لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج

لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج

لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج و تدوین آن

لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج چیست؟ لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج چه کارکردی دارد؟ چه زمانی از لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج چیست؟ چرا از لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج چیست؟ در تدوین لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج باید به چه نکاتی توجه کرد؟ بهترین روش تدوین لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج چیست؟ آثار لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج چیست؟

لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج یکی از انواع ابزارهایی است که در روند دادرسی دادگاه طلاق مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس این لایحه زوجه می تواند ادعای خود مبنی بر شرایط عسر و حرج را ارائه دهد و همچنین در مقابل زوج می تواند نسبت به ادعاهای مطرح شده از خود دفاع کند و شرایط زندگی مشترک را از دید خود بیان نماید. در مجموع این لوایح است که دادگاه می تواند نسبت به عسر و حرج زن در زندگی مشترک نظر بدهد و در صورتی که این مسئله تایید شود نسبت به صدور حکم طلاق اقدام نماید. این مسئله را می توانیم مهمترین آثار لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج در دادگاه طلاق بدانیم.

ما در این مقاله به دنبال این سوال هستیم که اساسا کارکرد لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج چیست و چگونه می توانیم نسبت به تدوین این لایحه اقدام کنیم؟ آن چیزی که مشخص است این است که شرایط و فاکتورهای مختلفی در تدوین لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج وجود دارد. ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم برای تدوین این لایحه چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت. این نکته بسیار مهمی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج و بررسی چند مفهوم

لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم ابتدایی مربوط به آن آشنا شویم. مسلما آن چیزی که در این جا بسیار مورد توجه قرار می گیرد و هر وکیل حقوقی باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد دو مفهوم طلاق و عسر و حرج است.

در واقع نکاح در قانون حقوقی ایران تحت عنوان یک قرارداد تعریف شده است. بنابراین زن و مرد بر اساس این قرارداد سعی می کنند با یک دیگر زندگی مشترکی تشکیل دهند. حال اگر به هر دلیلی این دو نفر نتوانند نسبت به ادامه زندگی با یک دیگر به توافق برسند، قرارداد بر اساس شرایط خاصی منحل می شود که به آن طلاق گفته می شود.

در قانون ایران حق طلاق بر عهده مرد است. یعنی زوج می تواند نسبت به طلاق همسر خود اقدام کند. اما زوجه نمی تواند نسبت به طلاق اقدام نماید مگر این که شرایط خاص و مشخصی که در قانون تعریف شده وجود داشته باشد تا دادگاه نسبت به صدور طلاق به دادخواست زن اقدام کند. یکی از مهمترین این شرایط عسر و حرج است.

عسر و حرج در لغت به معنی سختی و تنگناست. در واقع اگر در زندگی شرایطی وجود داشته باشد که ادامه زندگی برای زوجه ممکن نباشد و یا در ادامه این زندگی امکان آسیب جسمی یا روحی برای زوجه وجود داشته باشد، دادگاه بر اساس اثبات این شرایط نسبت به صدور حکم طلاق اقدام می کند. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که دادگاه هر شرایطی را به عنوان عسر و حرج نمی شناسد. در واقع شاید زوجه بنا بر شرایطی در آزار و اذیت باشد. اما این شرایط از دید دادگاه ممکن است به عنوان مصادیق عسر و حرج شناخته نشود.

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که در قانون خانواده شرایط عسر و حرج و مصادیق آن ذکر شده است. با این حال در مواردی نیز وکیل یا زوجه می تواند با ارائه لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج که به درستی تدوین شده باشد شرایطی دیگر را تحت عنوان عسر و حرج به دادگاه ارائه دهند. این ها همه مواردی است که باید به آن توجه داشت.

لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج و آثار آن

لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج به عنوان یک ابزار بسیار مهم قانونی مورد استفاده قرار می گیرد. آن چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که لایحه به عنوان یک وسیله ای است که به واسطه آن این امکان ایجاد می شود که طرفین دعوی با دادگاه ارتباط داشته باشند. در این ارتباط می توانند ادعایی مطرح کرده و از آن ادعا دفاع کنند و یا از ادعای طرف مقابل در برابر خود دفاع نمایند.

آن چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که لایحه تنها در حین دادرسی مورد استفاده قرار می گیرد و خارج از زمان دادرسی  ( قبل از دادخواست و بعد از اعلام رای ) غیر قابل استفاده خواهد بود. بنابراین می توان گفت که مهمترین عاملی که در حین دادرسی می تواند نسبت به تعیین رای دادگاه از آن استفاده کرد، لایحه است. این موضوع در خصوص لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج نیز وجود دارد.

مسئله ای که در این لایحه طرفین دعوی باید به آن توجه داشته باشند این است که همه چیز باید بر اساس قانون و زبان قانون تدوین شود. به طور مثال طرفین باید با شرایط عسر و حرج آشنا باشند و بدانند که در چه شرایطی این امکان وجود دارد که زوجه بتواند نسبت به طلاق اقدام نماید.

در قانون خانواده عسر و حرج در شرایط خاصی اثبات می شود. به طور مثال اگر زوج منزل را بدون دلیل ترک کرده باشد و این مدت به شکل متوالی 6 ماه و یا به شکل متناوب 9 ماه باشد، زن می تواند نسبت به طلاق از وی اقدام کند. همچنین در صورتی که زوجه مورد ضرب و شتم زوج قرار می گیرد، وی می تواند با ارائه دلایل و مدارک لازم نسبت به اثبات این مسئله اقدام کند. همه این ها نشان می دهد که لایحه دفاعیه طلاق عسر و حرج چه کارکردهای خاص و مهمی می تواند داشته باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×