مهریه زن ناشزه

مهریه زن ناشزه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مهریه زن ناشزه

مهریه زن ناشزه بر اساس قانون

مهریه زن ناشزه چیست؟ مهریه زن ناشزه چگونه محاسبه می شود؟ آیا مهریه زن ناشزه پرداخت می شود؟ مهریه زن ناشزه چگونه باید پرداخت شود؟ آیا لزومی به پرداخت مهریه زن ناشزه وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مهریه زن ناشزه چیست؟ چگونه می توان بهترین عملکرد در خصوص مهریه زن ناشزه داشت؟ آیا زوج می تواند مهریه زن ناشزه را پرداخت نکند؟ نظر قانون در خصوص مهریه زن ناشزه چیست؟ بهترین روش برای گرفتن مهریه زن ناشزه چیست؟ روشی برای ندادن مهریه زن ناشزه وجود دارد؟ نظر شرع در خصوص مهریه زن ناشزه چیست؟

مهریه زن ناشزه از جمله مفاهیمی است که در قانون ایران به عنوان یک چالش یا پرسش مطرح است. در واقع این سوال همواره از وکیل حقوقی پرسیده می شود که مهریه زن ناشزه چگونه باید پرداخت شود؟ آیا برای زن ناشزه مهریه در نظر گرفته می شود؟ پاسخ مثبت است. در واقع مهریه حقی است که هیچگاه از بین نمی رود. حتی خیانت زن و یا عدم تمکین وی نیز باعث نمی شود مهریه از بین برود. بنابراین صراحتا می توان گفت که مهریه زن ناشزه تحت هیچ عنوان از بین نمی رود و تحت هر شرایطی باید پرداخت شود.

ما در این مقاله می خواهیم به چرایی این مسئله بپردازیم که مهریه زن ناشزه چرا باید پرداخت شود؟ آیا زوج می تواند بر اساس اثبات ناشزه بودن زن نسبت به عدم پرداخت مهریه اقدام کند؟ آیا به جز مهریه حقوق مالی دیگری از زن در حال نشوز سلب می شود؟ ناشزه بودن زن چه تبعاتی دارد و آیا قانون در خصوص نحوه پرداخت و یا اعسار در خصوص مهریه زن ناشزه تفاوت هایی قائل شده است یا خیر؟ این ها مهمتری موارد و سوالاتی است که در این خصوص وجود دارد. با ما در ادامه همراه باشید.

مهریه زن ناشزه بر اساس شناخت مفاهیم

مهریه زن ناشزه را زمانی می توان مورد بررسی دقیق از جهات مختلف قرار داد که ابتدا مفاهیم وابسته و پایه ای مربوط به آن یعنی مسائلی مانند ناشزه بودن زن و همچنین مفاهیم تمکین و … را به طور کامل بشناسیم.

در قانون، نکاح مانند یک عقد یا قرارداد مورد بررسی قرار گرفته است. یعنی از دید قانون، مسائل و قوانین مربوط به نکاح بر اساس قوانین و مسائل قراردادهای لازم تعیین شده است. در قراردادهای لازم نکته ای که وجود دارد این است که هیچ کدام یک از طرفین قرارداد امکان انحلال قرارداد مگر در شرایط خاص را ندارند. بنابراین شرایط و تعهدهای مشخص شده حتما باید اجرایی شود.

در نکاح نیز شرایط خاصی برای طرفین این قرارداد مشخص می شود. از جمله این که زن باید نسبت به تمکین عام و خاص اقدام کند و مکلف به این کار است. تمکین بدین معنی است که زوجه در هر شرایطی از زوج تبعیت کند و قبول کند که رهبر خانه اوست. همچنین در صورت نبود شرایط منبع پزشکی و … نیاز جنسی همسر خود را برطرف کند. به این ها تمکین خاص و عام در قانون گفته می شود.

در مقابل زوج نیز وظایف خاصی بر عهده گرفته است. از جمله این که حقوق مالی خاصی را باید نسبت به زن رعایت کند. از جمله این حقوق مهریه و نفقه است. نفقه بدین معنی است که تامین نیازهای مالی مختلف زوجه بر عهده مرد است. در قانون میزان دقیقی برای نفقه مشخص نشده است. در واقع قانون میزان نفقه را بر اساس شرایط زندگی زوجه پیش از ازدواج، میزان توان مالی زوج و ده ها مورد دیگر تعیین می کند.

مهریه نیز از دیگر حقوق مالی زوجه محسوب می شود. در واقع مهریه حقی است که با امضای نکاح ایجاد شده و هیچگاه از بین نمی رود. از این رو هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که در هیچ شرایطی حتی در صورت ناشزه بودن زوجه نیز امکان از بین رفتن مهریه وجود ندارد.

پرداخت مهریه زن ناشزه

مهریه زن ناشزه در هر صورت باید پرداخت شود. در این خصوص هیچ تفاوتی نسبت به یک زن عادی وجود ندارد. بنابراین زوجه می تواند حتی در صورت اثبات ناشزه بودن نسبت به دریافت کامل مهریه خود اقدام کند. البته این موضوع بدین معنی نیست که ناشزه بودن زن بدون تبعات است.

در واقع اگر اثبات شود که زن بدون دلیل تمکین نکرده و زوج شرایط زندگی مناسبی را فراهم کرده، زن توسط قانون ناشزه خوانده می شود. مهم ترین تبعات این اتفاق این است که زوجه از دریافت نفقه محروم می شود. یعنی زوج می تواند یکی از مهمترین حقوق مالیه زوجه، یعنی نفقه را پرداخت نکند.

همچنین در نظر داشته باشید که در این حالت در صورتی که حتی در عقد نکاح شرایط تنصیف اموال ذکر شده باشد و زوج آن را امضا کرده، امکان استفاده از این بند از بین می رود. در کلام ساده تر شرایط تنصیف اموال برای زن ناشزه باطل می شود.

از دیگر آثار این مسئله را می توان اجازه پیدا کردن زوج برای اختیار همسر دوم است. در واقع در این حالت نیازی به اجازه زن ناشزه برای ازدواج مجدد همسر او وجود ندارد و زوج می تواند بدون اجازه نسبت به اختیار همسر دوم اقدام کند. همانطور که می بینید ناشزه بودن می تواند تبعات خاصی برای زوج و زندگی مشترک داشته باشد اما در هیچ کدام یک از این موارد مهریه زن ناشزه نادیده گرفته نشده است. در کلام ساده تر مهریه باید به صورت کامل توسط زوج در هر شرایطی پرداخت شود.

به طور مثال حتی در صورت خیانت زوجه، فوت زوج یا ده ها مورد دیگر مهریه از بین نمی رود. مهریه مانند طلبی است که زوجه می تواند از لحظه نکاح حتی بدون آن که وارد مسیر طلاق شود آن را از زوج مطالبه کند. این ها مهمترین موارد و شرایطی است که در این خصوص وجود دارد. شما می توانید در این مسیر پیچیده و نسبتا سخت از یک وکیل یا مشاور مجرب کمک بگیرید. در واقع ممکن است این تصورات ایجاد شود که مهریه زن ناشزه غیر قابل پرداخت است. از این رو اقدامات اشتباهی در این مسیر انجام دهید. بنابراین پیش از هر اقدامی از یک مشاور یا وکیل با تجربه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×