تغییر نام کوچک در دادگاه

تغییر نام کوچک در دادگاه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تغییر نام کوچک در دادگاه

تغییر نام کوچک در دادگاه بر اساس قانون

تغییر نام کوچک در دادگاه چگونه است؟ شرایط تغییر نام کوچک در دادگاه چیست؟ مهمترین نکات مربوط به تغییر نام کوچک در دادگاه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تغییر نام کوچک در دادگاه چیست؟ چه زمان می توان نسبت به تغییر نام کوچک در دادگاه اقدام کرد؟ تفاوت تغییر نام کوچک در دادگاه با تغییر نام به واسطه ثبت چیست؟ تغییر نام کوچک در دادگاه بر اساس قانون چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکاتی که باید برای تغییر نام کوچک در دادگاه بدانیم چیست؟ مرجع تصمیم گیری در خصوص تغییر نام کوچک در دادگاه کدام نهاد است؟

تغییر نام کوچک در دادگاه یکی از حقوقی است که برای همه افراد در جامعه تعریف شده است. به نوعی می توان اینگونه بیان کرد که بر اساس قانون همه افراد جامعه این حق را دارند که بتوانند نامی زیبا برای خود انتخاب کنند. از این رو به همه افراد بالای سن قانونی و دارای اهلیت این اجازه داده شده است تا یک بار برای نام خود تصمیم گیری کنند تا بتوانند آن را تغییر دهند. در کلام ساده تر این امکان به افراد داده شده است که بتوانند برای یک بار بعد از سن قانونی نسبت به تغییر نام خود اقدام کنند.

البته مسئله ای که وجود دارد این است که امکان تغییر نام برای همه اسامی وجود ندارد. در واقع دلایل کافی برای تغییر نام باید وجود داشته باشد تا اداره ثبت یا دادگاه نسبت به این مسئله اقدام کنند. ما در ادامه می خواهیم بدانیم مسیر تغییر نام کوچک از طریق اداره ثبت و دادگاه به چه صورت است. همچنین به این سوال پاسخ خواهیم داد چه کسانی با چه اسامی می توانند نسبت به این کار اقدام کنند. در ادامه با ما همراه باشید.

تغییر نام کوچک در دادگاه یا اداره ثبت احوال

تغییر نام کوچک در دادگاه یا اداره ثبت دو مسیر متفاوت برای رسیدن به یک نتیجه است. در کلام ساده تر در خصوص برخی از اسامی نیازی به مراجعه دادگاه و قانون وجود ندارد. در واقع در خصوص برخی از اسامی خود اداره ثبت احوال بدون نیاز به هیچ دستور قانونی می تواند نسبت به تغییر نام کوچک شما اقدام کند.

به طور مثال اگر نامی که برای شما انتخاب شده متناسب با جنسیت شما نباشد و یا از جمله نام هایی باشد که باعث توهین به مقدسات شود و یا اگر همنام با پدر، برادر یا خواهر و مادر خودتان باشید اداره ثبت احوال این امکان را در اختیار شما قرار داده است که بتوانید بدون نیاز به مراجعه به دادگاه حقوقی و ارائه ادله اثبات نسبت به تغییر نام کوچک اقدام کنید.

اما در خصوص نام هایی که در این لیست نباشد. به طور شما نام شما یک نام عادی و عمومی در جامعه محسوب می شود و از نظر عرف و اجتماعی مشکل خاصی ندارد. از این رو اداره ثبت احوال نسبت به تغییر نام شما اقدام نمی کند. در این حالت است که شما باید به دادگاه مراجعه کرده تا قانون دستور لازم جهت تغییر نام شما را صادر کند. البته در این مسیر لازم است که دلایل شما برای دادگاه قانع کننده باشد. از این جهت است که گفته می شود بهتر است برای تغییر نام کوچک در دادگاه از یک وکیل حقوقی مجرب و با تجربه استفاده کنید.

برای تغییر اسامی خاصی مانند اسامی مذهبی و نام ائمه به نام فارسی لازم است که حتما دادگاه نسبت به این کار دستور لازم را صادر کرده باشد. توجه داشته باشید در خصوص تغییر این دست از اسامی قانع کردن دادگاه کار چندان ساده ای محسوب نمی شود. از این رو پیشنهاد ما این است که پیش از شروع به هر اقدامی با یک مشاور حقوقی مناسب مشورت کنید. این کار می تواند کارکرد شما را افزایش دهد.

مسیر تغییر نام کوچک در دادگاه

اما اگر بخواهیم از مسیر تغییر نام کوچک در دادگاه استفاده کنیم باید بدانیم که این مسئله تحت عنوان یک دعوی جداگانه در دادگاه محسوب می شود. در کلام ساده تر برای استفاده از تغییر نام کوچک در دادگاه باید نسبت به ارائه دادخواست اقدام کرد. با توجه به این مسئله که هر دادخواست از یک فرم مشخص برخوردار است می توان گفت که شما باید با دو مفهوم بسیار مهم خواهان  و خوانده آشنا شوید.

در دادخواست های قانونی خواهان به معنی فردی است که ادعایی را در دادگاه مطرح می کند و یا به دنبال احقاق حقوق خودش است. خوانده شخصی است که توسط خواهان به دادگاه کشیده می شود و به عنوان پاسخ دهنده اصلی در دادگاه محسوب می شود. در خصوص دادخواست تغییر نام کوچک در دادگاه نیز همین مفاهیم وجود دارد. در این دادخواست شما به عنوان خواهان و اداره ثبت احوال صدور شناسنامه نیز به عنوان خوانده شناخته می شود.

در کنار این شما باید موضوع خواسته خود را که همان تغییر نام کوچک است بیان کنید. در موضوع بهتر است اسم بدوی و اسم مورد نظر را عنوان کنید. همچنین باید دلایل خودتان را در شرح این دادخواست عنوان نمایید. دلایلی که فکر می کنید به واسطه آن قانون اجازه تغییر نام شما را صادر می کند. در این کار بهتر است از ماده قانون های مختلف استفاده کنید. همچنین استفاده از مدارکی مانند فتوکپی شناسنامه و … می تواند کارساز باشد. همه این ها مواردی است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی به آن آشنایی دارند.

مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای تغییر نام از طریق قانون نیاز است که دادخواست شما مورد بررسی قرار بگیرد. با بررسی دادخواست و در صورت نبود مشکل از سمت دفتر دادگاه، شعبه ای برای رسیدگی به پرونده شما تعیین می شود. شما می توانید به صورت حضوری دلایل خود را ارائه دهید و دادگاه نیز با بررسی دعوی و شرایط و مدارک ارائه شده نسبت به صدور دستور لازم اقدام می کند.

با توجه به این مسئله می توان گفت مسیر دادگاه نسبت به مسیر ثبت احوال سخت تر است. از این رو بهتر است در اینگونه موارد از یک فرد مجرب و با تجربه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×