مجازات تشکیل باند در قانون ایران

مجازات تشکیل باند در قانون ایران (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات تشکیل باند در قانون ایران

مجازات تشکیل باند در قانون ایران

تشکیل باند چیست؟ آیا تشکیل باند جرم است؟ کدام نوع از تشکیل باند جرم محسوب می شود؟ چرا تشکیل باند جرم است؟ چگونه می توان مجرمانه بودن تشکیل باند را اثبات کرد؟ مهمترین شرایط مربوط به تشکیل باند چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تشکیل باند چیست؟ مجازات جرم تشکیل باند چیست؟ نظر قانون در خصوص تشکیل باند چیست؟ کدام نهاد در خصوص تشکیل باند تصمیم گیری می کند؟ شرایط اثبات جرم تشکیل باند چیست؟ آیا امکان تبرئه شدن از جرم تشکیل باند وجود دارد؟ مهمترین نکات مربوط به تشکیل باند چیست؟

تشکیل باند به حالتی گفته می شود که یک فرد اقدام به تاسیس، طراحی یا مدیریت یک گروه حداقل سه نفره کند. زمانی تشکیل باند جرم محسوب می شود که این گروه اقدام به کارهای مجرمانه کند. در واقع اقدام به فعل مجرمانه اصلی ترین و مهمترین عنصر اثبات جرم در خصوص تشکیل باند محسوب می شود. نکته دیگری که باید در این خصوص بدانید این است که افراد باند بنا بر جرم صورت گرفته مجازات می شود و سرگروه باند حداکثر مجازات شدیدترین جرم اعضای گروه محکوم خواهد شد.

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم شرایط اثبات مجرمیت تشکیل باند چیست و چرا قانون مجازات سنگین تری برای سردسته یک باند در نظر گرفته است؟ همچنین می خواهیم بدانیم در صورتی که شدیدترین مجازات اعضای گروه اعدام یا قصاص و یا دیه باشد، مجازات سردسته چه خواهد بود؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در ادامه به آن ها پاسخ خواهیم داد. همچنین در نظر داشته باشید این مجازات در حالتی است که سر دسته به صورت مستقیم جرم را انجام نداده است. حال در ادامه می خواهیم بیشتر در این خصوص صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تشکیل باند و مفاهیم ابتدایی

تشکیل باند و شرایط جرم انگاری آن را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا با برخی از مفاهیم و عناصر مربوط به آن آشنا شویم. به طور کلی در خصوص جرم تشکیل باند چند مفهوم مهم وجود دارد. از جمله آن می توان به مفهوم جرم، مجازات و البته تشکیل باند به عنوان یک جرم اشاره کرد.

هر وکیل کیفری به خوبی می داند زمانی یک جرم اثبات می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان در خصوص این جرم اثبات شود. رکن مادی به فعلیت جرم توجه می کند. در واقع این رکن مشخص می کند که چه فعلی رخ داده و آیا این فعل دارای اثرات منفی و قابل اثباتی بوده است یا خیر؟ در صورتی که پاسخ مثبت باشد جرم اثبات می شود. در رکن معنوی قانون به نیت و هدف فاعل توجه می کند. ممکن است فاعل بدون این که عواقب فعل را بداند و یا به صورت سهوی این کار را انجام داده باشد. در این صورت نمی توان فاعل را مجرم دانست. اما در شرایطی که اثبات شود فاعل دارای هدف خاصی مانند به دست آوردن مال و … باشد رکن معنوی اثبات می شود.

در رکن قانونی نیز به دیدگاه قانونگذار در خصوص فعل و مصادیق مربوط به آن توجه می شود. در واقع هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند زمانی یک فعل از دید قانون جرم محسوب می شود که قانونگذار شرایط جرم انگاری آن را بیان کرده باشد. در خصوص جرم تشکیل باند قانونگذار در ماده 92 قانون مجازات اسلامی به صورت مشخص این جرم و شرایط آن را تعریف کرده و مجازات مربوط به آن را عنوان نموده است. با اثبات این سه رکن به صورت همزمان می توان گفت که جرم اثبات می شود.

نکته ای که باید بدانید این است که تشکیل باید فارغ از نوع جرمی که صورت گرفته بر اساس ماده 92 قانون مجازات اسلامی به عنوان یک جرم مستقل شناخته می شود. توجه داشته باشید بر اساس رکن مادی اثبات جرم زمانی تشکیل باند جرم محسوب می شود که این باند اقدام به فعل مجرمانه کرده باشد.

مجازات تشکیل باند

تا به این جا دانستیم تشکیل باند می تواند جرم باشد در صورتی که فعل مجرمانه ای شکل بگیرد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که ممکن است هدف از تشکیل باند انجام فعل مجرمانه نباشد. اما در ادامه این گروه اقدام به افعال مجرمانه کرده باشد. در این صورت همچنان تشکیل این گروه به عنوان یک جرم شناخته می شود.

توجه داشته باشید در تعریف قانونی تشکیل باند شامل سه حالت می شود. اول این که یک فرد باعث ایجاد یا تاسیس یک گروه شود. حالت دوم این است که فردی اقدام به طراحی یک تشکیلات کند و در حالت سوم در صورتی که فردی مدیریت و سازماندهی یک گروه یا باند را عهده دار باشد به عنوان سردسته گروه شناخته می شود.

حال سوال مهم این است که قانون چه مجازاتی برای سردسته گروه به جرم تشکیل باند در نظر گرفته است. قانون سه نوع مجازات برای این جرم تعریف کرده است. در صورتی که حداکثر مجازات تعیین شده برای اعضای گروه دیه یا قصاص نباشد، سر دسته گروه به حداکثر مجازات شدیدترین جرم اعضای گروه محکوم خواهد شد. به طور مثال اگر شدیدترین مجازات اعضای گروه محکوم به مجازات سه سال حبس باشد، در حالی که حداکثر مجازات این جرم 5 سال حبس باشد، مجازات سردسته گروه 5 سال حبس خواهد بود.

اما در صورتی که حداکثر مجازات دیه یا قصاص باشد، مجازات سردسته گروه برابر با حداکثر مجازات معاونت در جرم خواهد بود. همچنین در صورتی که عمل سر درسته گروه از مصادیق محاربه یا فساد فی الارض باشد فرد به اعدام محکوم خواهد بود.

این ها مهمترین نکاتی است که در خصوص تشکیل باند و مجازات آن وجود دارد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که ماده 92 قانون مجازات اسلامی تنها به جرم تشکیل باند توجه می کند. بنابراین مجازات رفتار و اعمال مجرمانه فرد به عنوان سردسته گروه بر اساس قانون و ماده همان جرم مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین مجازات تشکیل باند علاوه بر مجازات جرم صورت گرفته توسط فرد برای وی اعمال خواهد شد. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×