مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

فرق مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟ تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه در چیست؟ چگونه می توان مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه را مطالبه کرد؟ مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه در مسیر حقوقی چیست؟ آیا امکان حبس برای مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه وجود دارد؟ بهترین مسیر برای دریافت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟ تفاوت های میان مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه در چه مواردی است؟ چرا قانون از مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه استفاده کرده است؟ سریع ترین مسیر برای گرفتن مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟ نظر قانون در خصوص مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه دو نوع مهم و متداول مهریه است که طی سال های گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. مهریه به صورت عادی عندالمطالبه در نظر گرفته می شود. بدین معنی که زوج مکلف است بعد از عقد نکاح، با مطالبه زوجه تمام مهریه را پرداخت نماید. اما در مهریه از نوع عندالاستطاعه زوجه تنها زمانی می تواند نسبت به مطالبه مهریه خود اقدام کند که ابتدا ثابت نماید زوج دارای تمکن مالی برای پرداخت مهریه است. این نکته از جمله مهمترین تفاوت های میان مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه محسوب می شود.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم اصلی ترین تفاوت های میان مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست. در واقع باید ابتدا هر کدام از این انواع مهریه را بشناسیم و بدانیم هر کدام چه آثاری را لازم دارد. مسئله ای که وجود دارد این است که قانونگذار شرایط بهتری را برای مهریه عندالاستطاعه برای زوج در نظر گرفته است. در ادامه می خواهیم بدانیم چرا قانون چنین شرایطی را در نظر گرفته است؟ همچنین آیا گرفتن مهریه برای زوجه در حالت عند الاستطاعه سخت تر خواهد شد؟ این ها مهمترین مفاهیم و سوالاتی است که در ادامه می خواهیم به آن ها پاسخ دهیم.

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه بر اساس مفاهیم

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه را زمانی می توانیم به خوبی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا با مفاهیم مربوط به آن آشنا شویم. از جمله مهمترین مفاهیمی که در این بین وجود دارد مسئله نکاح و عقد است. نکاح در دید قانون از قوانین عقد و قراردادها پیروی می کند. در کلام ساده تر نکاح مانند قراردادی است که میان طرفین منعقد می شود. هر کدام از  طرفین بر اساس این قرارداد تعهداتی را باید اجرایی کنند.

از جمله مهمترین تعهدات زوج به زوجه طی این قرارداد پرداخت حقوق مالی مهریه است. در واقع مهریه از جمله مهمترین حقوق مالی زوجه در نکاح محسوب می شود. بر اساس حق، زوجه بعد از نکاح می تواند هر زمان که بخواهد نسبت به دریافت مهریه خود اقدام کند. آن چیزی که در قانون قدیم و شرع وجود داشته این است که مهریه بدون در نظر گرفتن شرایط مالی موجود مرد امکان مطالبه دارد. در کلام ساده تر زوجه می تواند در هر زمان که بخواهد نسبت به دریافت مهریه اقدام کند. به این نوع مهریه، مهریه عندالمطالبه گفته می شود.

اگر بخواهیم ساده تر مفهوم مهریه را متوجه شویم، بهتر است آن را شبیه به یک طلب بدانیم. در واقع طلبکار می تواند در موقعیتی که دارد نسبت به استرداد طلب خود اقدام کند. بنابراین در مهریه نیز زوج مکلف است با درخواست زوجه نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند. اما با توجه به این که مهریه طی سال های گذشته ارقامی نجومی و غیر قابل تصور در نظر گرفته شده، امکان پرداخت آن عملا غیر ممکن شده است. از این رو در برخی موارد زوج به دلیل عدم پرداخت مهریه و عدم توان مالی به حبس محکوم شده است. در چنین شرایطی قانون برای جلوگیری از روند افزایش میزان مهریه و همچنین برای جلوگیری از حبس و یا فشار بیش از اندازه بر زوج اقدام به استفاده از مسئله مهریه عندالاستطاعه کرده است. این نوع مهریه زمانی قابل مطالبه و پرداخت است که زوج توان و تمکن مالی لازم را داشته باشد. این مسئله را می توان از مهمترین تفاوت های مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه دانست که هر وکیل حقوقی به آن آشناست. اما این تنها تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه محسوب می شود.

سایر تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

به طور کلی می توان گفت که مهمترین تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه را می توان در نحوه پرداخت آن دانست. همچنین زوجه در هر زمانی که بخواهد می تواند نسبت به مطالبه مهریه عندالمطالبه خود اقدام کند اما در خصوص مهریه عندالاستطاعه این مسئله زمانی امکان پذیر است که زوجه ابتدا لیستی از اموال و دارایی های فرد ارائه دهد که نشان دهنده تمکن مالی وی باشد. این موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشید.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که ممکن است در برخی موارد در صورت عدم پرداخت مهریه عندالمطالبه، زوج به عنوان بدهکار به حبس محکوم شود، اما امکان حبس در خصوص مهریه عندالاستطاعه وجود ندارد. این نیز از دیگر تفاوت های مهم مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه محسوب می شود.

مسئله بسیار جالب توجه این است که زوجه زمانی می تواند از حق حبس خود استفاده کند که مهریه عندالمطالبه باشد. حق حبس به حقی گفته می شود که زوجه می تواند از آن استفاده کند. حق حبس این اجازه را به زوجه می دهد که بتواند قبل از دریافت کامل مهریه نسبت به عدم تمکین اقدام کند. در این صورت عدم تمکین وی غیر قانونی نیست و زوج مکلف به پرداخت نفقه می باشد. زوجه زمانی می تواند از این حق استفاده کند که مهریه عندالمطالبه باشد. بنابراین در خصوص مهریه عندالاستطاعه امکان استفاده از حق حبس وجود ندارد.

در نهایت می توان گفت که مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه از جمله مواردی است که در زمان نکاح و همچنین در طول زندگی مشترک می تواند تاثیرگذار باشد. از این رو بهتر است پیش از هر اقدامی از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان بخواهید در کنار شما حضور داشته باشد. کمک گرفتن از یک وکیل یا مشاور حقوقی می تواند مانع ورود شما به مسیرهای پر پیچ و خم قضایی شود. این مسئله ای است. یادتان باشد که مسیرهای قضایی می تواند طولانی و بسیار فرسایشی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×