مطالبه دیه از کارفرما

مطالبه دیه از کارفرما (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مطالبه دیه از کارفرما

مطالبه دیه از کارفرما بر اساس قانون

مطالبه دیه از کارفرما چگونه است؟ مطالبه دیه از کارفرما به چه معنی است؟ چه زمانی می توان نسبت به مطالبه دیه از کارفرما اقدام کرد؟ برای مطالبه دیه از کارفرما باید چه کاری انجام داد؟ مهمترین نکات مربوط به مطالبه دیه از کارفرما چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مطالبه دیه از کارفرما چیست؟ آیا بیمه می تواند مطالبه دیه از کارفرما را انجام دهد؟ برای مطالبه دیه از کارفرما باید چه شرایطی حاکم باشد؟ آیا امکان اقامه دعوی کیفری در خصوص مطالبه دیه از کارفرما وجود دارد؟ مرجع صالح رسیدگی به مطالبه دیه از کارفرما کجاست؟

مسئله مطالبه دیه از کارفرما یکی از مهمترین مسائلی است که در رابطه کاری وجود دارد. بر اساس قانون در صورتی که ثابت شود کارفرما محیط امن و مناسبی برای کار فراهم نکرده و در تامین امنیت مقصر بوده ملزم به پرداخت دیه کارگر است. بنابراین چه در صورت فوت کارگر و چه در صورت وارد شدن آسیب های جسمی کارفرما ضامن پرداخت دیه و ارش به او محسوب می شود. اما در صورتی که در حادثه اتفاق افتاده کارفرما به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دخیل نباشد، کارفرما از پرداخت دیه معاف خواهد بود. بنابراین اولین گام برای مطالبه دیه از کارفرما این است که در دادگاه اثبات شود کارفرما به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در این حادثه مقصر بوده است.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که به چند سوال مهم پاسخ دهیم. اول این که بدانیم مطالبه دیه از کارفرما چه شرایط قانونی و مهمی دارد؟ دوم این که آیا اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی در این خصوص اهمیت دارد؟ در کلام ساده تر اگر کارگر و کارفرما قرارداد مکتوب و رسمی در خصوص رابطه کاری خود نداشته باشند، آیا کارگر یا خانواده او می توانند نسبت به مطالبه دیه از کارفرما اقدام کنند؟ همچنین در صورتی که فرد بازنشسته شده باشد نیز می تواند از اتفاقی که برای او در دوران کاری افتاده شکایت کرده و نسبت به مطالبه دیه از کارفرما اقدام نماید؟ این ها همه شرایطی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

مطالبه دیه از کارفرما بر اساس مفاهیم

مطالبه دیه از کارفرما را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا با برخی از مفاهیم و شرایط مربوط به آن به درستی آشنا شویم. اول این که باید بدانیم دیه چیست و چه زمانی کارایی دارد؟ دوم این که باید رابطه کارگر و کارفرما را شرح دهیم و مشخص کنیم این رابطه چه زمانی از دید قانون اثبات می شود.

به طور کلی دیه یک نوع مجازات و جریمه مالی محسوب می شود که مقصر باید به زیان دیده پرداخت کند. دیه بر اساس فقه و شرایط قانونی تعیین می شود. به طور مثال دیه یک انسان کامل در ماه های حرام سال 1402 حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان در نظر گرفته شده است. حال اگر فرد آسیب دیده دچار شکستگی دست یا پا شده باشد دیه مشخصی برای او در نظر گرفته می شود.

مفهوم مهم دیگری که در این بین وجود دارد مسئله رابطه کارگر و کارفرما است. در واقع وکیل کیفری به خوبی می داند زمانی می توان نسبت به مطالبه دیه از کارفرما اقدام کرد که ابتدا ثابت شود رابطه ای میان این دو فرد وجود داشته است. اگر این رابطه بر اساس قراردادی مشخص و مکتوب موجود باشد یا کارفرما برای کارگر بیمه تامین اجتماعی رد کرده باشد کاملا مشخص است که رابطه کاری میان این دو وجود داشته است. اما در صورتی که کارگر و کارفرما بدون قرارداد و رد شدن بیمه با یک دیگر همکاری داشته باشند، مسئله کمی پیچیده تر می شود.

نکته دیگری که در خصوص مفاهیم وجود دارد این است که هر اتفاقی که در حین کار یا در محیط کار برای فرد رخ دهد به عنوان اتفاق در کار شناخته شده و در صورت مقصر بودن کارفرما باید دیه لازم پرداخت شود. به طور مثال اگر فردی به ماموریت خارج از محیط کار رفته باشد و اگر برای وی اتفاقی بیفتد این اتفاق به عنوان اتفاق در کار محسوب می شود.

مطالبه دیه از کارفرما (2)
مطالبه دیه از کارفرما (2)

مسیر مطالبه دیه از کارفرما

سوال مهمی که وجود دارد این است که مسیر مطالبه دیه از کارفرما چیست و چگونه می توان نسبت به این کار اقدام کرد؟ اولین نکته ای که وجود دارد این است که شما باید نسبت به اثبات این رابطه اقدام کنید. در واقع اول باید بر اساس مفاهیم کارگر و کارفرما مشخص کنید که چه کسی کارگر و چه کسی کارفرماست.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که در صورتی که قراردادی میان طرفین وجود نداشته باشد، ابتدا باید این رابطه توسط دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین کارگر می تواند از طریق وزارت کار این مسئله را پیگیری کرده و قرارداد خود را از این طریق مطالبه کند. در صورت اثبات این رابطه کارفرما علاوه بر مقصر بودن در حادثه رخ داده در خصوص عدم تدوین قرارداد و بیمه کردن کارگر نیز باید پاسخگو باشد.

مسئله مهم دیگری که باید بدانید این است که مطالبه دیه از کارفرما مشمول زمان نمی شود. یعنی فرد بعد از سال ها، حتی بعد از بازنشستگی نیز می تواند نسبت به مطالبه دیه از کارفرما اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. همچنین این نکته بسیار مهم است که اگر کارفرما در این حادثه مقصر باشد علاوه بر پرداخت دیه یا ارش به کارگر باید غرامت های مربوط به بیمه را نیز پرداخت کند. در واقع در صورتی که اتفاق صورت گرفته بر اساس تقصیر و کوتاهی کارفرما باشد بیمه ضامن پرداخت هزینه های مربوطه نخواهد بود.

بر این اساس می توان گفت که شرایط مطالبه دیه از کارفرما نسبت به سایر مفاهیم قانونی کمی پیچیده تر است. از این رو پیشنهاد ما این است که در این مسیر از یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان مجرب و یا یک مشاور در امور کیفری کمک بگیرید. با توجه به این که امروز بسیاری از کارگران بدون داشتن رابطه کاری و قراردادی مشغول به کار هستند، مسئله مطالبه دیه از کارفرما پیچیده تر شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×