وکیل متخصص امور شرکت ها

وکیل امور شرکت ها (6)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل متخصص امور شرکت ها

وکیل امور شرکت ها

همانطور که میدانید، امروزه شرکت ها نیز همچون انسان ها دارای شخصیت قانونی می باشند که به ان در اصطلاح شخصیت حقوقی می گویند. بنابراین به خوبی می توان این موضوع را تشخیص داد که شرکت ها نیز مانند انسان ها روزانه با مشکلات قانونی متعددی روبرو میشوند و نیاز دارند تا وکیل متخصص امور شرکت ها برای حل مشکلات قانونی اقدامات لازم را انجام دهد.

آمار و ارقام بدست آمده در سال های اخیر، این موضوع را به خوبی اثبات میکند که مشکلات قانونی اشخاص حقوقی همچون شرکت ها بسیار بیشتر از اشخاص حقیقی می باشد و چنین پرونده هایی معمولا دارای پیچیدگی های خاصی می باشند، بنابراین کاملا منطقی است که وکالت چنین پرونده هایی را به یک فرد متخصص و با تجربه بسپاریم. وکیل متخصص امور شرکت ها دارای تجربه و مهارت کافی در زمینه حل و فصل پرونده های حقوقی می باشد و می تواند به روند دادرسی چنین پرونده هایی سرعت ببخشد.

حقیقت آن است که صاحبان شرکت ها و شرکا، سهامداران در یک مجموعه تجاری یا غیر تجاری باید به این موضوع توجه داشته باشند که بهتر است از همان ابتدای ثبت شرکت از وکیل امور شرکت ها کمک بخواهند؛ چراکه ثبت شرکت و تعیین قوانین مربوط به شرکت، صورتجلسه کردن یا حتی مشخص کردن میزان سود شرکا، وظایف کارکنان و……. دارای قواعد حقوقی خاصی می باشد که با رعایت آنها دیگر شرکت ها در ادامه فعالیت های خود کمتر با مشکل مواجه می شوند، وکیل متخصص امور شرکت ها کسی است که می تواند تمامی این کارها را بر عهده گیرد.

 ناگفته نماند که وکیل متخصص امور شرکت ها حتی در انتهای فعالیت شرکت و انحلال آن نیز نقش بسیار مهم و موثری دارد؛ چرا که انحلال شرکت مسئله ای نمی باشد که به راحتی انجام شود و هر کسی بتواند آن را انجام دهد. بر اساس قانون تجارت کشور ما، انحلال شرکت ها نیز همچون ثبت آنها نیاز به گذراندن مراحل قانونی خاصی دارند. 

در حالت کلی به قراردادی شرکت گفته می شود که تمامی شرکای آن سود بدست آمده در نتیجه فعالیت شرکت را بر اساس تصمیمات  از پیش تعیین شده بین یکدیگر تقسیم کنند. در کشور ما شرکت ها به 7 نوع مختلف تقسیم می شوند و شرایط قانونی هر یک از آنها نیز با دیگری متفاوت است و به همین خاطر نیز حضور وکیل متخصص امور شرکت ها و کمک گرفتن از او، یک امر الزامی محسوب می شود.

ضرورت استفاده از خدمات وکیل متخصص امور شرکت ها

معمولا اکثر شرکت ها نمیتوانند ( به خصوص شرکت های خصوصی) نمی توانند رسیدگی به مسائل قانونی و پرونده هایی را که درگیر آن میشوند را به افراد  عادی و یا کارمندان خود بسپارند تا این افراد در دادگاه ها و دادسراها برای پیگیری چنین پرونده هایی حاضر شوند. به همین دلیل بهترین و ساده ترین راهکار آن است که تمامی امور حقوقی را به وکیل متخصص امور شرکت ها بسپارند.

وکیل شرکت های تجاری دارای اطلاعات حقوقی و تسلط کافی بر مباحث قانونی می باشد و به همین دلیل نیز با داشتن وکالت از جانب شخصیت حقوقی می توانند برای رسیدگی به پرونده های مربوطه در دادگاه و دادسرا حاضر شوند و مشکلات حقوقی پیش آمده را در کوتاه ترین زمان ممکن و به بهترین نحو حل کنند.

هزینه های مربوط به پرداخت حق الوکاله و حق المشاوره به وکیل دعاوی شرکت ها در مقایسه با فعالیت هایی که وکیل برای جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان به شرکت میکند، نوعی سرمایه گذاری در جهت حفظ منافع شرکت به حساب می آید.

مسلما پیگیری پرونده های حقوقی شرکت ها نیازمند صرف وقت و هزینه می باشد. به همین خاطر هم معمولا مدیران و کارمندان شرکت ها نمیتوانند چنین وقتی را صرف پیگیری پرونده های حقوقی کنند، پس در چنین شرایطی بهترین راه حل ممکن، سپردن وکالت شرکت به وکیل متخصص امور شرکت ها است.

