لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج

لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج

لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج بر اساس قانون

لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج چیست؟ شرایط لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج چیست؟ مهمترین نکات مربوط به لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج چیست؟ لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج چه نکاتی دارد؟ در تدوین لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج باید به چه مواردی توجه کرد؟ مهمترین کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج چیست؟ چرا از لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج استفاده می شود؟ مهمترین آثار لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج چیست؟ در چه شرایطی لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج پذیرفته می شود؟

لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج یکی از ابزارهایی است که در اختیار زوج قرار دارد تا به واسطه آن بتواند نسبت به تعیین نفقه و یا میزان تعیین شده اعتراضی داشته باشد. به نوعی می توان گفت عمدتا در دو حالت از این لایحه استفاده می شود. اگر زوج به طور کلی نسبت به تعیین نفقه معترض باشد و یا این که زوج میزان نفقه را قبول نکرده باشد. در این صورت یک وکیل حقوقی می تواند در جریان دادرسی طلاق و یا تعیین نفقه از لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج استفاده کند. این مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید.

ما در ادامه این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج به چه معنایی است و چه استفاده هایی از آن می شود؟ در واقع هدف اصلی ما از این مقاله این است که بتوانیم نشان دهیم که یک زوج چه زمانی می تواند از لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج استفاده کند و در این مسیر باید به چه نکاتی توجه داشته باشد. این مهمترین نکته ای است که به دنبال آن هستیم. با ما در ادامه مسیر همراه باشید.

لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج و بررسی مفهوم نفقه در قانون

لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که بیشتر با مفهوم نفقه در قانون و جامعه آشنا شویم و شرایط قانونی آن را بدانیم. به طور کلی نفقه از جمله حقوق مالی زن بر گردن مرد است که با امضای نکاح ایجاد می شود. در کلام ساده تر در قرارداد نکاح طرفین نسبت به یک دیگر تعهداتی را عهده دار می شوند. یکی از این تعهدات همان نفقه است.

نفقه به مجموعه نیازهای زن در زندگی محسوب می شود که زوج مکلف به تهیه آن است. حال نفقه می تواند به صورت نقدی پرداخت شود و یا بر اساس تهیه اسباب مورد نیاز زن اجابت شود. بنابراین قانون الزامی در نوع پرداخت نفقه ایراد نکرده است. به طور مثال زن در زندگی مشترک نیاز به پوشاک، خوراک، مسکن و … دارد. زوج مکلف به برآورده کردن این نیازها می باشد.

نکته ای که در خصوص نفقه باید به آن توجه داشته باشید این است که درآمد مستقل زن نمی تواند نقش نفقه را کمرنگ کند و یا آن را از بین ببرد. در حالتی که زن دارای درآمد مستقل نیز باشد همچنان مرد مسئول تهیه اسباب مورد نیاز زن برای زندگی است. حال در صورتی که این نیاز به صورت کامل و یا درست برطرف نشود این حق برای زن ایجاد می شود که بتواند نسبت به احقاق حق خود از طریق دادگاه اقدام کند.

بنابراین آن چیزی که باید در این جا به آن توجه داشته باشید که نفقه از جمله حقوق مهم مالی زن در زندگی محسوب می شود که قانون آن را در برابر تمکین زن قرار داده است. بنابراین شرط استفاده زن از این حق، تمکین عام و خاص به زوج می باشد. بنابراین یکی از نکاتی که زوج می تواند در لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج به آن اشاره کند، مسئله تمکین عام یا خاص است. البته این موضوع نیز باید توجه شود زمانی زوج حق قطع نفقه به سبب عدم تمکین را دارد که اجازه قانون و دادگاه را داشته باشد.

توجه داشته باشید که در مواردی نیز عدم پرداخت نفقه می تواند جنبه کیفری داشته باشد و زوجه این امکان را خواهد داشت به کمک یک وکیل کیفری و اقامه دعوی نسبت به مجازات زوج اقدام کند. این ها شرایطی است که باید به آن توجه شود.

لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج و تعیین میزان نفقه

یکی دیگر از مواردی که ممکن است در لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج بسیار به آن اشاره شود، تعیین نفقه است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که قانون فرمول مشخص و یا رقم دقیقی در خصوص تعیین نفقه عنوان نکرده است. در واقع قانون فاکتور هایی مانند زندگی پیش از نکاح زن، شرایط اجتماعی و خانوادگی وی و همچنین وضعیت مالی زوج را به عنوان ملاک های اصلی تعیین نفقه عنوان کرده است.

بگذارید با یک مثال این مسئله را دقیق تر بیان کنیم. فرض کنیم زنی پیش از ازدواج از خدمت کار در کارهای شخصی خود استفاده می کرده، این زن بعد از ازدواج نیز این حق را دارد که داشتن خدمتکار را به عنوان یکی از ضرورت های زندگی خود بشمارد و آن را در زمره نفقه به حساب بیاورد. اما زنی که در زندگی پیش از ازدواج خود چنین شرایطی را نداشته نمی تواند از زوج نیز توقع فراهم کردن آن را داشته باشد. بر این اساس است که زوج می تواند نسبت به مقدار تعیین شده در جریان دادرسی برای نفقه با ارائه لایحه دفاعیه نفقه از جانب زوج اعتراض داشته باشد.

توجه داشته باشید که لایحه یک ابزار بسیار مهم قانونی در مسیر قضایی محسوب می شود که به واسطه آن امکان برقراری ارتباط مستقیم با دادگاه ایجاد می شود. زمانی که لازم است مدرک و سندی به دادگاه ارائه شود و یا فرد از خود در برابر ادعایی دفاع کند و یا سعی کند ادعای خود را ثابت کند از لایحه استفاده می شود. توجه کنید که استفاده از لایحه تنها در طی دادرسی امکان پذیر است. همچنین در نظر داشته باشید که لایحه یک مفهوم قانونی است که با زبان قانون تدوین می شود. از این رو در این مسیر بهتر است از فردی مجرب و آشنا با زبان قانون کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×