جرم قاچاق چوب

جرم قاچاق چوب (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جرم قاچاق چوب

جرم قاچاق چوب در قانون

جرم قاچاق چوب به چه معنی است؟ شرایط جرم قاچاق چوب چیست؟ جرم قاچاق چوب چگونه اثبات می شود؟ شرایط جرم قاچاق چوب چیست؟ جرم قاچاق چوب در کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟ صلاحیت رسیدگی به دعوی جرم قاچاق چوب کدام نهاد است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جرم قاچاق چوب چیست؟ مهمترین نکات مربوط به جرم قاچاق چوب چیست؟ چرا جرم قاچاق چوب در قانون پیش بینی شده است؟ مجازات جرم قاچاق چوب چیست؟ موارد قوانینی مربوط به جرم قاچاق چوب چیست؟ مصادیق جرم قاچاق چوب چیست؟ آیا می توان از جرم قاچاق چوب تبرئه شد؟

جرم قاچاق چوب از جمله جرایم مهم در قانون ایران محسوب می شود. در خصوص این جرم قانون محیط زیست و قانون کیفری مجازات های مشخصی در نظر گرفته است. جزای مال و حبس از جمله مجازات های تعیین شده در قانون برای این جرم است. مسئله مهمی که در خصوص جرم قاچاق چوب وجود دارد این است که دادگاه انقلاب و سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مراجع صالح رسیدگی به آن محسوب می شود. بر اساس نوع جرم و حدود اختیارات مرجع صالح انتخاب می شود.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که جرم قاچاق چوب دقیقا چیست و چه زمانی اثبات می شود؟ شناخت شرایط اثبات جرم می تواند مهمترین فاکتور در دادگاه بررسی این جرم محسوب شود. نکته بسیار مهمی که در خصوص این جرم وجود دارد این است که قوانین مربوط به محیط زیست از جمله قوانین مبهم در قانون محسوب می شود. از این رو شرایط نسبتا سخت و پیچیده ای در خصوص جرم قاچاق چوب و سایر موارد مربوط به قاچاق چوب در قانون وجود دارد. از این رو بهتر است در این مسیر از یک وکیل یا مشاوری مجرب استفاده کرد. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

جرم قاچاق چوب و مفاهیم اولیه

جرم قاچاق چوب را زمانی می توانیم به خوبی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بدانیم جرم در قانون کیفری چیست و چگونه اثبات می شود. بر اساس قانون زمانی یک فعل را می توان جرم تلقی کرد که سه رکن اساسی مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای آن اثبات شود.

در رکن مادی به آثار منفی و قابل اثبات فعل توجه می شود. در صورتی که فعل دارای آثار منفی و آسیب های فردی یا اجتماعی مادی یا معنوی قابل اثباتی داشته باشد، می توان گفت که رکن مادی برای آن اثبات می شود. در رکن معنوی نیز مسئله مهم نیت و قصد فرد است. در واقع اگر فاعل بر اساس اهدافی مانند تحصیل مال و یا انتقام و … به صورت عمد و با هدف قبلی دست به این کار زده باشد رکن معنوی برای فعل اثبات می شود. در رکن قانونی نیز مصادیق قانونی مورد توجه قرار می گیرد. بر اساس قانون زمانی می توان فعلی را جرم تلقی کرد که مصادیق آن در قانون وجود داشته باشد.

در کلام ساده تر زمانی می توان فعلی را جرم دانست که قانون آن را جرم شناخته باشد. بر اساس قانون زمانی که قانونگذار در خصوص فعلی سکوت کرده باشد اساسا نمی توان آن فعل را جرم دانست. این ارکانی است که هر وکیل کیفری بر اساس آن سعی می کند از موکل خود در دادگاه های کیفری دفاع کند.

حال بر اساس این موارد می خواهیم بدانیم که فعل قاچاق چوب جرم است یا خیر؟ بر اساس ارکان گفته شده قاچاق به عنوان یک جرم مهم تلقی شده و قانونگذار برای آن مجازات خاصی در نظر گرفته است. بر اساس قانون قاچاق به فعلی گفته می شود که به واسطه آن فرد بدون آن که دستور یا مجوز قانونی داشته باشد اجناسی را از کشور خارج و یا به کشور وارد کند همچنین در صورتی که فرد بدون اجازه قانون مبادرت به خرید و فروش کالایی خاص یا نگهداری آن کند عملا مرتکب جرم قاچاق شده است. بنابراین یکی از شرایط و فاکتورهای اثبات این جرم، نداشتن مجوز لازم قانونی است.

آثار و مجازات جرم قاچاق چوب

در بالا جرم قاچاق را تعریف کردیم. در صورتی که فردی بدون اجازه و داشتن مجوزهای قانونی درختان را قطع و آن ها را از جنگل به قصد تحصیل مال یا روشن کردن آتش یا … خارج کند، مرتکب جرم قاچاق چوب شده است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمامی مراحل بریدن درخت، حمل، نگهداری و فروش چوب در زمره این جرم قرار می گیرد.

حال سوال مهم تر این است که قانونگذار جه مجازاتی برای این جرم در نظر گرفته است. بر اساس قانون در صورتی که ارزش چوب یا کالای مورد قاچاق کمتر از صد میلیون ریال باشد فرد به 3 تا 6 ماه حبس محکوم می شود و در صورتی که ارزش کالا بیش از میزان تعیین شده باشد، مجازات حبس به دو سال افزایش پیدا می کند.

نکته ای که باید بدانید این است که در این جرم، خریدار آگاه بر قاچاق بودن چوب نیز به عنوان مجرم شناخته خواهد شد. این ها مهم ترین مسائلی است که در این خصوص وجود دارد. نکته دیگری که هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است این است که در صورتی که واحد صنفی یا یک شخصیت حقوقی اقدام به قاچاق کالا کند و یا در این امر همراهی داشته باشد علاوه بر مجازات گفته شده درگیر مجازات هایی مانند ممنوعیت فعالیت تجاری و … می شود. این ها اساسی ترین نکاتی است که در این خصوص وجود دارد.

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این بودیم که نشان دهیم جرم قاچاق چوب چه نوع جرمی است و قانون چه تعریفی برای آن در نظر گرفته است. نکته بسیار مهمی که باید در خاطر داشته باشید این است که قوانین مربوط به این حوزه چندان روشن و مشخص نیست. در واقع در خصوص محیط زیست همواره خلاهای قانونی مختلفی وجود دارد. از این رو مسلما بهتر این است که در این نوع دعاوی از یک وکیل یا یک مشاور مجرب استفاده شود. نکته ای که وجود دارد این است که در برخی از موارد ممکن است جزای شلاق تعزیری نیز برای فرد در نظر گرفته شود. این ها شرایطی است که بهتر است در خاطر داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×