اشخاص حقیقی و افرادی که دارای دانش حقوقی نمی باشند معمولا از قوانینشرکت ها و راهکارهای مختلف حقوقی در جهت حل و فصل مشکلات پرونده ها اطلاع کافی ندارند و همین موضوع باعث می شود که هزینه های دادرسی بسیار زیادی را بپردازند و از طرفی دیگر نیز روند رسیدگی به پرونده حقوقی دچار اطناب شود. مهم ترین مزیت کمک گرفتن از وکیل متخصص امور شرکت ها ان می باشد که از اتلاف وقت و هزینه های مختلف جلوگیری می شود.

چرا وکیل متخصص امور شرکت ها ؟

همه ما به خوبی می دانیم که امروزه تمامی شرکت ها دارای قوانین و قواعد خاصی می باشند و حتی کسب و کارهای کوچک نیز باید زیر نظر قانون کسب و کار و تجارت در جوامع امروزی به فعالیت بپردازند، بنابراین کاملا طبیعی است که اختلافات و مشکلات حقوقی نیز در چنین شرایطی ایجاد شود. حقیقت آن است که کمتر شرکتی می تواند ادعا کند که هیچ گونه اختلافی میان اعضا و شرکای آن وجود ندارد و حتی هیچگونه مشکلی نیز در مورد اشخاص ثالثی همچون مشتریان شرکت بوجود نمی آید.

 حتی اگر بخواهیم اینگونه تصور کنیم که هیچ گونه مشکلی نیز وجود ندارد، شرکت و مجموعه های مذکور نیاز به فرد متخصصی دارند که بر اساس قانون تجارت کشور آنها را راهنمایی کند. همه ی مردم عادی جامعه از قوانین شرکت ها آگاهی ندارند و هیچ شخصی به اندازه وکیل متخصص امور شرکت ها دارای تسلط بر این موارد نمی باشد. خدماتی که توسط وکیل متخصص امور شرکت ها ارائه می گردد بسیار متنوع و گسترده است، در ادامه مطلب به چند مورد از مهمترین مصادیق وظایف وکیل متخصص امور شرکت ها اشاره می کنیم تا با انها اشنایی پیدا کنید.

 وکیل شرکت های تجاری

ارائه مشاوره حقوقی

نظارت بر انعقاد قرارداد شرکت ها واحدهای تجاری، تولیدی، صنعتی و بازرگانی  

وکالت پرونده های دعاوی شرکت ها، مربوط به قراردادها، مطالبات، موضوعات و مسائل تجاری

حضور در دادگاه ها و محاکم قانونی برای دفاع از شرکت در صورت نیاز

ارائه ادله استنباطی و دلایل کافی برای موفقیت در دعاوی حقوقی شرکت

ارائه مشاوره بیمه، امور مالیاتی ، تنظیم قراردادها مختلف و امور بانکی

نظارت بر عملکرد قانونی شرکت

نظارت بر سرمایه شرکت (در صورت افزایش و یا کاهش سرمایه)

ارائه لایحه دفاعیه در پرونده های دعاوی کیفری شرکت ( مانند ورشکستگی به تقلب یا تقصیر، تخلف مدیران و موسسات)

حضور در واحد حقوقی شرکت ها و ارائه مشاوره حقوقی پاره وقت یا تمام وقت به اعضای شرکت

تنظيم اسناد حقوقی مانند: قرارداد ها، دادخواست، شكوائيه، واخواهی، تجدیدنظر خواهی ، لايحه دفاعيه و درخواست های حقوقی

اقدام برای اقامه دعوا علیه اشخاص( مانند نشر اکاذیب و افتراء)

وکالت در دعاوی روابط کار و بیمه و تامین اجتماعی

وکالت در دعاوی حوادث کار و اخراج کارگران

ارائه مشاوره حقوقی به کارمندان و مدیران در رابطه با پرداخت حق سنوات و محاسبه ی آن.

