اثبات عدم تمکین زن

اثبات عدم تمکین زن (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اثبات عدم تمکین زن

اثبات عدم تمکین زن بر اساس قانون

عدم تمکین زن چیست؟ عدم تمکین زن به چه معناست؟ شرایط عدم تمکین زن چیست؟ آثار عدم تمکین زن چیست؟ تبعات عدم تمکین زن چیست؟ مهمترین نکات مربوط به عدم تمکین زن چیست؟ چگونه می توان نسبت به عدم تمکین زن اقدام کرد؟ مهمترین شرایط عدم تمکین زن چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص عدم تمکین زن چیست؟ بهترین روش برای اثبات عدم تمکین زن چیست؟ از چه مدارکی می توان برای اثبات عدم تمکین زن استفاده کرد؟ آیا اثبات عدم تمکین زن موجب بازگشت او به منزل می شود؟ دادگاه چه حکمی در خصوص عدم تمکین زن صادر می کند؟ آیا با اثبات عدم تمکین زن امکان نپرداختن مهریه ایجاد می شود؟

عدم تمکین زن از جمله شرایطی است که در جامعه ایجاد می شود. بر اساس قانون و شرع زن مکلف به تمکین عام و خاص از زوج است. حال اگر ثابت شود که زن تمکین نمی کند و ادله مستدلی در این خصوص وجود داشته باشد، دادگاه احکامی را در این خصوص اجرا می کند. از جمله این موارد می توان دادن اجازه به زوج برای نپرداختن نفقه و یا اجازه دادن به زوج برای ازدواج مجدد است. نکته ای که باید بدانید این است که اصل در قانون بر تمکین زن است. یعنی زوجه موظف به اثبات تمکین نیست، بلکه این زوج است که باید بر اساس ادله اثبات عدم تمکین زن را ثابت کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم عدم تمکین زن چه شرایطی دارد و یک زوج چگونه می تواند آن را در دادگاه اثبات کند. همچنین می خواهیم با شرایط مختلف ایجاد شده در این بین بیشتر آشنا شویم. به طور مثال اگر زوجه به قصد مسافرت یا دیدن اقوام از خانه خارج شده باشد، زوج می تواند نسبت به اثبات عدم تمکین زن اقدام کند؟ همچنین اگر زوج محل مناسبی برای زوجه تدارک ندیده باشد و یا حق تعیین مسکن بر عهده زوجه قرار گرفته باشد چه شرایطی برای اثبات عدم تمکین زن وجود دارد؟ این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه بمانید.

عدم تمکین زن بر اساس مفاهیم

عدم تمکین زن و شرایط مربوط به آن را زمانی می توانیم به خوبی مورد بررسی قرار دهیم که مفاهیم مربوط به آن را بشناسیم. هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که در صورت عدم تمکین زن وی از دید قانون و شرع ناشزه خوانده می شود. بنابراین زن ناشزه به زنی گفته می شود که عدم تمکین وی ثابت می شود. اما سوال اینجاست که تمکین چیست و چه شرایطی دارد؟

تمکین در لغت به معنی پیروی و فرمان بری است. در قانون و شرع تمکین بر عهده زوجه قرار گرفته است. یعنی بر اساس قرارداد نکاح زوجه مکلف به رعایت تمکین شده است. تمکین در قانون به دو دسته عام و خاص تقسیم شده است. تمکین عام به حالتی گفته می شود که زوجه از زوج در مسیر زندگی مشترک تبعیت کند. به طور مثال در محلی که برای زندگی تدارک دیده زندگی کند و از زوج را به عنوان رهبر زندگی مشترک بشناسد. تمکین خاص نیز به داشتن رابطه زناشویی و جنسی اشاره می کند. در این تمکین در صورت عدم وجود موانع پزشکی و شرعی و همچنین نبود اکراه و ترس از بیماری و … زوجه مکلف به برقراری رابطه جنسی با زوج است.

در صورتی که هر کدام از این دو نوع تمکین بدون دلیل و مدرک قانونی و بدون استدلال مورد قبول توسط زوجه رعایت نشده باشد، عدم تمکین صورت گرفته است. آن چیزی که مشخص است این است که عملا اثبات عدم تمکین عام مسیر نسبتا ساده تری به اثبات عدم تمکین خاص دارد. چرا که در عدم تمکین خاص امکان استفاده از ادله هایی مانند شهادت یا مدارکی مانند تصویر و صوت و … وجود ندارد.

این موضوع را نیز در نظر بگیرید که عدم تمکین خاص نمی تواند باعث از بین رفتن حق مهریه و یا اجبار و الزام قانونی برای بازگشت زوجه به خانه شود. در کلام ساده تر قانون هیچگاه زوجه را مکلف به تمکین می کند. بلکه تبعات دیگری برای او در نظر گرفته است. همچنین در صورتی که زوج حق مسافرت یا تعیین محل زندگی را به زوجه داده باشد در این موارد نمی تواند نسبت به عدم تمکین زوجه اقدام کند.

اثبات عدم تمکین زن (3)
اثبات عدم تمکین زن (3)

اثبات عدم تمکین زن و تبعات آن

در صورت اثبات عدم تمکین زن، زوج می تواند نسبت به عدم پرداخت نفقه اقدام کند. یعنی قانون گذار این اجازه را به وی می دهد که نفقه را پرداخت نکند. نکته دیگر این است که زوج بر اساس این مسئله این اجازه را از دادگاه می گیرد که بتواند نسبت به اختیار زوجه دیگر اقدام نماید. همچنین در صورتی که شرط تنصیف به عنوان یکی از شروط ضمن عقد توسط زوج امضا شده باشد در صورت اثبات عدم تمکین زن، این شرط از بین می رود. این ها مهمترین آثاری است که عدم تمکین زن می تواند داشته باشد.

اما چگونه می توان نسبت به عدم تمکین زن اقدام کرد. هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که اصل بر تمکین زن قرار گرفته است. یعنی این زوج است که باید نسبت به عدم تمکین وی اقدام کند. در این مسیر ادله اثبات مانند علم قاضی، شهادت، اقرار، اسناد و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مهمترین و اصلی ترین مسیر که می تواند به عنوان ساده ترین مسیر اثبات این مسئله نیز شناخته شود، اقرار زوجه است. در صورتی که زوجه در حضور دادگاه نسبت به این موضوع اقرار کند نیاز به مدرک دیگری نیست. اما در صورت عدم اقرار زوجه، زوج بر اساس شهادت همسایگان و یا به واسطه مدارک دیگر باید نسبت به اثبات این موضوع اقدام کند. یکی از مهمترین شیوه هایی که زوج می تواند از آن استفاده کند ارسال اظهارنامه رسمی برای بازگشت همسر به زندگی مشترک است. در صورت عدم بازگشت زوجه این امکان برای زوج ایجاد می شود که به واسطه این مدرک نسبت به اثبات عدم تمکین زن اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×