لایحه دفاعیه عدم النفع

لایحه دفاعیه عدم النفع (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه عدم النفع

لایحه دفاعیه عدم النفع و تدوین آن

لایحه دفاعیه عدم النفع چیست؟ لایحه دفاعیه عدم النفع چه کارکردی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به لایحه دفاعیه عدم النفع چیست؟ چرا از لایحه دفاعیه عدم النفع استفاده می شود؟ چه زمانی از لایحه دفاعیه عدم النفع استفاده می شود؟ شرایط استفاده از لایحه دفاعیه عدم النفع چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه عدم النفع چیست؟ نحوه تدوین لایحه دفاعیه عدم النفع چیست؟ در تدوین لایحه دفاعیه عدم النفع باید به چه نکاتی توجه کرد؟ آثار لایحه دفاعیه عدم النفع چیست؟ آیا برای تدوین لایحه دفاعیه عدم النفع نیاز به یک وکیل داریم؟

لایحه دفاعیه عدم النفع از جمله ابزاری است که طرفین دعوی می توانند نسبت به خسارت احتمالی یا تحقیقی وارد شده از خود دفاع کنند. طرف شاکی می تواند با ارائه این لایحه بر اساس شرایط موجود و وضعیت ایجاد شده از دادگاه خسارت ناشی از فعل صورت گرفته را تحت عنوان عدم النفع مطالبه کند، طرف خوانده نیز بر اساس شرایط خود و مواد قانونی مختلف می تواند با ارائه لایحه دفاعیه عدم النفع از خود در برابر این ادعا از خود دفاع کند.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم چگونه می توانیم یک لایحه دفاعیه عدم النفع را به نحوی تنظیم کنیم که کارایی درستی داشته باشد و بتواند در دادگاه اثربخشی خوبی ارائه دهد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که ارائه لوایح در دادگاه های حقوقی و کیفری می تواند در نحوه صدور رای و پیشبرد دادرسی اهمیت بالایی داشته باشد. این مسئله در خصوص این لایحه نیز وجود دارد. آن چیزی که ما در ادامه به دنبال آن هستیم این است که یک لایحه دفاعیه عدم النفع مناسب و درست چه ویژگی هایی باید داشته باشد و برای داشتن این لایحه باید چه اقدامی انجام داد؟ نظر شما چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

لایحه دفاعیه عدم النفع و بررسی مفهوم آن

لایحه دفاعیه عدم النفع را زمانی می توانیم به درستی تنظیم کنیم و یا از آثار مختلف آن بهره مند شویم که با چارچوب ها و مفاهیم کلی آن آشنا شویم. در واقع آن چیزی که شما یا یک وکیل کیفری و حقوقی در تدوین هر لایحه ای باید به آن توجه داشته باشد این است که لایحه بر اساس چارچوب ها و مفاهیم کلی دعوی تدوین می شود. یعنی شما یا وکیل تان باید بدانید که دقیقا در چه موقعیت قضایی و قانونی قرار دارید و بر اساس چه مواد قانونی می توانید لایحه خود را تدوین کنید. برای رسیدن به این توانایی شناخت چارچوب های دعوی مربوطه اهمیت بسیاری دارد. همین موضوع در خصوص لایحه دفاعیه عدم النفع نیز وجود دارد.

عدم النفع یکی از مفاهیم مهم حقوقی است که از قوانین فقهی به قانون ایران رسوخ کرده است. اگر بخواهیم در ساده ترین شکل ممکن این موضوع را توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که اگر انجام دادن عملی و یا عدم انجام کاری باعث شود فردی از منفعت خود محروم شود، به این حالت عدم النفع گفته می شود. به طور مثال فرض کنید که شما طی یک ساعت کار با لپ تاپ می توانید یک میلیون تومان درآمد داشته باشید. حال اگر فردی لب تاب شما را قرض گرفته باشد و با چند روز تغییر آن را به شما بازگرداند، شما متحمل ضرر شده اید. در واقع ضرر شما به معنی عدم کسب درآمدی است که می توانستید داشته باشید. این مفهومی است که در شرع و قانون به آن توجه شده است.

در قانون ایران عدم النفع به دو دسته محقق و محتمل تقسیم بندی می شود. محقق بدین معنی است که شرایط به نحوی بوده است که در صورت انجام یا عدم انجام فعل مربوطه مسلما درآمد یا سود برای فرد محقق می شد اما محتمل بدین معنی است که این درآمد و سود در صورتی که همه چیز بر اساس روال عادی خود طی میشد نیز ممکن بود ایجاد نشود. آن چیزی که شما باید بدانید این است که تنها قانون برای عدم النفع از نوع محقق الحصول امکان دریافت خسارت را پیش بینی کرده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

تدوین لایحه دفاعیه عدم النفع و شناخت موجبات

لایحه دفاعیه عدم النفع بدین معنی است که هر کدام از طرفین بر اساس شرایط تعریف شده در قانون و شرایط واقعی ایجاد شده ادعایی را در دادگاه مطرح کنند و یا در برابر ادعای مقابل از خود دفاع نمایند. مسئله ای که وجود دارد این است که یک وکیل حقوقی یا خود فرد زمانی می تواند به درستی از ابزار لایحه استفاده کند که شرایط تعریف شده در قانون را بتواند به شرایط واقعی نزدیک کند تا بر اساس این مسئله احتمال بهترین در دادرسی برای خود ایجاد کند.

یکی از مواردی که می تواند باعث شود لایحه دفاعیه عدم النفع تبدیل به یک لایحه مناسب و اثربخش باشد این است که شرایط ایجاد یا بهتر بگوییم موجبات عدم النفع را بشناسیم. به طور مثال عدم اجرای تعهدات یک قرارداد به خودی خود نمی تواند موجب عدم النفع شناخته شود. انجام یا ترک فعل باید به صورت مستقیم باعث عدم النفع شده باشد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته مهم پایانی این است که لایحه یک ابزار قانونی است که بر اساس زبان قانون تدوین می شود. در واقع فردی می تواند نسبت به تدوین درست این ابزار قانونی اقدام کند که آشنایی کاملی با قانون و زبان آن داشته باشد. بنابراین با وجود این که اجبار قانونی در خصوص تدوین لایحه توسط فردی خاص وجود ندارد، اما بهتر این است که این کار را به یک وکیل مجرب و یا فردی با تجربه در این حوزه بسپارید. در واقع فارغ از نیاز قانونی و تدوین لایحه بر اساس زبان قانون لازم است بدانید که لایحه یک سند مکتوب قانونی محسوب می شود که حتی می توان از آن بر علیه خود فرد استفاده کرد. بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم اگر شما ندانید چگونه این سند را تدوین کنید، نه تنها ممکن است اثر بخشی آن از بین برود، بلکه احتمال این که بر علیه خودتان نیز به کار گرفته شود نیز وجود دارد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×