وکیل نفی نسب

وکیل نفی نسب (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل نفی نسب

 وکیل نفی نسب را تا چه حد می شناسید؟ آیا برای شما یا اطرافیانتان تاکنون پیش آمده است که به وکیل نفی نسب نیاز داشته باشید؟ وکیل نفی نسب چه وظایفی را بر عهده دارد؟ وکیل نفی نسب باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا بتوانیم وکالت پرونده خود را به او بسپاریم؟ برای آنکه بتوانید پاسخ تمامی این سوالات را در مورد وکیل نفی نسب بدانید به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

قبل از آنکه بخواهیم در مورد وکیل نفی نسب صحبت کنیم بهتر است در ابتدا با معنای حقوقی اصطلاح نفی نسب آشنا شویم و شرایط قانونی آن را بسنجیم تا دید روشن تری نسبت به این موضوع پیدا کنیم. اصطلاحات حقوقی نفی نسب و نفی ولد هر دو به معنای آن هستند که ارتباط قرابت و انتساب فرزند متولد شده، انکار شوند.

هنگامی که دعوایی مبنی بر نامشروع بودن و قانونی بودن نسب یک طفل در دادگاه مطرح شود، دعوایی به نام نفی نسب بوجود می آید. در چنین دعوایی برای اثبات کردن مشروع بودن نسب یا نفی آن باید از ادله قانونی و مدارک حقوقی استفاده شود. تهیه این مدارک و ارائه آنها به دادگاه، وظیفه ای است که بر عهده وکیل نفی نسب قرار دارد.

حضور وکیل نفی نسب در پرونده های قانونی

در معنای لغوی می توان گفت که نسب به معنای قرابت داشتن و خویشاوندی است که در هنگام منعقد شدن نطفه حاصل از نزدیکی زن و مرد بوجود می آید. این رابطه خونی باعث ایجاد یک نوع ارتباط طبیعی و قانونی میان فرزند متولد شده و پدر و مادر است. مسئله اساسی که معمولا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد آن است که نسب مشروع بوده است یا نامشروع. بر اساس ماده 862 قانون مدنی می توان گفت که افرادی که بر اساس رابطه نسبی ارث می برند به سه دسته تقسیم می شوند:

پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد.

اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها.

 اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها.

یکی از مهمترین موضوعاتی که معمولا در مراجع قضایی دعاوی متعددی در مورد آن مطرح می گردد، موضوع اثبات نسب یا نفی نسب است. شما باید این موضوع را بدانید افراد از طریق رابطه سببی و نسبی به یکدیگر مربوط میشوند و آثار حقوقی میان آنها پدید می آید. روابط نسبی و سببی دارای آثار قانونی متعددی هستند که معمولا باعث ایجاد تکالیف قانونی مختلفی میان افراد می گردند. یکی از مهمترین مصادیق این آثار و تکالیف، ارث و نفقه است. معمولا در دعاوی مربوط به ارث و نفقه، اثبات نسب یا نفی ان، مسئله بسیاری مهمی به حساب می اید که افراد عادی نمی توانند آن را انجام دهند و برای رسیدگی به چنین پرونده هایی نیاز به وکیل نفی نسب به وضوح احساس می گردد.

 وکیل نفی نسب بهتر از هر کس دیگری با پرونده های مربوط به اثبات و نفی نسب آگاهی دارد و روند حقوقی آن ها را می شناسد و به خوبی میداند که باید از چه ادله اثبات و مدارکی استفاده کند تا روند دادرسی پرونده بدون هیچگونه اختلال و مشکلی پیش رود. گاهی دیده می شود که افراد نمی تواننند در محاککم قضایی مبحث نفی نسب یا اثبات نسب را با استفاده از دلایل محکمه پسند اثبات کنند و همین موضوع باعث می شود تا حقوق آنها مورد تضییع قرار گیرد.

وکیل نفی نسب و مشاوره حقوقی با او

بسیاری از افرادی که درگیر پرونده های مربوط به نفی نسب می شوندف دقیقا نمیدانند که برای حل و فصل کردن این پرونده ها باید چه کنند و از چه مدارک و ادله قانونی استفاده کنند. از آنجایی که قانون در مورد نفی نسب از طرف وراث یا پدر و… دارای قواعد حقوقی مختلفی است و معمولا این قواعد دارای پیچیدگی ها و جزئیات بسیار زیادی هستند، بیشتر افرادی که با این پرونده ها روبرو می شوند معمولا دچار سردرگمی و نگرانی می شوند، حضور یک وکیل نفی نسب حرفه ای در جریان چنین پرونده هایی باعث تسریع روند پرونده می گردد و از به هدر رفتن زمان افراد جلوگیری می کند.

