لایحه دفاعیه طلاق غیابی

لایحه دفاعیه طلاق غیابی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه طلاق غیابی

لایحه دفاعیه طلاق غیابی از منظر قانونی

لایحه دفاعیه طلاق غیابی چیست؟ لایحه دفاعیه طلاق غیابی چه کارکردی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به لایحه دفاعیه طلاق غیابی چیست؟ چرا از لایحه دفاعیه طلاق غیابی استفاده می شود؟ کارکرد لایحه دفاعیه طلاق غیابی چیست؟ شرایط تدوین لایحه دفاعیه طلاق غیابی چیست؟ در تدوین لایحه دفاعیه طلاق غیابی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ لایحه دفاعیه طلاق غیابی چه آثاری دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه طلاق غیابی چیست؟ آیا زوج می تواند از لایحه دفاعیه طلاق غیابی استفاده کند؟ آیا زوجه می تواند از لایحه دفاعیه طلاق غیابی استفاده کند؟ نظر قانون در خصوص استفاده از لایحه دفاعیه طلاق غیابی چیست؟ زمان استفاده از لایحه دفاعیه طلاق غیابی چه زمانی است؟

لایحه دفاعیه طلاق غیابی یکی از ابزارهای قانونی در جهت احقاق حقوق و بیان ادعا و مدارک لازم در جهت اثبات شرایط لازم برای صدور حکم طلاق به صورت غیابی است. به نوعی زوج یا زوجه با ارائه لایحه مذکور به دادگاه شرایط خودشان را اعلام می کنند و دادگاه بر اساس این شرایط و اثبات آن نسبت به صدور حکم طلاق اقدام می نماید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که زوج و زوجه هر کدام می توانند از این مسیر استفاده کرده و از لایحه دفاعیه طلاق غیابی به عنوان یک ابزار مهم قانونی در جهت صدور حکم طلاق اقدام نمایند. در ادامه شرایط هر کدام را به تفصیل بیان خواهیم کرد.

آن چیزی که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم این است که اولا لایحه دفاعیه طلاق غیابی در چه مواقعی کارایی دارد و این کارایی چه آثاری به همراه خواهد داشت؟ همچنین می خواهیم بدانیم در تدوین این لایحه باید به چه مواردی توجه داشت و آیا در این مسیر خودمان می توانیم نسبت به تدوین آن اقدام کنیم؟ این ها مهمترین نکاتی است که در این مقاله به آن ها خواهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

لایحه دفاعیه طلاق غیابی و بررسی چند مفهوم

لایحه دفاعیه طلاق غیابی را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم اساسی و پایه ای مانند مفهوم طلاق و همچنین طلاق غیابی آشنا شویم. در واقع آن چیزی که در تدوین لایحه دفاعیه طلاق غیابی مورد توجه قرار می گیرد ارائه شرایط و مدارکی منطبق با شرایطی است که قانون برای طلاق غیابی در نظر گرفته است. از این رو شناخت این شرایط و مفهوم طلاق غیابی می تواند کمک بزرگی در فهم کارکرد لایحه دفاعیه طلاق غیابی و تدوین آن برای ما داشته باشد.

به طور کلی ازدواج در قانون تحت عنوان یک قرارداد ذکر شده است. بر اساس این قرارداد زوج و زوجه تصمیم میگیرند که زندگی مشترکی را تحت شرایط مشخص شده آغاز کنند. حال در این زندگی ممکن است شرایط به نحوی پیش برود که طرفین توانایی ادامه زندگی با یک دیگر را نداشته باشند. در این صورت این قرارداد باید منحل شود که در شکل های مختلف به آن طلاق گفته می شود.

نکته مهم دیگری که هر وکیل حقوقی به آن آگاه است این است که بر اساس قانون حق طلاق و فسخ قرارداد نکاح بر عهده مرد قرار گرفته است. یعنی زوج می تواند در هر موقعیتی که بخواهد و صلاح بداند نسبت به طلاق همسر خود اقدام و از این حق استفاده نماید. این موضوع در خصوص طلاق غیابی نیز وجود دارد. یعنی زوج می تواند حتی در صورت عدم حضور زوجه به صورت غیابی اقدام به گرفتن دستور طلاق کند. همچنین دادگاه شرط خاصی در این خصوص در نظر نگرفته است. مگر این که در صورت غیابی بودن طلاق به زوجه این فرصت داده می شود تا در مهلت مقرر نسبت به واخواهی اقدام نماید که به واسطه لایحه دفاعیه طلاق غیابی امکان پذیر خواهد بود.

اما برای این که زوجه بتواند از امکان طلاق غیابی استفاده کند لازم است شرایط خاصی اثبات شود. به طور مثال مفقودالاثر بودن زوج، داشتن وکالت حق طلاق از طرف زوج، عسر و حرج زوجه و عدم پرداخت نفقه از جمله مهمترین شرایطی است که زوجه به واسطه اثبات آن ها در دادگاه می تواند نسبت به گرفتن دستور طلاق غیابی اقدام کند. این مهمترین تفاوت در روند دادرسی طلاق غیابی میان زوج و زوجه است که می تواند تاثیر مستقیم در تدوین لایحه دفاعیه طلاق غیابی داشته باشد.

آثار لایحه دفاعیه طلاق غیابی

لایحه دفاعیه طلاق غیابی بر اساس این که از طرف زوج یا زوجه تدوین شده می تواند شرایط مختلفی داشته باشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که زمانی که درخواست طلاق از سمت زوج باشد شرایط خاصی قانون در نظر نگرفته است. از این رو تدوین لایحه در چنین شرایطی می تواند ساده تر باشد. زیرا قرار نیست شرایطی اثبات شود و یا دادگاه نسبت به این موضوع متقاعد شود. حق طلاق از حقوق زوج در زندگی مشترک است و می تواند از این حق در موقعیت های مختلف استفاده کند.

اما زمانی که زوجه بخواهد از این مسیر استفاده کند لازم است شرایطی که ایجاد شده را بیان و اثبات کند. مگر این که وکالت بلاعزلی از سمت شوهر جهت استفاده از حق طلاق داشته باشد. در این صورت از دید قانونی زوجه به وکالت از زوج از این حق استفاده کرده و نسبت به طلاق اقدام می کند. حال ممکن است این طلاق به صورت غیابی باشد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که لایحه در هر دادگاه و مسیر قضایی به زبان قانون تدوین می شود. به نوعی می توان گفت که لایحه یک ابزار قانونی است که باید به زبان قانون تدوین شود. در غیر این صورت اثر واقعی خود را از دست خواهد داد. از این روست که گفته می شود بهتر است در تدوین لایحه بر اساس نوع دعوی و مرحله دادرسی از یک وکیل یا فردی مجرب در این حوزه استفاده شود. بنابراین ارائه لایحه ای بدون در نظر گرفتن شرایط و زبان قانون می تواند اثر لایحه را از بین ببرد و یا حتی باعث شود از این لایحه بتوان بر علیه خود فرد استفاده کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×