رجوع از بخشش مهریه

رجوع از بخشش مهریه (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

رجوع از بخشش مهریه

رجوع از بخشش مهریه و شرایط آن

رجوع از بخشش مهریه چیست؟ رجوع از بخشش مهریه به چه معنی است؟ چگونه می توان نسبت به رجوع از بخشش مهریه اقدام کرد؟ شرایط رجوع از بخشش مهریه چیست؟ بهترین روش برای رجوع از بخشش مهریه چیست؟ مهم ترین مسیر رجوع از بخشش مهریه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص رجوع از بخشش مهریه چیست؟ آیا رجوع از بخشش مهریه امکان پذیر است؟ در چه شرایطی امکان رجوع از بخشش مهریه وجود دارد؟ آیا زوجه می تواند نسبت به رجوع از بخشش مهریه اقدام کند؟ رجوع از بخشش مهریه در چه حالت هایی امکان پذیر است؟ نظر قانون در خصوص رجوع از بخشش مهریه چیست؟

رجوع از بخشش مهریه یکی از مسائلی است که طی زندگی مشترک و یا در مسیر طلاق رخ می دهد. در واقع ممکن است زوجه به هر دلیل مهریه خود را به شوهر بخشیده باشد، اما طی مشکلات ایجاد شده و یا قرار گرفتن در مسیر طلاق زوجه از این بخشش پشیمان گشته و به دنبال رجوع از مهریه خود است. اما آیا این چنین حالتی را می توان متصور بود؟ در کلام ساده تر آیا قانون اجازه رجوع از بخشش مهریه را می دهد؟ پاسخ این سوال بستگی به نوع بخشش و نوع مهریه دارد. در واقع می توان گفت که امکان رجوع از بخشش مهریه وجود دارد اما تنها در شرایط خاص زوجه می تواند از این موارد استفاده کند.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم رجوع از بخشش مهریه چه شرایطی دارد و فرد در چه مواردی می تواند نسبت به این مسئله اقدام کند؟ در واقع می خواهیم آن شرایط خاص که امکان رجوع از بخشش مهریه را مورد بررسی قرار دهیم. یادتان باشد که بخشش یا هبه در بسیاری از موارد غیر قابل رجوع می باشد. اما قانونگذار شرایط خاصی را نیز مشخص کرده است که امکان بازگشت از بخشش مهریه پیش بینی شده است. این موارد از جمله اعجازهایی است که یک وکیل حقوقی می تواند برای موکل خود داشته باشد. حال در ادامه خواهیم دانست رجوع از بخشش مهریه چیست و چه شرایطی دارد. با ما در ادامه همراه باشید.

رجوع از بخشش مهریه بر اساس مفاهیم

رجوع از بخشش مهریه  را بهتر است با بررسی و شناخت برخی از مهمترین مفاهیم مربوط به آن آغاز کنید. در نکاح دائم یا موقت از زمانی که عقد خوانده می شود، زن مالک مهریه محسوب می شود. بنابراین هر نوع دخل و تصرفی می تواند در مهریه داشته باشد. بنابراین زوجه در نحوه مطالبه مهریه و یا حتی بخشیدن مهریه کاملا مختار است.

توجه داشته باشید که مهریه حق غیر قابل انکار زوجه محسوب می شود و به جز بخشش مهریه هیچ راه دیگری برای نپرداختن مهریه وجود ندارد. از این رو مسئله رجوع از بخشش مهریه اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند. چرا که در برخی موارد زوج بنا به شرایطی زوجه را راضی به بخشیدن مهریه می کند. حال اگر زوجه بخواهد نسبت به رجوع از بخشش مهریه اقدام کند چه کار باید انجام دهد؟

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که رجوع از بخشش مهریه را در شرایطی مورد بررسی قرار می دهیم که فرض ما بر این است که این بخشش بدون تدلیس و بر اساس رضایت و اختیار زوجه شکل گرفته باشد. در کلام ساده تر اگر ثابت شود که بخشش مهریه بر اساس فریب زوج و یا اجباری تدوین شده باشد عملا باطل می شود. این موضوع در خصوص اسناد غیر رسمی یا رسمی مربوط به این مسئله نیز صدق می کند. اما سوال اینجاست که اگر زوجه با اختیار خود و بدون فریب از سمت زوج اقدام به بخشش مهریه کرده باشید چه شرایطی در این خصوص وجود دارد. آیا همچنان امکان بازگشت و رجوع از بخشش مهریه وجود دارد؟ اینجاست که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان می تواند بسیار کارساز باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

شرایط رجوع از بخشش مهریه

همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم رجوع از بخشش مهریه بستگی به نوع مهریه و نوع بخشش آن دارد. به طور کلی بخشش به سه صورت امکان پذیر است. بخشش به شکل هبه بدون معوض، بخشش به شکل هبه معوض و بخشش به شکل ابراء.

در بین این موارد قانون تنها برای بخشش به صورت هبه بدون معوض را قابل رجوع دانسته است. یعنی اگر زوجه به شکل هبه غیر معوض مهریه را ببخشد می تواند به آن رجوع کند. این موضوع نه تنها در خصوص مهریه بلکه در خصوص تمامی بخشش های هبه به شکل غیر معوض صادق است. در نظر داشته باشید که هبه غیر معوض به معنی بخشش بدون دریافت چیزی یا انجام کاری از سمت فرد مقابل است. در این حالت امکان رجوع از بخشش مهریه وجود دارد.

در هبه معوض فرد در ازای دریافت چیزی و یا انجام کاری از سمت مقابل نسبت به بخشش مهریه اقدام می کند. به طور مثال اگر زوجه به ازای دریافت حق طلاق یا به ازای دریافت حق حضانت فرزندان مهریه خود را ببخشد گفته می شود که هبه معوض رخ داده است. در خصوص این نوع هبه امکان رجوع وجود ندارد. مگر در حالتی که زوجه به ازای بخشش مهریه زوج را برای طلاق راضی کرده باشد. حال با رجوع از بخشش مهریه زوجه می تواند نسبت به رجوع به زوجه اقدام کند و طلاق را از بین ببرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

اما در خصوص بخشش از نوع ابراء باید گفت که این نوع بخشش برای دیون مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع اگر فردی به فرد دیگر بدهکار باشد، در صورت بخشش فرد طلبکار نوع ابراء صورت می گیرد. امکان رجوع از این نوع بخشش وجود ندارد. با توجه به این که مهریه در غالب موارد به شکل سکه یا سرمایه ای مشخص تعیین می شود به شکل دین تلقی خواهد شد. از این رو حتی با ذکر هبه در قرارداد بخشش، همچنان این نوع بخشش از نوع ابراء محسوب می شود و تحت هیچ عنوان امکان رجوع از بخشش مهریه وجود نخواهد داشت. این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که باید به آن توجه کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×