مدت اعتبار حکم طلاق

مدت اعتبار حکم طلاق (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مدت اعتبار حکم طلاق

 مدت اعتبار حکم طلاق بر اساس قانون

مدت اعتبار حکم طلاق چقدر است؟ مدت اعتبار حکم طلاق چگونه تعیین می شود؟ مدت اعتبار حکم طلاق بر اساس نوع طلاق متفاوت است؟ شرایط تعیین مدت اعتبار حکم طلاق چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مدت اعتبار حکم طلاق چیست؟ کدام نهاد در خصوص مدت اعتبار حکم طلاق نظر می دهد؟ مهمترین شرایط مدت اعتبار حکم طلاق چیست؟ مدت اعتبار حکم طلاق توسط کدام نهاد تعیین می شود؟ نظر قانون در خصوص مدت اعتبار حکم طلاق چیست؟ بهترین مسیر برای تمدید مدت اعتبار حکم طلاق چیست؟ آیا مدت اعتبار حکم طلاق قابل تمدید است؟

مدت اعتبار حکم طلاق از جمله مواردی است که در مسیر طلاق وجود دارد. در واقع از زمانی که حکم طلاق توسط دادگاه خانواده صادر می شود طرفین مکلف به ثبت و اجرای این حکم هستند. در غیر این صورت حکم منقضی شده و از درجه اعتبار ساقط می شود. در کلام ساده تر بعد از اتمام مدت اعتبار حکم طلاق، این حکم از اعتبار ساقط می شود و امکان اجرای صیغه طلاق از بین می رود. در این صورت همچنان طرفین زن و شوهر خوانده می شوند. همین موضوع باعث شده است که در برخی مواقع زوج این تصور را داشته باشد که با عدم حضور در دفترخانه می تواند موجب ابطال حکم طلاق شود.

ما در ادامه این مسئله را مورد بررسی قرار می دهیم. یعنی می خواهیم بدانیم که مدت اعتبار حکم طلاق چقدر است؟ چه شرایطی دارد و در صورت عدم حضور زوج در این مسیر چه تبعات قانونی پیش بینی شده است؟ نکته بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که حکم طلاق در مواقعی صادر می شود که درخواست کننده زوجه باشد. بنابراین زوجه باید بداند که طی چه مدت زمان می تواند نسبت به ارائه حکم طلاق و ثبت آن توسط دفترخانه زمان دارد. این ها مهمترین مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ادامه همراه ما باشید.

مدت اعتبار حکم طلاق و مفاهیم مربوطه

مدت اعتبار حکم طلاق را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا با مفاهیم اولیه و مهم آن آشنا شویم. به طور کلی باید در نظر داشته باشید که حکم طلاق در حالتی صادر می شود که درخواست کننده طلاق زوجه باشد. حالت دیگر توسط عنوان حکم عدم سازش تعریف می شود. توجه داشته باشید که مدت زمان انقضای هر کدام از این احکام متفاوت است.

نکته دیگری که در این بین وجود دارد این است که صادر شدن حکم طلاق یا حکم عدم سازش بدین معنی نیست که نکاح باطل شده است. بلکه این حکم اجازه را به طرفین می دهد که بتوانند نسبت به ثبت طلاق و جدایی اقدام کنند. از لحظه ثبت طلاق و جاری شدن صیغه طلاق زوجیت از بین می رود. بنابراین در طول مدتی که حکم صادر شده و صیغه جاری می شود همچنان طرفین زن و شوهر یک دیگر محسوب می شود.

این مسئله از این نظر اهمیت دارد که در شرایطی مانند ارث باید به آن توجه کرد. به طور مثال اگر طی این فاصله زمانی زوج از دنیا برود، زوجه می تواند به عنوان وارث معرفی شود. چرا که زوجیت آن ها از بین نرفته است. بنابراین آخرین گام از مسیر طلاق و جدایی استفاده از حکم صادر شده و ثبت طلاق توسط آن است.

بر اساس قانون مدت اعتبار حکم طلاق 6 ماه و مدت اعتبار حکم عدم سازش 3 ماه می باشد. بنابراین اگر زوجه طی شش ماه بعد از صدور حکم طلاق اقدامی نکند و یا این حکم به هر دلیل اجرایی نشود عملا حکم از اعتبار ساقط می شود. نکته دیگری که باید بدانید این است که مبدا این حکم بعد از صدور قطعی آن در نظر گرفته می شود. یعنی بعد از مهلت زمان فرجام خواهی یا بعد از صدور حکم فرجام خواهی مبدا زمانی مدت اعتبار حکم طلاق در نظر گرفته می شود. این ها مهمترین مفاهیمی است که هر وکیل حقوقی در خصوص مدت اعتبار حکم طلاق به خوبی به آن مطلع است.

مدت اعتبار حکم طلاق و تبعات آن

حال در صورتی که زوج طی این مدت اعتبار حکم طلاق در دفتر ثبت حاضر نشود، چه عواقبی خواهد داشت؟ آیا با عدم حضور وی اعتبار حکم ساقطی می شود؟ مسلما پاسخ منفی است.

در واقع هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که بعد از تکمیل مدارک و دادن حکم صادر شده توسط دادگاه به دفترخانه، زوج مکلف است طی یک هفته در دفترخانه حاضر شده و نسبت به طلاق اقدام کند. در غیر این صورت دفترخانه اظهارنامه ای رسمی برای وی ارسال می کند و در صورت عدم حضور مجدد این اجازه به دفترخانه داده شده است که بتواند بدون نیاز به حضور زوج و به وکالت از او صیغه طلاق را جاری کند.

بنابراین زوج نمی تواند با هدف اتمام مدت اعتبار حکم طلاق حضور پیدا نکند و اجازه دهد که زمان بگذرد. در صورتی که وی حضور پیدا نکند دفترخانه این اجازه را خواهد داشت که بدون حضور و اجازه وی صیغه طلاق را جاری کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در خصوص حکم عدم سازش نیز همین مسئله صادق است. در صورتی که یکی از طرفین برای اجرای حکم حاضر نشود این امکان ایجاد می شود که بدون حضور وی حکم اجرا شده و صیغه طلاق جاری شود. این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید.

در نهایت این موضوع را در نظر بگیرید که همواره ممکن است شرایط خاصی در این بین ایجاد شود. به طور مثال ممکن است زوج برای عدم حضور خود دلایل منطقی و قانع کننده ای داشته باشد. به طور مثال برای 6 ماه به سفر خارج رفته باشد که الزام آور بوده، در چنین شرایطی امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت. حال سوال اینجاست که در این چنین شرایطی آیا اعتبار حکم از بین می رود؟ اینجاست که یک وکیل مجرب یا یک مشاور کارکشته می تواند راهنمایی های بسیار خوبی برای شما داشته باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×