مشاوره در تاسیس انواع شرکت های تجاری، مشاوره در تدوین اساسنامه و شرکتنامه

میانجی گری در اختلافات و داوری بین شرکا و همکاران

مشورت کردن با مدیران و سهامداران شرکت و ارائه اطلاعات لازم در مورد تنظيم قراردادها، دعاوی و مسائل مربوط به قراردادها ، وصول مطالبات و موضوعات و مسائل تجاری

اقدام قانونی برای ثبت شرکت ها، ثبت علائم تجاری، ثبت صورتجلسات

تنظیم اساسنامه و صورتجلسات شرکت

تنظیم قراردادهای داخلی شرکت و خارج از شرکت

پیگیری پرونده های مربوط به دعاوی کیفری و مالی شرکت (مانند کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاء، خیانت در امانت، چک بلا محل، جرائم رایانه ای)

قوانین و مقررات مهم مربوط به ثبت شرکت ها

مسلما وقتی در مورد شرایط ثبت شرکت توسط وکیل متخصص امور شرکت ها صحبت می کنیم، برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که دقیقا شرایط ثبت شرکت ها به چه مواردی تقسیم می شوند  و تا چه اندازه رعایت این قوانین دارای اهمیت می باشد؟

برای پاسخ به این سوال به چند مورد از مهمترین مواردی که در قانون ثبت شرکت ها آمده است، اشاره می کنیم تا با انها اشنایی پیدا کنید:

هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن در ایران باشد شرکت ایرانی محسوب است.

کلیه شرکتهای ایرانی مذکور در قانون تجارت (سهامی ، ضمانتی، مختلط ،تعاونی) که در تاریخ اجرای این قانون موجود و مطابق مقررات قانون تجارت راجع به ثبت و تطبیق تشکیلات خود با قانون مزبور عمل نکرده اند باید تا آخر شهریور ماه سال جاری تشکیلات خود را با مقررات قانون تجارت تطبیق نموده و مطابق قانون مزبور تقاضای ثبت کنند والا به تقاضای مدعی العمومی بدایت محلی که ثبت باید در آنجا به عمل آید ، محکمه مدیران آن ها را به یکصد الی هزار تومان جزای نقدی محکوم خواهد کرد و در صورتی که مدت فوق برای تطبیق تشکیلات با قانون تجارت و تقاضای ثبت کافی نباشد رئیس محکمه ابتدایی محل به تقاضای شرکت تا سه ماه مهلت اضافی خواهد داد.

هر شرکت خارجی برای این که بتواند به وسیله شعبه یا نماینده به امور تجارتی یا صنعتی یا مالی در ایران مبادرت نماید، باید در مملکت اصلی خود شرکت قانونی شناخته شده و در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد.

هر شرکت خارجی که در تاریخ اجرای این قانون در ایران به وسیله شعبه یا نماینده مشغول به امور تجارتی یا صنعتی یا مالی است باید در ظرف چهار ماه از تاریخ مزبور تقاضای ثبت نماید . در صورتی که این مدت برای تهیه و تسلیم اوراق لازمه به اداره ثبت کافی نباشد ، رئیس محکمه ابتدایی تهران به تقاضای نماینده شرکت تا شش ماه مهلت اضافی خواهد داد.

نکات قانونی دیگری که باید در مورد ثبت شرکت بدانید:

اشخاصی که به عنوان نماینده یا مدیریت شعبه شرکتهای خارجی ( مانند وکیل متخصص امور شرکت ها) در ایران اقدام به  امور تجارتی یا صنعتی یا مالی کرده و قبل از انقضای موعد مقرر تقاضای ثبت نکنند به تقاضای مدعی العموم بدایت و به حکم محکمه ابتدایی تهران محکوم به جزای نقدی از پنجاه تومان با هزار تومان خواهند شد و به علاوه محکمه برای هر روز تاخیر پس از صدور حکم ، متخلف را به تادیه پنج تا پنجاه تومان محکوم خواهد کرد و هر گاه حکم فوق قطعی شده و تا سه ماه پس از تاریخ ابلاغ آن تخلف ادامه یابد از عملیات نماینده یا مدیر شعبه شرکت متخلف جلوگیری خواهد نمود.

تغییرات راجع به نمایندگان شرکت و یا مدیران شعب آن باید به اداره ثبت اسناد توسط وکیل متخصص امور شرکت ها کتبا اطلاع داده شود و تا وقتی که این اطلاع داده نشد ه عملیاتی که نماینده و یا مدیر سابق به نام شرکت انجام داده عملیات شرکت محسوب است مگر این که شرکت اطلاع اشخاصی را که به استناد این ماده حقی می کنند از تغییر نماینده یا مدیر خود به ثبوت رساند.

شرکت های تعاونی روستایی و سایر شرکتهای تعاونی که اساسنامه آنها طبق مقررات به تصویب رسیده باشد و همچنین سازمان تعاون و مصرف کادر نیروهای مسلح و واحدهای اقتصادی تابع آن و شرکتهای دولتی توسعه کشاورزی و شرکتهای دولتی کشت و صنعت از پرداخت حقوق ثبتی معاف می باشد.

انواع شرکت در ایران

همانطور که اشاره کردیم، شرکت های مختلفی در کشور ما وجود دارند که بر اساس قانون تجارت در دسته بندی های مختلفی گنجانده شده اند. قوانین هر یک از این شرکت ها با دیگری متفاوت می باشد و نمی توان انتظار داشت که تمامی این قوانین با یکدیگر یکسان باشند.

