دفاع در دادگاه نفقه

دفاع در دادگاه نفقه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دفاع در دادگاه نفقه

نحوه دفاع در دادگاه نفقه

دفاع در دادگاه نفقه چیست؟ دفاع در دادگاه نفقه به چه معنی است؟ دفاع در دادگاه نفقه چه کارکردی دارد؟ دفاع در دادگاه نفقه چه شرایطی دارد؟ چرا از دفاع در دادگاه نفقه استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دفاع در دادگاه نفقه  چیست؟ اهمیت دفاع در دادگاه نفقه چیست؟ نحوه دفاع در دادگاه نفقه چگونه است؟ آثار دفاع در دادگاه نفقه چیست؟ بهترین روش برای دفاع در دادگاه نفقه چیست؟ مسیر دفاع در دادگاه نفقه چیست؟ چرا دفاع در دادگاه نفقه اهمیت پیدا می کند؟

دفاع در دادگاه نفقه از جمله ابزارها و امکاناتی است که در دادگاه حقوقی خانواده و حتی دادگاه کیفری  می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. نفقه از جمله حقوق مالی زوجه و فرزندان در زندگی مشترک محسوب می شود که بر عهده زوج است. حال اگر زوج این حقوق را پرداخت نکرده باشد و یا زوجه مدعی پرداخت نشدن آن باشد طرفین می توانند نسبت به اقامه دعوی اقدام کنند. دفاع در دادگاه نفقه در چنین شرایطی است که کارایی خودش را می تواند نشان دهد.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم شرایط دفاع در دادگاه نفقه چیست و برای این کار به چه موادی نیاز داریم؟ در کلام ساده تر می خواهیم ابتدا بدانیم دعاوی مربوط به نفقه به چند دسته تقسیم می شود تا بر اساس آن بتوانیم نسبت به تعیین نحوه دفاع در دادگاه نفقه اقدام کنیم. نکته بسیار مهمی که در خصوص دفاع در دادگاه نفقه وجود دارد این است که دعوی نفقه امکان طرح در دادگاه کیفری را نیز دارد. از این رو به این مسئله توجه داشته باشید که یک وکیل کیفری می تواند کارایی بسیاری در خصوص دفاع در دادگاه نفقه در این مسیر داشته باشد. این ها همه مواردی است که در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

دفاع در دادگاه نفقه و مفاهیم آن

دفاع در دادگاه نفقه را زمانی می تواند به صورت کاربردی متوجه شویم که ابتدا با مفاهیم مهم و پایه ای آن آشنا شویم. مسلما مهمترین و پایه ای ترین مفهومی که در این بین وجود دارد، مفهوم نفقه است. ابتدا ما باید بدانیم نفقه چیست و در قانون ایران چه کارکردی دارد؟

به طور کلی بر اساس قانون و شرع عقد و نکاح همچون قرارداد در نظر گرفته شده است. بنابراین بر اساس اصول قراردادها، طرفین نسبت به هدف قرارداد تعهداتی را قبول می کنند. با قبول این تعهدات و تدوین و امضای قرارداد اجرای آن ها الزامی است. در خصوص نکاح نیز همچنین شرایطی وجود دارد. بر اساس قانون در نکاح طرفین به یکدیگر تعهداتی دارند. از جمله این تعهدات حق نفقه است که بر گردن مرد قرار گرفته است.

در کلام ساده تر نفقه حق مالی زوجه بر گردن مرد است. بنابراین زوج باید نسبت به پرداخت این حق بر اساس عقد نکاح اقدام کند. در صورت عدم پرداخت و یا ناکافی بودن آن امکان اقامه دعوی حقوقی و حتی کیفری در این خصوص وجود دارد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که این حق مالی برای فرزندان نیز محسوب شده است. یعنی زوج باید به عنوان پدر نسبت به پرداخت نفقه به فرزندان خود اقدام کند. بنابراین دفاع در دادگاه نفقه می تواند در خصوص دعوی میان فرزندان و پدر باشد.

از دیگر حالت هایی که می تواند شکل بگیرد این است که زوجه در برابر عدم تمکینی که انجام داده خواستار دریافت نفقه باشد. این در حالی است که بر اساس قانون حق نفقه در برابر حق تمکین قرار گرفته است. یعنی زوجه باید اقدام به تمکین خاص و عام کند تا از این حق بهره مند شود. مگر این که زوجه بتواند به کمک یک وکیل حقوقی ثابت کند که به هر دلیل قانونی و قابل استنادی ثابت کند که امکان تمکین را نداشته است. با اثبات این مسئله زوج همچنان باید نسبت به پرداخت نفقه اقدام کند. این ها از جمله شرایطی است که در خصوص دفاع در دادگاه نفقه می توان به آن ها توجه کرد.

دفاع در دادگاه نفقه از ابعاد حقوقی و کیفری

یکی از ابعاد مهم دفاع در دادگاه نفقه که بارها در این مقاله به آن اشاره کردیم این است که عدم پرداخت نفقه می تواند تحت عنوان جرم شناخته شده و از مسیر کیفری قابل پیگیری باشد. بنابراین اگر زوج نتواند به درستی از خود در این دادگاه دفاع کند عملا مجرم شناخته شده و محکومیت خاصی برای او در نظر گرفته خواهد شد.

مسئله بسیار مهم دیگری که در مسیر دفاع در دادگاه نفقه بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه کرد این است که میزان نفقه در قانون مشخص نشده است. یعنی به صورت کلی گفته شده است نفقه به تمام هزینه هایی گفته می شود که زوجه برای داشتن زندگی مشترک به آن نیاز دارد. به طور مثال مسکن، خوراک و پوشاک از جمله این هزینه ها محسوب می شود که زوج باید آن ها را تهیه کند. اما قانون صحبتی از چگونه و کیفیت آن نکرده است. در واقع قانون مشخص نکرده است که حداکثر یا حداقل میزان نفقه چه میزان خواهد بود. همین مسئله یکی از مهمترین دعاوی نفقه را تعریف می کند.

بر اساس قانون و شرع زندگی مجردی و پیش از ازدواج زوجه به عنوان ملاک اصلی تعیین نفقه در نظر گرفته می شود. به طور مثال در صورتی که زوجه در خانه پدری خود کلفت یا نوکر داشته در خانه شوهر نیز باید از این امکان بهره مند باشد. در واقع داشتن نوکر یا کلفت از جمله نفقه وی شناخته می شود. این ها از مهمترین نکاتی است که در این خصوص وجود دارد.

اما در نظر داشته باشید که برای دفاع در دادگاه نفقه می توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که مسیرهای حقوقی و کیفری سختی های خاص خودش را دارد و به سادگی نمی توان در آن ها به نتیجه رسید. از این رو اگر به دنبال این هستید که سریع تر و ساده تر به نتیجه برسید حتما از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده کنید. این کار می تواند بسیار کارساز باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×