 نفی نسب فرزند دارای شرایط و ارکان خاصی است و نمی توان ان را به راحتی انجام داد، برای مثال پدری که نسبت به فرزند خود این ادعا را مطرح می کند باید مدارک و دلایل کافی برای این ادعای خود داشته باشد تا این موضوع در مراجع قضایی مورد بحث و پیگیری قرار گیرد.

 مشاوره حقوقی با وکیل نفی نسب این امکان را برای افراد بوجود می آورد تا از تمامی جزئیات قانونی مربوط به موضوع نفی نسب آگاه شوند و شرایط حقوقی آن را بشناسند. در جلسه مشاوره حقوقی با وکیل نفی نسب، این امکان برای مراجعان ایجاد میشود تا تمامی ابهامات و سوالات ذهنی خود را مطرح کنند تا وکیل نفی نسب پاسخ تمامی این سوالات را بدهد.

وکیل نفی نسب و آثار اجتماعی آن

نفس نسب یا نفی ولد یکی از اتفاقاتی محسوب می شود که به سبب اثرات فردی و اجتماعی که دارد، قانون به آن توجه ویژه ای کرده است. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، به طور کلی نفی نسب یا نفی ولد به معنی از بین بردن تمام روابط نسبی ایجاد شده بین افراد است.

بگذارید کمی به عقب بازگردیم. در جامعه بشری دو نوع رابطه بیشتر وجود ندارد. این دو رابطه عبارتند از نسبی و سببی. بنابراین افراد جامعه بر اساس یکی از این دو حالت با یک دیگر ارتباط اجتماعی برقرار می کنند. قانون نیز بر اساس این دو ارتباط سعی می کند قوانین میان آن ها را مشخص و تعریف کند.

در روابط سببی، این خود فرد است که می تواند تصمیم بگیرد و مشخص کند که با که با چه کسی ارتباط برقرار کند. اما در روابط نسبی این اختیار در انسان وجود ندارد. به طور مثال شما در انتخاب همسر خود مختار هستید و همسر شما نیز این حق را داشته است که شما را انتخاب کند. بنابراین رابطه شما و همسر شما یک رابطه سببی است. اما شما نمی توانید مشخص کنید که فرزند کدام خانواده باشید. از این رو رابطه شما با خانواده – پدر و مادر و … – یک رابطه نسبی است.

تفاوت دیگری که رابطه نسبی دارد این است که این نوع روابط غیر قابل انکار و غیر قابل فسخ است. یعنی شما نمی توانید از نقش خود در این رابطه کنار بکشید. به طور مثال در روابط سببی مانند ازدواج، شما می توانید به سبب طلاق، نقش همسری را کنار بگذارید. اما راهی برای کنار گذاشتن نقش فرزندی یا پدری و … وجود ندارد.

شما تا آخر عمر همچنان فرزند همان پدر و مادر محسوب می شوید و این اتفاقی است که تغییر ناپذیر است، مگر این که مشخص شود عملا این رابطه از ابتدا وجود نداشته است. به عبارت ساده تر زمانی شما می توانید یک رابطه نسبی را از بین ببرید که ثابت کنید این رابطه از همان ابتدا وجود نداشته است. بنابراین کار وکیل نفی نسب در عمل این است که ثابت کند یک رابطه نسبی – پدر فرزندی و یا سایر روابط نسبی – از همان ابتدا وجود نداشته است.

نکته مهم دیگری که باید در مورد روابط نسبی و سببی بدانید این است که قوانین خانواده بر اساس این رابطه ایجاد شده است. بنابراین قوانینی مانند قوانین ارث و مهریه و … همه و همه بر پایه روابط نسبی و سببی است. بنابراین با نفی نسب تمامی حق و حقوق هایی که توسط این رابطه به فرد می رسید، از بین می رود. این نکته ای است که باعث شده است در برخی از دعوا های انحصار وراثت، افراد سراغ وکیل نفی نسب بروند.

وکیل نفی نسب صلبی و غیر صلبی

نفی نسب و نفی ولد دو مفهوم هم ارز هستند که معنایی نسبتا متفاوت دارند. در مفهوم نفی ولد تنها پدر – والد – اجازه و حق ارائه دادخواست به دادگاه را دارد و تنها رابطه بین فرزند و پدر مورد بررسی قرار می گیرد، به این نوع دادخواست، دادخواست نفی نسب صلبی نیز گفته می شود. اما در دادگاه های نفی سبب غیر صلبی عملا دادگاه رابطه نسبی بین فرزند و مادر و یا برادر و خواهر را مورد بررسی قرار می دهد.