 وکیل متخصص امور شرکت ها تنها کسی است که از تمامی این قوانین اطلاع دارد و به خوبی می داند که باید در رابطه با هر یک از این شرکت ها چگونه عمل کند. از آنجایی که وکیل متخصص امور شرکت ها دارای مهارت کافی در زمینه وکالت پرونده های حقوقی مربوط به شرکت ها می باشد و از تمامی اصول ان ها اطلاع دارد، به خوبی میداند که برای آن که شرکت ها کمتر دچار آسیب و خسارت شوند از چه راه حل قانونی استفاده کند.

معمولا به تمامی شرکت ها پیشنهاد می شود که از همان ابتدا به کمک وکیل متخصص امور شرکت ها فعالیت های تجاری، صنعتی، فرهنگی و…. خود را آغاز کنند، چرا که بنیان گذاری کردن یک شرکت نیز باید بر اساس چارچوب و قوانین خاصی انجام شود. حتی اسانامه ها و تنظیم گزارشات جلسات میان شرکا نیز جز مباحثی هستند که باید یک فرد متخصص انها را انجام دهد. برخی از شرکتها و موسسات تجاری که بدون کمک گرفتن از وکیل متخصص امور شرکت ها فعالیت خود را آغاز میکنند به سرعت در طی مدت زمان کوتاهی، دچار شکست می شوند و در نهایت مجبور به پرداخت غرامت و خسارت های بسیار زیادی می گردند.

به طور خلاصه می توان گفت که انواع شرکت های تجاری در قانون کشور ما به 7 دسته تقسیم میشوند. به ترتیب می توان انواع شرکت ها در ایران را به موارد زیر تقسیم کرد:

شرکت سهامی.

شرکت با مسئولیت محدود.

شرکت تضامنی.

شرکت مختلط غیر سهامی.

شرکت مختلط سهامی.

شرکت نسبی.

شرکت تعاونی تولید و مصرف.

شرکت سهامی

مسلما تاکنون نام شرکت سهامی را بسیار شنیده اید. شرکت های سهامی یکی از رایج ترین انواع شرکت هایی می باشند که امروزه در کشور ما وجود دارند. وکیل متخصص امور شرکت ها از تمامی جزئیات و مباحث مهم مربوط به شرکت های سهامی آگاهی دارد.

وکیل متخصص امور شرکت ها به خوبی می داند که برای موفقیت چنین شرکتهایی باید چه مسائل قانونی را رعایت کند. قانون تجارت کشور ما تعاریف و قوانین مختلفی را در رابطه با امورات شرکت های سهامی مشخص کرده است که به اصلی ترین و مهمترین آنها اشاره میکنیم:

شرکت سهامی شرکتی است که برای امور تجارتی تشکیل و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به سهام ‌آنها است.

در اسم شرکت سهامی نام هیچیک از شرکاء قید نخواهد شد، در اسم شرکت باید کلمه (‌سهامی) قید شود.

سهام ممکن است با اسم یا بی‌اسم باشد.

سهام بی‌اسم به صورت سند در وجه حامل مرتب و دارنده آن مالک شناخته می‌شود مگر آنکه خلاف آن قانوناً ثابت گردد  نقل و انتقال‌این نوع سهام به قبض و اقباض به عمل می‌آید.

انتقال سهام با اسم باید در دفتر شرکت به ثبت برسد صاحب سهم باید شخصاً یا به توسط وکیل انتقال را در دفتر شرکت تصدیق و امضا‌نماید.

سهام ممکن است نقدی باشد یا غیر نقدی – سهام غیر نقدی سهامی است که در ازاء آن به جای وجه نقد چیز دیگری از قبیل کارخانه و‌امتیازنامه و غیره داده شود.

قیمت سهام و همچنین قیمت قطعات سهام (‌در صورت تجزیه) متساوی خواهد بود.

مادام که شرکت سهامی تشکیل نشده سهام یا تصدیق موقتی (‌اعم از بااسم یا بی‌اسم) نمی‌توان صادر کرد هر سهم یا تصدیق موقتی که‌قبل از تشکیل شرکت به کسی داده شده باشد باطل و صادرکنندگان متضامناً مسئول خساراتی هستند که به دارندگان این قبیل اوراق وارد شده است.

تا زمانی که پنجاه درصد قیمت اسمی سهام تأدیه نشده نمی‌توان سهام بی‌اسم یا تصدیق موقتی بی‌اسم انتشار داد.

