لایحه برای ندادن نفقه

لایحه برای ندادن نفقه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه برای ندادن نفقه

لایحه برای ندادن نفقه و شرایط مربوط به آن

لایحه برای ندادن نفقه چیست؟ لایحه برای ندادن نفقه چه کارکردی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به لایحه برای ندادن نفقه چیست؟ بهترین شرایط لایحه برای ندادن نفقه چیست؟ چه زمانی از لایحه برای ندادن نفقه استفاده می شود؟ مهمترین عناصر مربوط به لایحه برای ندادن نفقه چیست؟ چرا از لایحه برای ندادن نفقه استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه برای ندادن نفقه چیست؟ مهمترین مفاهیم مربوط به لایحه برای ندادن نفقه چیست؟ کارکرد لایحه برای ندادن نفقه چیست؟ آیا لایحه برای ندادن نفقه می تواند باعث ندادن نفقه شود؟

لایحه برای ندادن نفقه زمانی کارایی دارد که شرط مقابل آن یعنی عدم تمکین زن قابل اثبات باشد. در واقع تنها حالتی که قانون اجازه پرداخت نکردن نفقه به مرد داده است در حالتی است که زن به دلایل غیر منطقی اقدام به عدم تمکین کند. یعنی شرایط عسر و حرج برای زن پیش نیامده باشد و وی بدون داشتن دلیل منطقی نسبت به عدم تمکین اقدام کرده باشد. بدین ترتیب قانون این اجازه را به مرد می دهد که نفقه زن را پرداخت نکند.

به جز این در برخی مواقع دیده شده است که زن در مسیر طلاق و دادرسی ادعای عدم پرداخت نفقه می کند. در این حالت زوج می تواند با ارائه لایحه برای ندادن نفقه نسبت به این ادعا دفاع کند. در واقع مرد می تواند با ارائه این لایحه شرایط و امکانات فراهم شده را نام ببرد و با ذکر مدرک و سند پرداخت نفقه را اثبات نماید. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم که لایحه برای ندادن نفقه چه شرایط قانونی و عملی دارد و از یک وکیل حقوقی در این حوزه چه انتظاراتی می توانیم داشته باشیم. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن در این خصوص توجه ویژه ای داشته باشیم. در ادامه با ما همراه باشید.

لایحه برای ندادن نفقه و بررسی چند مفهوم

لایحه برای ندادن نفقه را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم مهم و پایه ای در این خصوص آشنا شویم. به طور کلی اولین و مهمترین مفهومی که در این بین باید به آن توجه داشت، مسئله نفقه است. در واقع نفقه از جمله حقوق مالی زوجه بعد از نکاح محسوب می شود.

به طور کلی اگر بخواهیم نفقه را تعریف کنیم اینگونه می توانیم بیان کنیم که نفقه به تمام امکانات و نیازهای ضروری زن برای زندگی مشترک است. در کلام ساده تر با توجه به این موضوع که مسئولیت مالی و اقتصادی خانواده بر عهده مرد است، زن به عنوان یک فرد در جامعه و خانواده نیازهای مادی و مالی خاصی دارد. از این رو مرد مکلف است که این نیازها را به شکل نقدی و غیر نقدی فراهم کند. به این موارد نفقه گفته می شود.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مرد مکلف به پرداخت نفقه است. بنابراین در دید اول لایحه برای ندادن نفقه معنای کاربردی نمی تواند داشته باشد. اما در شرایطی قانون مرد را از پرداخت نفقه به زن معاف کرده است و یا در حالتی که زوج معتقد است نفقه پرداخت شده می تواند از این لایحه استفاده کند.

همچنین توجه داشته باشید که نفقه یک حق مالی است که به فرزندان و حتی پدر و مادر نیز تعلق می گیرد. بنابراین این لایحه در خصوص دعاوی مرتبط به این دست از افراد نیز ممکن است تعلق بگیرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. اما چیزی که در عمل عمدتا شاهد دعوی هستیم که میان زوج و زوجه در این خصوص وجود دارد.

نکته دیگری که باید در خصوص نفقه به آن توجه داشته باشید این است که قانونگذار مقدار دقیقی برای آن تعیین نکرده است. قانونگذار تنها با ذکر چند فاکتور و شاخص تعیین آن را بر عهده دادگاه قرار داده است. از جمله مهمترین فاکتورها شرایط خانوادگی و زندگی زوجه پیش از ازدواج است. به طور مثال اگر زوجه پیش از نکاح از رفاه کامل برخوردار باشد زوج نیز مکلف است این رفاه را تحت عنوان نفقه برای زوجه فراهم بیاورد. این مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشت.

شرایط قبول لایحه برای ندادن نفقه

لایحه برای ندادن نفقه زمانی مورد تایید و قبول است که شرایط عدم پرداخت نفقه وجود داشته باشد. در واقع قانون یک وکیل کیفری به خوبی می داند که عدم پرداخت نفقه می تواند به عنوان یک جرم در دادگاه کیفری مطرح شود. اما در شرایطی قانونگذار مرد را از پرداخت نفقه معاف کرده است.

اصلی ترین و مهمترین این شرایط عدم تمکین عام یا خاص زوجه از زوج است. به طور کلی بر اساس قانون زوجه مکلف است در خصوص رابطه جنسی و زناشویی در صورت نداشتن عذر موجه از همسر خود تبعیت کند و همچنین در رهبری او را در خانواده بپذیرد. به این مسئله تمکین عام و خاص گفته می شود. حال اگر زوجه از خانه بدون دلیل خارج شود و قصد مراجعت به خانه تهیه شده توسط زوج را نداشته باشد در واقع در حال عدم تمکین است.

زوج می تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات عدم تمکین وی بدون آن که شرایط عسر و حرج برای زوجه پیش آمده باشد نسبت به ارائه لایحه برای ندادن نفقه اقدام کند. بنا بر این شرایط دادگاه زوج را از پرداخت نفقه معاف می دارد.

همچنین در خصوص فرزندان و یا پدر و مادر و … قوانین خاصی در مورد پرداخت نفقه وجود دارد. به نوعی می توان اینگونه بیان کرد که در خصوص پرداخت و یا عدم پرداخت این دست از نفقه ها شرایط مالی و استقلال مالی افراد تاثیر گذار است. اما در خصوص همسر، زوج مکلف است حتی در صورت استقلال مالی زوجه نسبت به پرداخت نفقه اقدام کند. در این خصوص شما می توانید از یک وکیل یا فردی مجرب راهنمایی بگیرید. یادتان باشد که لایحه یک ابزار قانون و بر اساس زبان قانون است بنابراین اگر شما بخواهید از این ابزار استفاده کنید باید بر زبان قانون مسلط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×