بنابراین اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، نفی نسب صلبی مربوط به روابط فرزند – پدری است و در نفی نسب غیر سلبی روابط بین خواهر و برادر و یا مادر و فرزند مورد بررسی قرار می گیرد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که نفی ولد یک مسئله بسیار سخت و پیچیده از نظر قانونی محسوب می شود و نگارش دادخواست و ارائه آن به دادگاه سختی های خاص خودش را دارد. از این رو لازم است که از همان ابتدا از یک وکیل نفی نسب مجرب و با تجربه استفاده شود. نکته مهم دیگر این است که بررسی دادخواست نفی ولد در حوزه دادگاه خانواده است، همچنین برای این کار لازم است که خواهان مدارک و ادله بسیار قوی از جمله آزمایش DNA و … به دادگاه ارائه کند.

روند تهیه این مدارک و ارائه آن به دادگاه می تواند بسیار زمان بر و سخت باشد. از این رو پیشنهاد می شود که حتما در این مسیر از یک وکیل نفی نسب مجرب استفاده شود. استفاده از وکیل نفی نسب می تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شود. به هر هر حال قانون در این مورد حساسیت های بالایی را مد نظر قرار داده است. از این رو کوچکترین اشتباه یا ناهمخوانی می تواند باعث ابطال دادخواست و بسته شدن پرونده شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که فارغ از مدرک گفته شده، دادگاه نیاز به شاهد نیز دارد. این ها مواردی است که یک وکیل نفی نسب می تواند شما را راهنمایی کند.

قانون مدنی در مورد نفی نسب چه می گوید؟

 وکیل نفی نسب با تمامی قوانین حقوقی مربوط به این مبحث حقوقی اشنایی دارد و با استناد بر این مفاد قانونی، روند دادرسی پرونده را به بهترین نحو ممکن پیش می برد. با استناد به مفاد 1159 الی 1163 قانون مدنی به چند مورد از اساسی ترین مباحث مربوط به دعوای اثبات نسب اشاره می کنیم:

‌هر طفلی که بعد از انحلال نکاح متولد شود ملحق به شوهر است مشروط بر این که مادر هنوز شوهر نکرده و از تاریخ انحلال نکاح تا‌روز ولادت طفل بیش از دو ماه نگذشته باشد مگر آن که ثابت شود که از تاریخ نزدیکی تا زمان ولادت کمتر از شش ماه و یا بیش از ده ماه گذشته باشد.

در صورتی که عقد نکاح پس از نزدیکی منحل شود و زن مجدداً شوهر کند و طفلی که از او متولد گردد طفل به شوهری ملحق‌می‌شود که مطابق مواد قبل الحاق او به آن شوهر ممکن است در صورتی که مطابق مواد قبل الحاق طفل به هر دو شوهر ممکن باشد طفل ملحق به‌شوهر دوم است مگر آن که امارات قطعیه بر خلاف آن دلالت کند. در مورد مواد قبل هرگاه شوهر صریحاً یا ضمناً اقرار به ابوت خود نموده باشد دعوی نفی ولد از او مسموع نخواهد بود.

در مورد مواد قبل دعوی نفی ولد باید در مدتی که عادتاً پس از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل برای امکان اقامه دعوی کافی‌می‌باشد اقامه گردد و در هر حال دعوی مزبور پس از انقضاء دو ماه از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل مسموع نخواهد بود. در موردی که شوهر مطلع از تاریخ حقیقی تولد طفل نبوده و تاریخ تولد را بر او مشتبه نموده باشند به نوعی که موجب الحاق طفل به‌او باشد و بعدها شوهر از تاریخ حقیقی تولد مطلع شود مدت مرور زمان دعوی نفی دو ماه از تاریخ کشف خدعه خواهد بود.

بهترین وکیل نفی نسب

اگر شما جز آن دسته از کسانی هستید که درگیر پرونده های مربوط به نفی نسب شده اید و دقیقا نمی دانید که باید چه کنید و چگونه بهترین وکیل نفی نسب را پیدا کنید به شما توصیه می کنیم که از گروه حقوقی وکلای پارسا در این زمینه کمک بگیرید. پیدا کردن بهترین وکیل نفی نسب کار آسانی نیست و معمولا از عهده هر کسی بر نمی آید.

موسسه حقوقی وکلای پارسا دارای سال ها تجربه در زمینه دعاوی مختلف حقوقی است و از وکلای متخصص و مجرب تشکیل شده است. وکلای متخصص موسسه حقوقی وکلای پارسا خدمات حقوقی گسترده ای را در زمینه دعاوی نفی نسب و اثبات آن به موکلان خود ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×