کسانی که تعهد ابتیاع سهام کرده‌اند تا موقعی که پنجاه درصد قیمت اسمی سهام خود را نپرداخته‌اند مسئول تأدیه بقیه قیمت آن خواهند‌بود اگرچه سهام خود را به دیگری منتقل کرده و منتقل‌الیه نیز پرداخت بقیه را تعهد کرده باشد.

 وکیل شرکت

بعد از تأدیه پنجاه درصد نیز کسی که تعهد ابتیاع سهمی را کرده است از تأدیه بقیه قیمت آن بری نخواهد بود مگر اینکه اساسنامه شرکت‌آن را تجویز کرده باشد که در این صورت منتقل‌الیه مسئول تأدیه آن بقیه است.

هر کس تعهد ابتیاع سهامی را کرده و در موعد مقرر وجه تعهد شده را نپردازد علاوه بر آن وجه به خسارات تأخیر تأدیه (‌از قرار صدی‌دوازده در سال و به نسبت مدت تاخیر) محکوم خواهد شد.

اساسنامه شرکت می‌تواند نسبت به اشخاص مذکور در ماده فوق ترتیب دیگری اتخاذ نموده حتی مقرر دارد که در صورت عدم تأدیه بقیه‌قیمت سهام مقدار تأدیه شده از آن بابت بلاعوض تعلق به شرکت یافته و تعهد کننده نسبت به سهام تعهدی هیچ حقی نداشته باشد لیکن در این صورت‌پرداخت وجه تعهد شده باید لااقل سه مرتبه به وسیله مکتوب با قبض رسید مطالبه و از تاریخ آخرین مکتوب یک ماه منقضی شده باشد در مورد سهام‌بی‌اسم به جای مکتوب اعلان در جراید به عمل خواهد آمد مفاد این ماده باید در موقع تعهد صریحاً در دفتر شرکت قید شده و متعهد ذیل آن را امضاء‌نماید.

خواه در سهام با اسم و خواه در سهام بی‌اسم مادام که قیمت آنها کاملاً تایید نشده است باید آن مقدار از قیمت که پرداخته شده صریحاً‌روی سهم قید شود به علاوه شرکت مکلف است در هر گونه اسناد و صورت‌حسابها و اعلانات و نشریات و غیره که به طور خطی یا چاپی صادر یا‌منتشر می‌نماید میزان سرمایه خود و آن قسمتی را که تأدیه شده است صریحاً قید کند.

هر شرکت سهامی می‌تواند به موجب رای مجمع عمومی که مطابق قانون تشکیل شده باشد سهام ممتازه ترتیب دهد که‌نسبت به سایر سهام رجحان و مزایایی داشته باشد ولی ایجاد این نوع سهام مشروط است به اینکه اساسنامه شرکت چنین اقدامی را تجویز کرده باشد.

مراحل تشکیل شرکت سهامی به کمک وکیل متخصص امور شرکت ها

مسلما اولین قدمی که در جهت تاسیس یک شرکت سهامی باید برداشت، رعایت قوانین تشکیل آن است. به همین خاطر نیز بسیاری از متخصصان قانونی به شرکت ها و مجموعه های سهامی توصیه میکنند که از همان ابتدای تشکیل شرکت از وکیل متخصص امور شرکت ها کمک بگیرند.

با استناد به مفاد  36 الی 45 قانون تجارت کشورمان، مسئله تشکیل شرکت سهامی را مورد بررسی قرار می دهیم:

شرکت سهامی به موجب شرکتنامه که در دو نسخه نوشته شده باشد تشکیل می‌شود یکی از نخستین به طوری که در ماده قانون ضمیمه اظهارنامه مدیر شرکت و دیگری در مرکز اصلی شرکت ضبط خواهد شد.

تشکیل شرکت‌های سهامی محقق نمی‌شود مگر بعد از آنکه تأدیه تمام سرمایه شرکت تعهد شده باشد به علاوه هر گاه سهام یا قطعات آن‌زائد بر پنجاه ریال نباشد تعهد کنندگان باید تمام وجه را تأدیه نمایند و الا باید لااقل ثلث قیمت سهام را نقداً بپردازند.

چیزی که در ازاء سهام غیر نقدی تعهد شده تماماً باید تحویل شود.

موسسین باید پس از تنظیم نوشته که حاکی از تعهد پرداخت سرمایه شرکت و تأدیه واقعی ثلث سرمایه نقدی است مجمع عمومی‌شرکت را دعوت نمایند این مجمع اولین مدیرهای شرکت و همچنین مفتش (‌کمیسر)‌هایی را که به موجب قانون مقرر است معین می‌کند.

