مرجع رسیدگی فرار مالیاتی

مرجع رسیدگی فرار مالیاتی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مرجع رسیدگی فرار مالیاتی

مرجع رسیدگی فرار مالیاتی

فرار مالیاتی چیست؟ فرار مالیاتی به چه معنی است؟ شرایط فرار مالیاتی چیست؟ چرا از فرار مالیاتی استفاده می شود؟ نحوه اثبات فرار مالیاتی چیست؟ آیا فرار مالیاتی جرم است؟ مجازات فرار مالیاتی چیست؟ شرایط اثبات فرار مالیاتی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرار مالیاتی چیست؟ از چه طریق امکان فرار مالیاتی وجود دارد؟ مصادیق جرم فرار مالیاتی چیست؟ ارکان جرم فرار مالیاتی چیست؟ در قانون برای فرار مالیاتی چه مجازاتی در نظر گرفته شده است؟ مرجع رسیدگی فرار مالیاتی کدام است؟ خواهان در دعوی فرار مالیاتی کیست؟ چگونه می توان فرار مالیاتی را گزارش کرد؟

فرار مالیاتی از جمله جرایم رایج مالی در کشورهای مختلف محسوب می شود. از آنجایی که مالیات عمده منابع مالی دولت ها محسوب می شود، از نظر قانون قرار از پرداخت مالیات جرم شناخته شده است. در ایران نیز فرار مالیاتی جرم انگاری شده و بر اساس این که مجرم شخصیت حقوقی یا حقیقی است مجازات خاصی برای آن تعیین شده است. به طور مثال برای شخصیت حقیقی مجازات حبس و برای شخصیت حقوقی مجازات لغو امتیاز تجاری و یا ممانعت از انعقاد قرارداد در نظر گرفته می شود.  این چارچوب اصلی است که در خصوص فرار مالیاتی وجود دارد.

با این حال ما در این مقاله به دنبال این هستیم که که بدانیم دقیقا فرار مالیاتی چیست و از چه ارکانی تشکیل شده است؟ همچنین می خواهیم بدانیم که چرا قانونگذار فرار مالیاتی را به عنوان یک جرم شناخته است؟ ارکان این جرم چیست و چگونه می توان آن را در دادگاه اثبات کرد؟ به طور کلی فرار از پرداخت مالیات شرایط خاصی دارد که از جمله مهمترین آن ها داشتن علم به فرار از پرداخت مالیات است. حال می خواهیم بدانیم یک وکیل کیفری چگونه می تواند در اثبات یا رد این رکن اساسی اقدام کند؟ این ها مهمترین مواردی است که ما در این مقاله به دنبال پاسخ آن هستیم. با ما همراه بمانید.

فرار مالیاتی بر اساس مفاهیم

فرار مالیاتی را زمانی می توانیم به عنوان یک جرم مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بدانیم ارکان جرم چیست و قانون چگونه این فعل را به عنوان جرم شناسایی کرده است.

هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که برای این که یک فعل از دید قانون در دادگاه به عنوان جرم شناخته شود نیاز است که سه رکن مادی، معنوی و قانونی را به صورت همزمان داشته باشد. در رکن مادی مسئله مهم اثبات زیان مادی یا معنوی است که فعل بر فرد یا جامعه وارد کرده است. در رکن معنوی این امر برای قانون و دادگاه صالح اهمیت دارد که فرد دانش و علم به انجام این فعل داشته باشد. در کلام ساده تر باید ثابت شود که فرد بنا بر خواسته خود و با علم به این که این فعل جرم است و یا می تواند مضر باشد آن کار را انجام داده است. در رکن قانونی نیز به دیدگاه و مصادیق فعل در قانون توجه می شود.

توجه داشته باشید که اگر قانونگذار در خصوص فعلی سکوت کرده باشد، نمی توان آن فعل را به عنوان یک جرم تلقی کرد. بر اساس همین ارکان می توان فرار مالیاتی را به عنوان یک جرم شناخت. چرا که این کار باعث می شود درآمد های دولت کاهش پیدا کند و این مسئله می تواند باعث ضربه مالی به بدنه جامعه شود. همچنین اگر فرد با هدف فرار از مالیات و عدم پرداخت مالیات این فعل را انجام داده باشد مجرم محسوب می شود. در قانون نیز برای این کار مجازات های مشخصی از جمله حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

مصادیق مختلفی برای فرار از مالیات وجود دارد. به طور مثال عدم تکمیل اظهارنامه مالیاتی به مدت سه سال و یا دستکاری کردن دفاتر حساب و … می تواند به عنوان جرم فرار از پرداخت مالیات شناخته شود.

مرجع رسیدگی فرار مالیاتی (2)
مرجع رسیدگی فرار مالیاتی (2)

آثار و مجازات فرار مالیاتی

مصادیق مختلفی می توانیم برای جرم فرار مالیاتی در نظر بگیریم. به طور مثال ممکن است فردی با تاسیس یک شرکت کاغذی بخواهد تمامی گردش های مالی خود را پنهان کند و یا پنهان کردن بخشی از درآمد ها نیز می تواند در دادگاه به عنوان یک جرم شناخته شود.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که بر اساس قانون مالیات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شود. مالیات غیر مستقیم مانند مالیات بر ارزش افزوده به صورت خودکار از مردم دریافت می شود و نیاز به پرداخت مستقیم آن نیست. بنابراین دعوی فرار از پرداخت مالیات صرفا برای مالیات های مستقیم در نظر گرفته می شود.

همانطور که در بالاتر بیان کردیم بر اساس این که مجرم حقوقی است یا حقیقی مجازات های خاصی در نظر گرفته شده است. برای شخص حقیقی مجازات تعزیری درجه شش در نظر گرفته شده است. بر اساس این مجازات جزای نقدی و حبس از شش ماه تا دو سال برای جرم فرار مالیاتی شخص حقوقی عنوان شده است.

برای شخصیت حقوقی نیز مجازات های مختلفی بر اساس نوع فرار مالیاتی در نظر گرفته می شود. از جمله ممنوعیت از فعالیت های تجاری، صدور چک و انعقاد قرارداد را می توان جزئی از این مجازات ها دانست.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که مرجع رسیدگی به این جرم در تهران دادسرای ویژه جرائم اقتصادی و در سایر شهرها دادسرا عمومی در نظر گرفته شده است. همچنین در نظر داشته باشید که خواهان در این دعوی معمولا دادستانی انتظامی مالیاتی به عنوان مدعی العمومی عنوان شده است. البته سایر مراجع قضایی نیز می توانند با علم به اتفاق افتادن فرار مالیاتی نسبت به اقامه دعوی اقدام کنند.

نکته نهایی این است که افراد در جامعه می توانند با مراجعه به سامانه های ارائه شده توسط اداره مالیات نسبت به گزارش فرارهای مالیاتی اقدام کنند. این گزارشات اصلی ترین منبع برای شناسایی و اثبات جرایم فرار از پرداخت مالیات محسوب می شود. در واقع این مسئله به اندازه ای برای قانونگذار و دولت اهمیت دارد که سعی کرده به کمک مردم مانع از بروز چنین جرایمی شود. توجه داشته باشید که این جرایم در کنار پرداخت کامل مالیات و جرایم مربوط به آن اعمال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×