می‌نامند در غیر این صورت عقد مجانی است.

انجام دادن تعهدات:

همانطور که می‌دانید در عقد معوض یک تعهدی وجود دارد و افراد موظف به انجام آن‌ها هستند و در صورتی کی از طرفین تعهد خود را انجام نداد طرف دوم نیز می‌تواند از این موضوع اجتناب کند. اما در عقد غیر معوض و مجانی به دلیل اینکه هیچ عوض و مالی وجود ندارد در صورتی که طرفی که متعهد شده است، تعهد خود را انجام ندهد باید از طریق شکایت کردن او را مجبور به انجام کرد.

امور حقوقی خود را به چه کسی واگذار کنیم؟

در خصوص تمامی امور حقوقی نه تنها عقد معوض و عقد غیر معوض، بهتر است از یک فرد با تجربه و متخصص در این حوزه استفاده کنید. چرا که عدم آشنایی و کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند خسارت‌های سخت و پرهزینه‌ای را برای شما ایجاد کند. بهترین افرادی که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند، وکلای حقوقی هستند. این افراد به دلیل داشتن دانش و تجربه کافی در این زمینه‌ها بهترین شرایط را برای شما در جهت رسیدن به خواسته‌ها و همچنین انجام تعهدات ایجاد می‌کنند. پس بهتر است در هنگام مواجه با قراردادهایی که اطلاعات کافی از شرایط آن ندارید با یک موسسه حقوقی و وکیل مشورت کنید.

چرا موسسه حقوقی وکلای پارسا؟

موسسه حقوقی وکلای پارسا با بهترین و مجرب‌ترین وکلای دادگستری و پایه یک همکاری می‌کند. این مجموعه با داشتن 10 سال سابقه در این زمینه یکی از بهترین گزینه‌ها برای سپردن کارها و قراردادهای حقوقی است. گروه وکلای پارسا با در نظر گرفتن تمامی شرایط و ارزیابی و بررسی دقیف پرونده بهترین راهکار را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بدون کوچک‌ترین مانع و مشکلی پرونده شما حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×