هرگاه یکی از تعهد کنندگان سهم غیر نقدی اختیار کند یا مزایای خاصی برای خود مطالبه نماید مجمع عمومی در جلسه اول که منعقد‌می‌شود امر به تقویم سهم غیر نقدی نموده یا موجبات مزایای مطالبه شده را تحت نظر می‌گیرد تصویب قطعی تقویم یا موجبات مزایا به عمل نمی‌آید و‌تشکیل شرکت واقع نمی‌شود مگر در جلسه دیگر مجمع عمومی که بر حسب دعوت جدید منعقد خواهد شد و برای اینکه در جلسه دوم تقویم یا‌موجبات مزایا تصویب شود باید لااقل پنج روز قبل از انعقاد جلسه راپرتی در این خصوص طبع و بین تمام تعهد کنندگان توزیع شده باشد.

تصویب امور‌مذکور باید به اکثریت دو ثلث تعهد کنندگان حاضر باشد و جلسه مجمع عمومی قانونی نخواهد بود مگر اینکه عدداً نصف کل شرکایی که خرید سهام‌نقدی را تعهد کرده‌اند حاضر بوده و نصف کل سرمایه نقدی را دارا باشند کسانی که دارای سهم غیر نقدی هستند یا مزایای خاصی برای خود مطالبه‌کرده‌اند در موقعی که سهم غیر نقدی یا مزایای آنها موضوع رأی است حق رای ندارند.

ادامه مراحل تشکیل شرکت سهامی:

‌هر گاه سهام غیر نقدی یا موجبات مزایایی که مطالبه شده و تصویب نشود هر یک از تعهد کنندگان می‌تواند از شرکت خارج شود.

تصویب مراتب مذکور در ماده فوق مانع نیست از اینکه بعداً نسبت به آنها دعوی تزویر و تقلب اقامه شود.

موسسین شرکت تهیه نموده با اسناد مربوط به اولین مجمع‌عمومی تقدیم می‌نمایند تا مجمع صحت یا سقم آن را معین کند.

مجمع عمومی که در باب صحت اظهارات موسسین اظهار رأی و اولین مدیرها و مفتشین را انتخاب می‌نماید باید از یک عده صاحبان‌سهام مرکب شود که لااقل نصف سرمایه شرکت را دارا باشند، اگر در مجمع عمومی عده که نصف سرمایه را دارا باشند حاضر نشدند تصمیمات مجمع‌موقتی خواهد بود در این صورت مجمع عمومی جدیدی دعوت می‌شود و اگر پس از آنکه لااقل یک ماه قبل از انعقاد مجمع دو دفعه متوالی به فاصله‌هشت روز به وسیله یکی از جراید محلی تصمیمات موقتی مجمع سابق اعلان و منتشرشد و مجمع جدید آن را تصویب نمود تصمیمات مزبوره قطعی‌می‌شود مشروط بر اینکه در مجمع جدید عده حاضر شوند که لااقل ثلث سرمایه شرکت را دارا باشند.

مجمع عمومی فوق اولین مدیرها و مفتشین شرکت را انتخاب می‌کند مفتشین برای سال اول و مدیران منتها برای مدت چهار سال معین‌می‌شوند مدیرها را می‌توان پس از انقضاء مدت چهار سال مجدداً انتخاب نمود مگر آنکه اساسنامه شرکت غیر از این مقرر داشته باشد ولی در صورتی‌که بر حسب مقررات اساسنامه تعیین آنها موکول به تصویب مجمع عمومی نباشد مدت مدیری آنها بیش از دو سال نخواهد بود.

در صورتی که مدیرها و مفتشینی که از طرف مجمع عمومی انتخاب شده‌اند قبول انجام وظیفه نمایند قبولی آنها در صورت‌مجلس قید و‌شرکت از همان تاریخ تشکیل می‌گردد.

بررسی قوانین مربوط به شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به‌سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد – فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

در اسم شرکت باید عبارت (‌با مسئولیت محدود) قید شود و الا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع‌مقررات آن خواهد بود.

اسم شرکت نباید متضمن اسم هیچ یک از شرکاء باشد و الا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در‌شرکت تضامنی را خواهد داشت.

شرکت با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم‌الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد.

در شرکتنامه باید صراحتاً قید شده باشد که سهم‌الشرکه‌های غیر نقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است.

شرکاء نسبت به قیمتی که در حین تشکیل شرکت برای سهم‌الشرکه‌های غیر نقدی معین شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی‌دارند.

مرور زمان دعاوی ناشی از مقررات فوق ده سال از تاریخ تشکیل شرکت است.

هر شرکت با مسئولیت محدود که برخلاف مواد 96 و 97 تشکیل شده باشد باطل و از درجه اعتبار ساقط است لیکن شرکاء در مقابل‌اشخاص ثالث حق استناد به این بطلان ندارند.

