وکیل فروش ملک شراکتی

وکیل فروش ملک شراکتی (33)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل فروش ملک شراکتی

وکیل برای فروش ملک شراکتی

وکیل فروش ملک شراکتی می تواند در دعاوی حقوقی میان شرکای یک ملک کارایی خوبی داشته باشد. این وکیل با علم بر قوانین و جنبه های مختلف آن می تواند دفاع خوبی از موکلین خود داشته باشد. برای درک کارایی وکیل فروش ملک شراکتی بهتر است کمی با مفهوم ملک شراکتی و شرایط فروش یا اجاره آن آشنا شویم.

مالکیت بر مال منقول یا غیر منقول می تواند به دو صورت فردی یا شرکاتی باشد. مسلما در حالتی که فقط یک فرد به عنوان مالک در قانون شناخته شود داستان مشخص است. این فرد می تواند هر اقدامی در مورد ملک خود انجام دهد و در این کار تاجایی که موجب آزار کسی نشود یا اقدامی غیر قانونی انجام دهد هیچ کس نمی تواند جلوی او را بگیرد. اما در مورد اموال شراکتی داستان کمی فرق می کند. در یک مال شریک، به جای یک نفر، چندین نفر تصمیم گیرنده وجود دارد و بالطبع گستره اختیارات هر کدام از شرکا به اندازه سهمی است که در اختیار دارند. قانون برای مشخص تر کردن وضعیت املاک شریک آن ها را به دو دسته مهم تقسیم کرده است:

  املاک  قابل افراز

املاک غیر قابل افراز یا همان مشاع

در حالتی که ملکی قابل افراز یا همان قطعه بندی باشد، شرکا با توافق یا بر اساس حکم قانون بر اساس سهمی که در اختیار دارند قطعاتی از زمین یا ملک قابل افراز را در اختیار می گیرند. بعد از افراز هر کدام از شرکا به اندازه قطعه افراز شده خود حق مالکیت تام دارد و می تواند هر اقدامی که دوست دارد در مورد سهم خود انجام دهد. حتی قانون به این قطعات سند شش دانگ نیز صادر می کند.

اما املاکی که غیر قابل افراز باشند داستان پیچیده تری دارند. به طور مثلا یک خانه غیر قابل افراز است. به بیانی بهتر، بر اساس قانون کشور ما، بخشی از خانه را نمی تواند به نام یک فرد و بخش دیگر را به نام فردی دیگر باشد. در این حالت تمام شرکا به اندازه سهمی که دارند در همه مجموعه و جز جز آن شریک هستند. به این نوع مالکیت، ملک مشاع نیز گفته می شود. وکیل فروش ملک شراکتی بیشتر در این حالت به کار می آید.

تصرف حقوقی در برابر تصرف مادی

مسئله مهمی که در مورد ملک مشاع وجود دارد رابطه بین تصرف حقوقی و تصور مادی است. بر اساس قانون هر کدام از شرکا به اندازه حق السهم خودشان اختیارات حقوقی دارند. یعنی می توانند بر اساس قانون سهم خودشان را بفروشند یا آن را به فرد دیگر اجاره بدهند.

به طور مثال اگر خانه ای به دو فرزند پسر ارث برسد، هر کدام از آن ها بر اساس قانون مالک سه دانگ از خانه هستند. حال هر کدام از این برادرها می توانند بر اساس قانون سهم خودشان را به فرد دیگری بفروشند. در این کار هیچ نیازی به اذن و اجازه از شریک دیگر نیست. به این حق قانون تصرف حقوقی گفته می شود.

بنابراین بر اساس تصرف حقوقی هر شریک می تواند سهم خودش را بفروشد و هیچ کدام یک از شرکا نمی توانند مانع از این کار شوند.

از آن جایی که هر کدام از شرکا در جزء جزء ملک مشاع حق دارند، اگر یکی از شرکا بخواهد در ملک مشاع زندگی کند یا در آن تغییری ایجاد کند باید از بقیه شرکا اجازه بگیرد. در واقع هیچ شریکی نمی تواند بدون اجازه سایر شرکا در ملک مشاع تصرف مادی داشته باشد.

بنابراین بر اساس قانون در مورد ملک مشاع تصرف حقوقی نمی تواند باعث ایجاد تصرف مادی شود. از آن جایی که فروش سهم به عنوان تصرف حقوقی محسوب می شود عملا کار ساده است و هیچ کدام یک از شرکا حق دخالت در این موضوع را ندارند. اما اگر قرار باشد تمام ملک به فروش برسد باید اجازه تمام شرکا برای این کار وجود داشته باشد. این ها نکاتی است که وکیل فروش ملک شراکتی به خوبی به آن آگاه است.

وکیل فروش ملک شراکتی و روند دادرسی

اما اگر اختلافی در مورد فروش ملک شراکتی یا هر نوع تصرفی در آن به وجود بیاید، قانون راهکارهایی را برای حل این مشکل پیش بینی کرده است. برای شروع دادرسی در مورد این نوع از دعوی ها شما می توانید به کمک وکیل فروش ملک شراکتی دادخواستی مبنی بر داشتن حق فروش و یا اتمام شراکت در ملک مشاع به مراجع قضایی ارائه دهید.

البته توجه داشته باشید که قبل از هر اقدامی باید شما ثابت کنید که ملک غیر قابل افراز است. یعنی شرکا نمی توانند به طور مستقل از یکدیگر عمل کنند. از این رو اگر ملک مذکور دارای سند رسمی است می توانید با مراجعه به اداره ثبت درخواست افراز ملک را ارائه دهید. در صورتی که ملک غیر قابل افراز باشد، می توانید گواهی عدم افراز را از اداره ثبت دریافت کنید. اگر ملک سند رسمی ندارد شما برای درخواست افراز و دریافت گواهی عدم افراز باید از طریق دادگاه طی یک دادخواست جداگانه اقدام کنید.

حال با داشتن گواهی عدم افراز ملک، وکیل فروش ملک شراکتی می تواند دادخواست اتمام شراکت یا درخواست فروش ملک را به دادگاه ارائه دهد. دادگاه با بررسی مدارک موجود و البته با توجه به غیر قابل افراز بودن ملک رای خود را صادر می کند. معمولا دادگاه سعی می کند شرکا را به فروش ملک راضی کند.

در این بین وکیل فروش ملک شراکتی می تواند کاری کند که این مسیر ساده تر و کوتاه تر شود. در واقع این وکیل با اطلاع به قوانین مختلف ملکی و جنبه های مختلف آن می تواند رای دادگاه را به نفع موکل خود تغییر دهد.

در نهایت می توان گفت که مسئله فروش ملک شراکتی یا همان مشاع یکی از دعاوی نسبتا رایج در ایران محسوب می شود. استفاده از یک وکیل با تجربه و البته متخصص در این زمینه می تواند کار را ساده تر و راحت تر کند. به خصوص این که در مورد ملک همیشه حواشی مختلفی از جمله نوع سند، مسائل مربوط به شهرداری، انحصار وراثت و … وجود دارد. گروه وکلای پارسا با در اختیار داشتن بهترین وکلا می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×