مجازات تعزیری چیست؟

مجازات تعزیری چیست؟ (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات تعزیری چیست؟

مجازات تعزیری چیست؟

مجازات تعزیری به چه معنی است؟ مجازات تعزیری در قانون به چه معنی است؟ مجازات تعزیری چه کارکردی در قانون دارد؟ چه زمانی مجازات تعزیری استفاده می شود؟ مهمترین شرایط مجازات تعزیری چیست؟ مجازات تعزیری چه ویژگی هایی دارد؟ کارکرد یک وکیل در حوزه مجازات تعزیری چیست؟ مجازات تعزیری بر اساس کدام مواد قانونی تعیین می شود؟ مجازات تعزیری در کدام حوزه قانونی است؟ بهترین وکیل در خصوص مجازات تعزیری کیست؟ بهترین وکیل مجازات تعزیری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ چگونه می توان بهترین وکیل مجازات تعزیری را پیدا کرد؟

مجازات تعزیری یکی از انواع مجازات هایی است که در قانون ایران پیش بینی شده است. نکته ای که وجود دارد این است که اساسا مفهوم مجازات به مفهوم جرم وابسته است و جرم مفهومی است که بر اساس قوانین کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. در کلام ساده تر جرم و مجازات مفهومی است که در بستر قوانین کیفری مورد بررسی قرار می گیرد.

در قانون کیفری به این سوالات پاسخ داده می شود که فعل صورت گرفته جرم است؟ اگر جرم است چه مجازاتی برای آن باید در نظر گرفته شود؟ همچنین این مجازات به چه شکلی باید اجرا شود؟ این ها همه مواردی است که در قانون کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین همانطور که می بینید مجازات یکی از ارکان سه گانه قوانین کیفری محسوب می شود. حال سوال مهم اینجاست که مجازات چیست و چگونه تعیین می شود؟

مجازات تعزیری و مفهوم جرم

مجازات تعزیری  یکی از انواع مجازات هایی است که در قانون کیفری برای جرم در نظر گرفته می شود. همانطور که گفتیم پیش از هر چیزی لازم است بدانیم که جرم چیست و چه مفهومی دارد. اینجاست که کارکرد وکیل کیفری شروع می شود. به طور کلی بر اساس قانون زمانی یک فعل جرم تشخیص داده میشود که سه رکن اساسی مادی، معنوی و قانونی برای آن اثبات شود. رکن مادی بدین معنی است که اثرات جرم مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت اثبات اثرات منفی و آسیب زننده آن می توان گفت که رکن مادی اتفاق افتاده است. رکن معنوی به حالتی گفته می شود که قانون در خصوص نیت و دانش فرد بررسی می کند. در واقع اگر فاعل بر اساس دانش و نیت قبلی این فعل را انجام داده باشد و عمدی در کار باشد می توان گفت که رکن معنوی نیز اثبات می شود. از طرف دیگر دادگاه بر اساس رکن قانونی به این نکته توجه می کند که آیا قانون گذار در خصوص فعل حرفی زده است یا خیر؟ در واقع آیا برای این فعل مصادیق قانونی وجود دارد؟ زمانی که این سه رکن به صورت همزمان اثبات شود می توان گفت که جرم اثبات شده است.

بنابراین اگر بخواهیم ساده بیان کنیم زمانی جرم اثبات میشود که این سه رکن اساسی به صورت همزمان اثبات شود. نکته ای که وجود دارد این است که قانون به واسطه اثبات جرم است که این امکان را پیدا می کند تا در زندگی افراد تاثیرگذار باشد. از این رو قانون در خصوص اثبات جرم حساسیت بسیاری به خرج داده است.

مجازات تعزیری چیست؟ (3)
مجازات تعزیری چیست؟ (3)

مجازات تعزیری به چه معنی است؟

مجازات تعزیری در کنار مجازات حدی دو نوع مجازاتی است که در قانون کیفری ایران پیش بینی شده است. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که قانون به واسطه اثبات جرم این قدرت را پیدا می کند با ابزار مهمی به نام مجازات اثر گذاری خود را اعمال کند. نکته ای که وجود دارد این است که اساسا مجازات به معنی تاوان اشتباه و جرم است. بنابراین باید به نحوی تعیین شود که ضرر خواهان را جبران کند و در کنار آن حالتی بازدارنده داشته باشد.

از آن جایی که عمده قوانین ایران بر اساس اسلام و شرع تدوین شده بنابراین کاملا می توان حدس زد که برخی از جرایم و مجازات ها توسط اسلام تعیین شده است. به این دست از مجازات ها، مجازات های حدی گفته می شود. ویژگی بسیار مهمی که در خصوص مجازات حدی وجود دارد این است که اساسا این دسته از مجازات ها غیر قابل تغییر هستند. یعنی تحت هیچ شرایطی نمی توان آن را تغییر داد. بنابراین بعد از صدور این مجازات ها اساسا هیچ فردی در قانون یا در هر حوزه دیگری قادر به تغییر آن نیست.

اما مجازات تعزیری به انواع مجازات هایی گفته می شود که توسط قانون گذار و بر اساس شرایط جرم تعیین می شود. در واقع قانونگذار بر اساس شرایط جرم، کیفیت جرم، وضعیت اجتماعی و ده ها مورد دیگر سعی می کند مجازات هایی را تعیین کند. ویژگی بسیار مهم این مجازات ها این است که اساسا به صورت بازه ای بیان می شود. به طور مثال گفته می شود که جرمی دارای مجازات تعزیری دو تا سه سال حبس است. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص کارکرد مجازات تعزیری در قانون ایران وجود دارد.

از طرف دیگر وِیژگی بسیار بارزی که این دسته از قوانین دارد این است که مجازات تعزیری قابلیت تغییر دارند. در واقع بعد از صدور حکم نیز همچنان وکیل و دادگاه این قدرت را دارند که نسبت به تغییر حکم ( تشدید یا تخفیف مجازات ) اقدام کنند. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص کارکرد مجازات تعزیری باید به آن توجه کرد.

مجازات تعزیری چیست؟ (2)
مجازات تعزیری چیست؟ (2)

کارکرد وکیل مجازات تعزیری

مجازات تعزیری انواع مهمی از مجازات ها در قانون ایران محسوب می شود. نکته ای که وجود دارد این است که درصد بالایی از مجازات های صادر شده تحت عنوان مجازات تعزیری است. بنابراین عمدتا کارکرد وکلا در این حوزه بسیار گسترده است. از طرف دیگر این نوع مجازات ها دارای ویژگی است که باعث می شود وکیل بتواند همچنان کارایی خودش را داشته باشد.

به نوعی می توان گفت که یک وکیل در این حوزه می تواند کارایی خاصی داشته باشد. این وکیل می تواند بر اساس قوانین و مقررات خاص و شرایط قانونی پیش بینی شده نسبت به تغییر حکم و مجازات تعزیری و همچنین تبدیل آن به سایر مجازات ها اقدام کند. از این رو می توان گفت که مجازات تعزیری دست وکیل را برای دفاع از موکل خود بسیار بازتر می کند. این نکته ای است که هر وکیل پایه یک دادگستری به خوبی به آن آگاه است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×