اگر حکم بطلان شرکت به استناد ماده قبل صادر شود شرکایی که بطلان مستند به عمل آنها است و هیات نظار و مدیرهایی که در حین‌حدوث سبب بطلان یا بلافاصله پس از آن سر کار بوده و انجام وظیفه نکرده‌اند در مقابل شرکاء دیگر و اشخاص ثالث نسبت به خسارات ناشیه از این‌بطلان متضامناً مسئول خواهند بود.

سهم‌الشرکه شرکاء نمی‌تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از اسم یا بی‌اسم و غیره درآید. سهم‌الشرکه را نمی‌توان منتقل به‌غیر نمود مگر با رضایت عده از شرکاء که لااقل سه ربع سرمایه متعلق به آنها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند.

شرکت تضامنی

بر اساس قانون تجارت شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو

یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود:‌اگر دارایی شرکت برای تأدیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است.

هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان‌لم‌یکن خواهد بود.

در اسم شرکت تضامنی باید عبارت (‌شرکت تضامنی) و لااقل اسم یک نفر شرکاء ذکر شود.

 در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل (‌و شرکاء) یا (‌و‌برادران) قید شود.

شرکت تضامنی وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم‌الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد.

در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم‌الشرکه بین شرکاء تقسیم می‌شود مگر آنکه شرکتنامه غیر از این ترتیب را مقرر داشته باشد.

در شرکت تضامنی شرکاء باید لااقل یک نفر از میان خود یا از خارج به سمت مدیری معین نمایند.

حدود مسئولیت مدیر یا مدیران شرکت تضامنی همان است که در ماده 51 مقرر شده.

در شرکتهای تضامنی اگر سهم‌الشرکه یک یا چند نفر غیر نقدی باشد باید سهم‌الشرکه مزبور قبلاً به تراضی تمام شرکاء تقویم شود.

در شرکت تضامنی هیچ یک از شرکاء نمی‌تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند مگر به رضایت تمام شرکاء.

مادام که شرکت تضامنی منحل نشده مطالبه قروض آن باید از خود شرکت به عمل آید و پس از انحلال طلبکاران شرکت می‌توانند برای‌وصول مطالبات خود به هر یک از شرکاء که بخواهند و یا به تمام آنها رجوع کنند و در هر حال هیچ یک از شرکاء نمی‌تواند به استناد اینکه میزان قروض‌شرکت از میزان سهم او در شرکت تجاوز می‌نماید از تادیه قروض شرکت امتناع ورزد فقط در روابط بین شرکاء مسئولیت هر یک از آنها در تأدیه قروض‌شرکت به نسبت سرمایه خواهد بود که در شرکت گذاشته است آن هم در صورتی که در شرکتنامه ترتیب دیگری اتخاذ نشده باشد.

ورشکستگی شرکت ملازمه قانونی با ورشکستگی شرکاء و ورشکستگی بعضی از شرکاء ملازمه قانونی با ورشکستگی شرکت ندارد.

‌شرکت‌های تعاونی تولید و مصرف

شرکت تعاونی تولید شرکتی است که بین عده از ارباب حرف تشکیل می‌شود و شرکاء مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیاء یا‌اجناس به کار می‌برند.

اگر در شرکت تولید یک عده از شرکاء در خدمت دائمی شرکت نبوده یا از اهل حرفه که موضوع عملیات شرکت است نباشند لااقل دو‌ثلث اعضاء اداره‌کننده شرکت باید از شرکایی انتخاب شوند که حرفه آنها موضوع عملیات شرکت است.

شرکت تعاونی مصرف شرکتی است که برای مقاصد ذیل تشکیل می‌شود:

فروش اجناس لازمه برای مصارف زندگانی اعم از اینکه اجناس مزبوره را شرکاء ایجاد کرده یا خریده باشند.

تقسیم نفع و ضرر بین شرکاء به نسبت خرید هر یک از آنها.

در صورتی که شرکت تعاونی تولید یا مصرف مطابق اصول شرکت سهامی تشکیل شود حداقل سهام یا قطعات سهام ده ریال خواهد بود‌و هیچ یک از شرکاء نمی‌توانند در مجمع عمومی بیش از یک رای داشته باشد.

شرکت نسبی

شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به‌نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت گذاشته.

در اسم شرکت نسبی عبارت (‌شرکت نسبی) و لااقل اسم یک نفر از شرکاء باید ذکر شود .

اگر دارایی شرکت نسبی برای تأدیه تمام قروض شرکت کافی نباشد هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه که در شرکت داشته مسئول تأدیه‌قروض شرکت است.

مادام که شرکت نسبی منحل نشده مطالبه قروض آن باید از خود شرکت به عمل آید فقط پس از انحلال طلبکاران می‌توانند با رعایت‌ماده فوق به فرد فرد شرکاء مراجعه کنند.

