افت قیمت خودرو در تصادف

افت قیمت خودرو در تصادف (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

افت قیمت خودرو در تصادف

افت قیمت خودرو در تصادف بر اساس قانون

افت قیمت خودرو در تصادف چیست؟ افت قیمت خودرو در تصادف چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به افت قیمت خودرو در تصادف چیست؟ چرا از افت قیمت خودرو در تصادف استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص افت قیمت خودرو در تصادف چیست؟ افت قیمت خودرو در تصادف چه کارکردی دارد؟ آیا افت قیمت خودرو در تصادف توسط بیمه پرداخت می شود؟ افت قیمت خودرو در تصادف توسط کدام نهاد تعیین می شود؟ چگونه می توان برای دریافت افت قیمت خودرو در تصادف اقدام کرد؟ افت قیمت خودرو در تصادف برای چه ماشین هایی امکان پذیر است؟

افت قیمت خودرو در تصادف یکی از انواع خسارات مالی غیر مستقیم شناخته می شود. زمانی که در تصادف، خودرو صفر یا گران قیمت باشد علاوه بر خسارت وارد شده قیمت آن دچار افت می شود. ضامن این افت مقصر تصادف بوده. در صورتی که طرفین تصادف بر سر افت قیمت خودرو در تصادف به توافق نرسیده باشند شورای حل اختلاف و یا دادگاه حقوقی این دعوی را رسیدگی خواهد کرد. نکته ای که وجود دارد این است که بر اساس قانون بیمه خسارت های مالی غیر مستقیم از جمله افت قیمت خودرو در تصادف را باید پرداخت کند، اما امروز در ایران کمتر بیمه این خسارت را بر عهده می گیرد.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم افت قیمت خودرو در تصادف دقیقا به چه معنی است؟ چه شرایطی برای افت قیمت خودرو در تصادف وجود دارد؟ همچنین می خواهیم بدانیم قانون چگونه افت قیمت خودرو در تصادف را محاسبه می کند؟ این ها مهمترین مواردی است که در خصوص افت قیمت خودرو در تصادف وجود دارد. در واقع ما در این مقاله سعی می کنیم افت قیمت خودرو در تصادف را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. یکی از سوالاتی که در این خصوص مطرح می شود این است آیا می توان برای هر خودرویی از این امکان استفاده کرد یا خیر؟ این ها مجموعه ابعادی است که در ادامه به آن ها خواهیم کرد.

افت قیمت خودرو در تصادف و تعاریف آن

افت قیمت خودرو در تصادف به چه معنی است؟ پاسخ به این سوال می تواند چالش های مربوط را تا حدی پاسخ دهد. بر اساس عرف و قوانین فروش قیمت هر خودرو بر اساس سلامت و فاکتورهایی مانند رنگ شدگی بدنه و … محاسبه می شود. زمانی که خودرو صفر باشد و یا رنگ خوردگی نداشته باشد قیمتی بالاتر از قیمت خودروهای عادی در بازار دارد. همین مسئله مهمترین فاکتور در استفاده از مفهوم افت قیمت خودرو در تصادف محسوب می شود.

بنابراین در صورتی که خسارت وارد شده باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شده باشد مالک می تواند نسبت به محاسبه و دریافت افت قیمت خودرو در تصادف اقدام کند. همانطور که گفتیم در قانون شرایط دقیقی در این خصوص مشخص نشده است. به صورت عرف گفته می شود که در صورتی که خودرو صفر باشد و یا کمتر از 5 سال از کارکرد آن گذشته باشد می تواند نسبت به دریافت افت قیمت اقدام کند.

بنابراین هر خودرویی نمی تواند نسبت به دریافت افت قیمت اقدام کند. نکته دیگری که باید بدانید این است که برای محاسبه این افت قانون مشخصی وجود ندارد. در واقع کارشناس بر اساس نوع خسارت وارد شده میزان افت قیمت را محاسبه می کند. به طور مثال رنگ شدگی درب های خودرو 3 تا 4 درصد افت قیمت و اگر درب تعویض شده باشد 4 تا 5 درصد افت قیمت خودرو خواهد داشت. کارشناس دادگستری با بررسی تصادف و خسارت وارد شده این مسئله را تعیین می کند. بنابراین نمی توان پیش از کارشناسی میزان دقیق آن را مشخص کند.

البته در صورتی که طرفین بر سر افت قیمت خودرو در تصادف به توافق رسیده باشند نیازی به کارشناسی و استفاده از مسیر حقوقی نیست. این نکته ای است که وکیل حقوقی به خوبی به آن آگاه است.

افت قیمت خودرو در تصادف (3)
افت قیمت خودرو در تصادف (3)

آثار افت قیمت خودرو در تصادف

بر اساس قانون مسئول پرداخت افت قیمت خودرو در تصادف فردی است که در تصادف مقصر شناخته شده است. این فرد علاوه بر پرداخت خسارت تعیین شده باید نسبت به پرداخت افت قیمت خودرو در تصادف نیز اقدام کند. در بسیاری از موارد بیمه مسئولیت خسارت مستقیم را بر عهده می گیرد. بنابراین مقصر به واسطه بیمه می تواند خسارت وارد شده را پرداخت کند. اما در خصوص پرداخت افت قیمت خودرو در تصادف معمولا بیمه کاری نمی کند و این خود مقصر است که باید دست به این کار بزند.

همین مسئله باعث شده است که میان طرفین توافق صورت نگیرد. در چنین شرایطی متضرر می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف نسبت به دریافت هزینه اقدام کند. توجه کنید که شورای حل اختلاف در گام اول به دنبال ایجاد صلح و سازش میان طرفین است. در صورتی که این صلح اتفاق نافتاد، متضرر می تواند با ارائه دادخواست تامین دلیل از کارشناس رسمی بخواهد تا میزان افت قیمت را تعیین کند.

در صورتی که میزان خسارت و افت قیمت برآورد شده بیش از 20 میلیون تومان باشد، دادگاه حقوقی صالح برای رسیدگی به این دعوی انتخاب می شود. در صورتی که میزان خسارت کمتر از آن باشد همچنان بررسی دعوی در صلاحیت شورای حل اختلاف خواهد بود. این ها مهمترین شرایط و مفاهیمی است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان در خصوص دعوی افت قیمت خودرو می دانند.

در حالت کلی در نظر داشته باشید که مسئله افت قیمت خودرو در تصادف به سبب مبهم بودن قوانین مربوط به آن کمی سخت و پیچیده است. از این رو استفاده از یک وکیل یا مشاور مجرب می تواند بسیار کارساز باشد. یکی از مهمترین مسائلی که در این خصوص وجود دارد هزینه های دادرسی و کارشناسی است. بر اساس قانون مقصر ضامن پرداخت این هزینه ها می باشد. از این رو در صورتی که متضرر برای تامین دلیل و … هزینه ای پرداخت کرده باشد می تواند از طریق مسیر حقوقی این هزینه ها را نیز از مقصر مطالبه کند. در نهایت به این موضوع نیز توجه داشته باشید که استفاده از مسیر شورای حل اختلاف بسیار طولانی و شاید فرسایشی باشد. از این رو بهتر این است که با توافق شرایط افت قیمت خودرو در تصادف و پرداخت آن را تعیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×