لایحه دفاعیه سرقت گوشی

لایحه دفاعیه سرقت گوشی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه سرقت گوشی

لایحه دفاعیه سرقت گوشی و چگونگی تدوین آن

لایحه دفاعیه سرقت گوشی چیست؟ لایحه دفاعیه سرقت گوشی چه کارکردی دارد؟ لایحه دفاعیه سرقت گوشی به چه معنی است؟ مهمترین نکات مربوط به لایحه دفاعیه سرقت گوشی چیست؟ چرا از لایحه دفاعیه سرقت گوشی استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه سرقت گوشی چیست؟ کارکرد لایحه دفاعیه سرقت گوشی چیست؟ کدام یک از طرفین دعوی از لایحه دفاعیه سرقت گوشی استفاده می کنند؟ آیا متهم می تواند از لایحه دفاعیه سرقت گوشی استفاده کند؟ بهترین زمان استفاده از لایحه دفاعیه سرقت گوشی چیست؟ بهترین راه تدوین لایحه دفاعیه سرقت گوشی چیست؟

لایحه دفاعیه سرقت گوشی یکی از ابزارهای قانونی است که در مسیر کیفری اعم از دادسرا و دادگاه کیفری مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس این لایحه متهم به سرقت می تواند بنا بر شواهد و مدارک موجود از خود دفاع کند و همچنین شاکی نیز بر اساس این دفاعیه می تواند لایحه ای دیگر تنظیم کرده و نسبت به رد این ادعا اقدام کند. این روند تا زمان اعلام رای و نتیجه توسط دادگاه و دادسرا ادامه پیدا می کند.

بنابراین همانطور که مشخص است لایحه دفاعیه سرقت گوشی یک ابزار بسیار مهم و کاربری در مسیر قضایی شناخته می شود. چرا که بر اساس لایحه است که طرفین دعوی با دادگاه در ارتباط خواهند بود و دادگاه بر اساس ادعاها و رد ادعاهای صورت گرفته و اثبات آن هاست که می تواند نسبت به صدور رای اقدام کند.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم که لایحه دفاعیه سرقت گوشی دقیقا چیست و چه کارکردهایی می تواند برای ما داشته باشد. برای پاسخ به این دست از سوالات لازم است که به صورت کلی با چارچوب سرقت و جرم انگاری آن در قانون آشنا شویم. سپس بر اساس این چارچوب با کارکرد این لایحه و یک وکیل کیفری مجرب در این حوزه آشنا شویم. با ما در ادامه همراه باشید.

لایحه دفاعیه سرقت گوشی از نظر مفاهیم

لایحه دفاعیه سرقت گوشی را همانطور که بیان کردیم زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا بدانیم چه زمانی جرم سرقت اثبات می شود. در واقع همه چیز در خصوص لایحه دفاعیه سرقت گوشی مربوط به اثبات جرم و یا رد آن است. در کلام ساده تر زمانی که یک متهم نسبت به ارائه لایحه دفاعیه سرقت گوشی اقدام می کند، هدفش این است که بخواهد از خود در برابر اتهام وارد شده دفاع کند و رفتار خود را به نوعی نشان دهد که از محدوده جرم تعریف شده توسط قانون خارج شود. برای این کار لازم است ابتدا به این سوال مهم پاسخ دهیم که چه زمانی جرم سرقت گوشی یا به طور کلی سرقت اثبات می شود؟

هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که همه چیز در روند کیفری به مسئله اثبات یا رد جرم وابسته است. زمانی که یک جرم اثبات می شود قانون این اجازه را به دادگاه می دهد که برای مجرم مجازات تعیین کرده و این مجازات را اجرایی نماید. بنابراین اولین و مهمترین مرحله در روند کیفری، اثبات جرم است.

بر اساس قانون سه رکن باید به صورت همزمان در خصوص یک فعل اثبات شود تا بتوان آن فعل را جرم نامید. این سه رکن عبارتند از رکن مادی، معنوی و قانونی. رکن مادی به اثرات منفی جرم توجه می کند. یعنی در رکن مادی به این نکته توجه می شود که فعل چه آثار فردی یا اجتماعی داشته و آیا این آثار منفی قابل اثبات است یا خیر. در رکن معنوی به نیت و هدف فاعل توجه می شود. در واقع باید دید که فاعل یا همان متهم بر چه اساس فکری و با چه نیتی دست به این کار زده است. آیا عمدی در کار بوده و یا این اتفاق به صورت سهمی رخ داده است. در صورتی که عمدی بودن اتفاق ثابت شود می توان گفت که رکن معنوی نیز احراز شده است. در رکن قانونی نیز به مصادیق قانون و تعریف قانون گذار از فعل تحت عنوان جرم توجه می شود. در صورتی که قانون نسبت به فعلی سکوت کرده باشد، نمی توان آن فعل را جرم دانست. این ها مهمترین نکاتی است که هر وکیل باید در تدوین لایحه دفاعیه سرقت گوشی به آن توجه داشته باشد.

تدوین لایحه دفاعیه سرقت گوشی

لایحه دفاعیه سرقت گوشی می تواند در مسیر دادسرا و یا دادگاه مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع روند بررسی غالب دعوی های کیفری بدین شکل است که دادخواست به صورت مستقیم به دادسرای کیفری ارجاع داده می شود. دادسرا با بررسی فعل و جرم صورت گرفته در صورت اثبات جرم، دعوی را همراه با کیفرخواستی به دادگاه صالح کیفری ارجاع می دهد. در صورتی که دادگاه این جرم را اثبات کند، نسبت به تعیین مجازات اقدام می کند.

بنابراین یک فرد تحت عنوان متهم به سرقت گوشی می تواند هم در مسیر دادسرا و هم در مسیر دادگاه کیفری نسبت به ارائه لایحه دفاعیه سرقت گوشی اقدام کند. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بر اساس این لایحه است که امکان دفاع فرد از خود در دادگاه ایجاد می شود. شاکی نیز بر اساس این دفاع و ادعاهای صورت گرفته می تواند با ارائه لایحه ای دیگر در جهت اثبات سرقت صورت گرفته بر اساس ارکان گفته شده اقدام کند. این روند تا زمانی که دادگاه یا دادسرا نسبت به رد یا اثبات جرم مطمئن شود ادامه پیدا می کند.

نکته بسیار مهمی که در خصوص تدوین یک لایحه مانند لایحه دفاعیه سرقت گوشی باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا لایحه یک ابزار قانونی است که بر اساس زبان قانون تدوین شده است. از این رو لازم است در زمان تدوین و نگارش لایحه به زبان قانون آشنا باشیم. در کلام ساده تر لایحه از جمله معدود ابزارهایی است که طرفین به واسطه آن می توانند خواسته ها و دفاعیه های خود را در دادگاه مطرح کنند. اگر این ابزار به درستی استفاده نشود و یا در آن به مواد قانونی درست اشاره نشده باشد این احتمال وجود دارد که نتیجه عکسی داشته باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×