هر کس به عنوان شریک ضامن در شرکت نسبی موجودی داخل شود به نسب سرمایه که در شرکت می‌گذارد مسئول قروضی هم‌خواهد بود که شرکت قبل از ورود او داشته اعم از اینکه در اسم شرکت تغییری داده شده یا نشده باشد.

‌قرار شرکاء برخلاف این ترتیب نسبت به اشخاص ثالث اثر ندارد.

مدیریت در شرکت و وظایف مدیران

در رابطه با مبحث مدیریت در شرکت ها و وظایف آنها در قانون کشورمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت سهامی به واسطه یک یا چند نفر نماینده موظف یا غیر موظف که از میان شرکاء به سمت مدیری و برای مدت محدودی معین‌شده و قابل عزل می‌باشند اداره خواهد شد.

در صورتی که چند نفر به سمت مدیری معین شده باشند باید یک نفر از میان خود به سمت ریاست انتخاب کنند – رییس مزبور و هر یک‌از مدیران می‌توانند در صورتی که اساسنامه شرکت اجازه داده باشد با تصویب یکدیگر یک نفر شخص خارج را به جای خود معین کنند ولی مسئولیت‌اعمال شخص خارج به عهده خود آنها خواهد بود.

برای این که تعهد و تادیه وجه سرمایه از طرف شرکاء ثابت شود باید مدیر شرکت وقوع آن را به موجب نوشته که به دایره ثبت اسناد مرکز‌اصلی شرکت می‌سپارد و به ثبت می‌رسد اعلام نماید و باید اسامی شرکاء را با مقداری از سرمایه که پرداخته شده با یک نسخه از اساسنامه و یکی از‌نسختین شرکتنامه به نوشته مزبور منضم نماید.

مسئولیت مدیر شرکت در مقابل شرکاء همان مسئولیتی است که وکیل در مقابل موکل دارد.

مدیرها باید یک عده سهامی را که به موجب اساسنامه مقرر است دارا باشند این سهام برای تضمین خساراتی است که ممکن است از‌اعمال اداری مدیرها مشترکاً یا منفرداً بر شرکت وارد شود- سهام مذکوره با اسم بوده و قابل انتقال نیست و به وسیله مهری که بر روی آنها زده می‌شود‌غیر قابل انتقال بودن آنها معلوم و در صندوق شرکت ودیعه خواهد ماند.

مدیرهای شرکت نمی‌توانند بدون اجازه مجمع عمومی در معاملاتی که با شرکت یا به حساب شرکت می‌شود به طور مستقیم یا‌غیر مستقیم سهیم شوند و در صورت اجازه باید صورت مخصوص آن را همه‌ساله به مجمع عمومی بدهند.

مدیران هر شرکت سهامی باید شش ماه به شش ماه خلاصه صورت دارایی و قروض شرکت را مرتب کرده به مفتشین بدهند.

هر گاه یک یا چند نفر از ارباب سهامی که مجموع سهام آنها لااقل معادل یک خمس سرمایه شرکت باشد کتباً تقاضای انعقاد مجمع‌عمومی فوق‌العاده نمایند و منظور خود را در آن تقاضانامه تصریح نموده باشند باید مجمع عمومی به طور فوق‌العاده منعقد شود.

مدیرهای شرکت در مقابل شرکت یا اشخاص ثالث برای تخلف از مقررات این قانون و تقصیراتی که در اعمال اداری شرکت مرتکب شوند‌موافق قواعد عمومی مسئول می‌باشند مخصوصاً در موقعی که منافع موهومی را تقسیم نمایند یا از تقسیم منافع موهومی جلوگیری نکنند.

انحلال شرکت ها به کمک وکیل متخصص امور شرکت ها

تاکنون به تمامی موارد و جزئیات مربوط به قوانین تشکیل شرکت ها و نحوه مدیریت ان، وظایف مدیران و شرکا، سهامداران صحبت کردیم و به این موضوع اشاره داشتیم که حضور وکیل متخصص امور شرکت ها در تمامی این مراحل ضروری است؛ اما جالب است بدانید که حضور وکیل متخصص امور شرکت ها در هنگام انحلال یک شرکت نیز موضوع حائز اهمیتی می باشد؛ چراکه انحلال شرکت ها نیز همانند تشکیل ان ها دارای قواعد خاصی است. معمولا شرکت در موارد ذیل منحل می‌شود:

وقتی که شرکت مقصودی را که برای آن تشکیل شده بود انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد.

وقتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل و مدت منقضی شده باشد.

در صورتی که شرکت ورشکست شود. در صورت تصمیم مجمع عمومی.

مقالات مرتبط

وکیل متخصص تخلفات اداری

وکیل برای کلاهبرداری

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

نوشتن لایحه توسط وکیل

لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

وکیل متخصص امور شرکت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×