حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر

حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر

حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر در قانون

حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر چگونه است؟ شرایط تعیین حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر چیست؟ آیا حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر از آن ها گرفته می شود؟ نحوه اثبات حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر چگونه است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر چیست؟ بهترین روش برای گرفتن حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر چیست؟ نظر قانون در خصوص حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر چیست؟ نهاد تصمیم گیری کننده در خصوص حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر چیست؟

حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر یکی از چالش هایی است که میان قانون مدنی و قانون خانواده وجود دارد. در واقع عمده این چالش ها بر سر ازدواج مادر شکل می گیرد. قانون مدنی معتقد است که ازدواج مجدد مادر موجب سلب حضانت فرزند از او می شود و این در حالی است که قانون خانواده مصلحت کودک یا فرزند را مورد توجه قرار داده است. همچنین در خصوص ازدواج مجدد پدر منع قانونی وجود ندارد و به عنوان عامل سلب حضانت شناخته نشده است. بنابراین عمده مسائلی که در خصوص حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر وجود دارد را می توان به صورت اختصاصی مربوط به ازدواج مجدد مادر دانست.

ما در این مقاله می خواهیم حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر را از جنبه های مختلف آن مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم که چه شرایطی برای حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر وجود دارد؟ همانطور که عنوان کردیم قانون مدنی مخالف حضانت فرزند برای مادری است که ازدواج مجدد می کند. حال می خواهیم علت این مخالفت و شرایط آن را مورد بررسی قرار دهیم. آیا این یک نوع تبعیض در قانون محسوب می شود؟ همچنین در صورت سلب حضانت از مادر یا پدر، سرپرستی فرزند به چه کسی واگذار می شود؟ این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر از منظر بنیادی

حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر را زمانی می توانیم به شکل دقیق تری مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بدانیم شرایط حضانت چیست و قانون چگونه یک سرپرستی را تعیین می کند؟

زندگی مشترک تبعاتی برای طرفین و جامعه دارد که می توان یکی از آن ها را فرزندآوری دانست. حال اگر این زندگی به سرانجام نرسد و طرفین اقدام به متارکه کنند سرپرستی این فرزندان با چه کسی خواهد بود؟ نکته ای که وجود دارد این است که سرپرستی کودکان تا 18 سالگی در قانون بر عهده خانواده قرار گرفته است. بنابراین مفهوم حضانت و سرپرستی تا سن 18 سالگی فرزندان معنی دارد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که با رسیدن کودکان به سن بلوغ ( برای دختران 9 و برای پسران 15 سال ) این امکان ایجاد می شود که دادگاه بتواند از خود آن ها در خصوص حضانت و انتخاب سرپرست پرسش کند. در واقع هر وکیل حقوقی به خوبی می داند کودک می تواند بعد از سن گفته شده در دادگاه نسبت به انتخاب حضانت و سرپرست خود اقدام کند.

مسئله پایه ای دیگری که وجود دارد این است که در قانون حضانت فرزندان تا سن 7 سال در اختیار مادر و بعد از آن به پدر واگذار می شود. اما به هر دلیلی ممکن است این روند در دادگاه تغییر کند. یعنی طرفین اثبات کنند که فرد مقابل شرایط نگهداری فرزند را ندارد. در این صورت این توازن ممکن است به هم بخورد. در نظر داشته باشید که در خصوص حضانت فرزندان و به خصوص حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر قانون حمایت از خانواده مورد توجه قرار می گیرد. در کلام ساده تر مصلحت کودک و شرایط نگهداری اوست که تعیین می کند حضانت وی به چه شکلی خواهد بود.

چگونگی حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر

حال سوال این است که حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر چگونه تعیین می شود؟ در واقع بر اساس قانون مدنی حضانت مادر بر فرزند بعد از ازدواج مجدد از بین می رود. وکیل حقوقی تهران یا شهرستان وی می تواند با استناد به قانون حمایت از خانواده همچنان شانس حضانت فرزند را برای مادر حفظ کند.

بگذارید حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر را به صورت عملی مورد بررسی قرار دهیم. فرض کنیم مادر توانسته طی هر شرایطی حضانت کامل فرزندان را در اختیار بگیرد. این بدین معنی است که پدر عملا شرایط لازم برای نگهداری فرزندان را نداشته است.

حال اگر مادر ازدواج کند و دادگاه بخواهد بر اساس قانون مدنی حضانت را از مادر بگیرد باید ببیند که آیا پدر توانایی لازم را به دست آورده است یا خیر؟ اصل پدر می خواهد این حضانت را قبول کند؟ این در حالی است  که ممکن است مادر شرایط لازم حتی بعد از ازدواج را برای فرزندان خود فراهم کرده باشد. بنابراین عملا نمی توان این مسئله را به صورت مطلق مورد بررسی قرار داد. بنابراین شرایط فرزندان در تعیین حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر اهمیت بسیاری دارد.

همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که حکم قانون مدنی نیز بیش از این که بخواهد نشانه تبعیض یا بی توجهی به عواطف مادرانه باشد، در واقع یک نوع حمایت از زن و اجازه دادن به او برای تشکیل یک زندگی جدید است. در واقع قانون معتقد است که در نکاح مجدد وی وارد قرارداد جدیدی می شود که شرایط و تعهدات جدیدی دارد. از این رو ممکن است تعهدات گذشته مانند حضانت بر روند تعهدات جدید وی تاثیرگذار باشد. از این روست که در مسئله حضانت فرزند پس از ازدواج مجدد مادر و پدر، ازدواج مجدد را یکی از عوامل سلب حضانت مادر عنوان کرده. با این حال در دادگاه های حقوق عمدتا به شرایط فرزند و مادر توجه می شود و بر اساس این شرایط تصمیم گیری صورت می گیرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×