طلاق رجعی چیست؟

طلاق رجعی چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

طلاق رجعی چیست؟

طلاق رجعی چیست؟

طلاق رجعی به چه معناست؟ طلاق رجعی چه کارکردی دارد؟ مهمترین شرایط طلاق رجعی چیست؟ طلاق رجعی چگونه محقق می شود؟ آثار طلاق رجعی چیست؟ آیا طلاق رجعی ثبت می شود؟ وظایف زوج و زوجه در طلاق رجعی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طلاق رجعی چیست؟ کدام طلاق از نوع طلاق رجعی محسوب می شود؟ طلاق رجعی از دید قانون چگونه شکل می گیرد؟ تعریف طلاق رجعی چیست؟ حقوق طرفین در طلاق رجعی چگونه تعیین می شود؟ آیا در طلاق رجعی امکان بازگشت به همسر وجود دارد؟ آیا بازگشت به همسر در طلاق رجعی باید به دستور دادگاه صالح باشد؟

طلاق رجعی یکی از مهمترین انواع طلاق در قانون و شرع محسوب می شود. در حالت کلی طلاق رجعی را می تواند گسترده ترین دسته انواع طلاق در ایران دانست. هر نوع طلاقی را می توان از نوع رجعی دانست مگر این که در قانون طلاقی را مشخص کرده باشد که از نوع بائن باشد. بنابراین از نظر امکان رجوع همسر یا زوج طلاق ها به دو دسته بائن و رجعی تقسیم بندی می شود. نکته مهم دیگری که وجود دارد در این نوع طلاق رجوع از سمت زوج اتفاق می افتد و نیازی به رضایت زوجه نیست.

تا به اینجا به طور کلی طلاق رجعی را تعریف کردیم. اما ما در ادامه می خواهیم هر چه بیشتر این نوع طلاق را بشناسیم و بدانیم که چه ویژگی هایی دارد؟ در کلام ساده تر می خواهیم این دسته بندی را بشناسیم و انواع طلاق های مختلف که امکان رجوع برای آن ها در نظر گرفته شده را معرفی کنیم. همچنین با توجه به امکان بازگشت زوج به زوجه این سوال مطرح می شود که آیا طلاق صورت گفته ثبت شده است یا خیر؟ در ضمن در طلاق رجعی آیا نیاز به عقد مجدد وجود دارد؟ همچنین می خواهیم بدانیم که نقش زوجه در این میان چیست و چه اختیاراتی دارد؟ این ها مهمترین شرایطی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه بمانید.

طلاق رجعی از منظر تعاریف

طلاق رجعی را زمانی می توانیم به خوبی درک کنیم که ابتدا مفاهیم و عناصر بنیادی مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که طلاق رجعی در کنار طلاق بائن دو نوع طلاقی هستند که در قانون ایران از نظر امکان رجوع تعریف شده است.

از نظر تعاریف قانونی برای طلاق های رجعی امکان رجوع زوج به زوجه در نظر گرفته شده و در طلاق های بائن چنین امکانی وجود ندارد. بر اساس قانون تمامی طلاق ها رجعی محسوب می شود مگر این که یکی از حالت های محدود پیش بینی شده در قانون اتفاق بیفتد. به طور مثال طلاق یائسه یا طلاق از زوجه باکره و همچنین سه طلاقه کردن (سه بار وصلت و طلاق متوالی) از جمله حالت هایی است که از نوع بائن شناخته می شود. به جز این موارد سایر انواع طلاق را از نوع طلاق رجعی می خوانیم.

بنابراین طلاق هایی مانند طلاق توافقی، طلاق از طرف زوج، طلاق از طرف زوجه و … از نوع طلاق های رجعی به شما می رود مگر این که یکی از حالت های بائن ایجاد شود.

دو مفهوم دیگر در این خصوص وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید. اول این که طلاق به معنی از بین رفتن قرارداد نکاح و فسخ کامل آن است. بنابراین چه در طلاق بائن یا چه در نوع رجعی بعد از طلاق عملا رابطه زناشویی میان طرفین وجود ندارد. بنابراین شرایطی مانند تمکین و … از تعهد طرفین حذف می شود. تنها یک تعهد در این بین باقی می ماند که باید از طرف زوج اجاره شود و آن این است که زوج مکلف می شود تا زمان پایان عده نسبت به پرداخت نفقه به زوجه اقدام کند. این مهمترین اثر طلاق رجعی محسوب می شود.

آثار و شرایط طلاق رجعی بر اساس قانون

همانطور که در بالاتر عنوان کردیم از مهمترین آثار طلاق رجعی این است که زوج باید طی مدت زمان عده نسبت به پرداخت نفقه اقدام کند. با توجه به این که اصلی ترین فاکتور تایید یا رجوع در این نوع طلاق مدت زمان عده در نظر گرفته شده کاملا طبیعی است که طلاق زوجه ای که یائسه شده و یا باکره باقی مانده از نوع بائن محسوب شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بازگشت در این نوع طلاق در اختیار مرد است و زوجه نمی تواند زوج را مجبور به بازگشت کرده و یا مانع از بازگشت وی شود. مسئله ای که باید توجه داشته باشید و هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که بازگشت در این طلاق نیازی به دستور دادگاه یا اداره ثبت و دفترخانه ندارد. هر اقدامی مانند بیان لفظی، بوسیدن و یا ناز کردن به معنای رجوع از طلاق شناخته می شود.

مسئله دیگری که هر وکیل حقوقی به آن آشنایی دارد این است که رجوع از طلاق باید ظرف مدت یک ماه به دفترخانه اطلاع داده و ثبت شود. همچنین در خصوص ثبت طلاق این موضوع را در خاطر داشته باشید که مادامی که مدت عده به پایان نرسیده هیچ طلاقی ثبت نمی شود. مگر این که زوجه این درخواست را داشته باشد که طلاق به صورت رسمی ثبت شود. اما این ثبت مانع از رجوع زوجه نخواهد شد.

همچنین بعد از رجوع ثبت حکم ابطال طلاق صادر و امکان ثبت بازگشت از طلاق ایجاد می شود. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در طلاق رجعی رابطه زوجیت به طور کامل به اتمام نمی رسد. از این رو در صورتی که در مدت زمان عده یکی از طرفین فوت کند، طرف مقابل به عنوان وارث شناخته خواهد شد. این مسئله ای است که در جامعه امروز کمتر مورد توجه قرار می گیرد و کمتر کسی از آن مطلع است. بنابراین در چنین شرایطی حتما از یک وکیل مجرب و با تجربه بخواهید که در کنار شما باشد. چنین مسیرهایی می تواند سخت و پیچیده باشد و عدم اطلاع از یک تعریف قانونی ممکن است شما را از حقی مهم بازدارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×