لایحه دفاعیه رفع مزاحمت

لایحه دفاعیه رفع مزاحمت (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه رفع مزاحمت

لایحه دفاعیه رفع مزاحمت و تدوین آن بر اساس قانون

لایحه دفاعیه رفع مزاحمت چیست؟ لایحه دفاعیه رفع مزاحمت چه کارکردهایی دارد؟ چه زمانی می توانیم از لایحه دفاعیه رفع مزاحمت استفاده کنیم؟ مهمترین نکات مربوط به لایحه دفاعیه رفع مزاحمت چیست؟ چرا از لایحه دفاعیه رفع مزاحمت استفاده می شود؟ نظر قانون در خصوص لایحه دفاعیه رفع مزاحمت چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه رفع مزاحمت چیست؟ از لایحه دفاعیه رفع مزاحمت در مسیر کیفری استفاده می شود؟ آیا از لایحه دفاعیه رفع مزاحمت در مسیر حقوقی استفاده می شود؟ نهاد تصمیم گیری کننده در خصوص لایحه دفاعیه رفع مزاحمت چیست؟ بهترین زمان استفاده از لایحه دفاعیه رفع مزاحمت چیست؟ آثار استفاده از لایحه دفاعیه رفع مزاحمت چیست؟

لایحه دفاعیه رفع مزاحمت یکی از ابزارهای مهمی است که در دعوی مسئله مزاحمت ملکی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع در دعوی که بر اساس مزاحمت یک فرد در ملک یا زمین فرد دیگر اقامه می شود، طرفین می توانند بر اساس لایحه دفاعیه رفع مزاحمت در برابر ادعاهای صورت گرفته دفاع کرده و ادعای خودشان را مطرح کنند. دادگاه با بررسی این شرایط و لوایح ارائه شده در نهایت رای را صادر می کند. نکته بسیار مهمی که در خصوص لایحه دفاعیه رفع مزاحمت باید بدانید این است که این لایحه در دعوی کیفری مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو هر وکیل کیفری به خوبی می داند که از اهمیت بالاتری برخوردار است.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم لایحه دفاعیه رفع مزاحمت چه کارکردهایی دارد و چه زمانی می توانیم از آن استفاده کنیم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که در این لایحه چه مواردی می تواند ذکر شود و طرفین دعوی در کدام موقعیت ها می توانند بهترین استفاده و بهره را از آن ببرند. پاسخ به این دست از سوالات می تواند چارچوب خوبی را برای نحوه تدوین لایحه دفاعیه رفع مزاحمت به ما ارائه دهد. از این رو با ما در ادامه همراه باشید تا بدانید یک لایحه دفاعیه رفع مزاحمت خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

لایحه دفاعیه رفع مزاحمت و بررسی جرم

لایحه دفاعیه رفع مزاحمت از جمله لوایح در گروه کیفری محسوب می شود. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که مزاحمت ملکی به عنوان یک جرم در قانون مجازات اسلامی شناخته شده است. بنابراین برای این که بدانیم لایحه دفاعیه رفع مزاحمت چیست و از چه چارچوب هایی تعیین شده بهتر است ابتدا با جرم مزاحمت ملکی و تعریف آن در قانون آشنا شویم.

به طور کلی مزاحمت ملکی به حالتی گفته می شود که فردی بدون این که صاحب ملک یا زمین را خلع ید کند و او را از ملک خود بیرون کند، در ملک وی تصرف می کند و این تصرف به نحوی است که باعث ایجاد مزاحمت و سختی برای مالک شده است. در این صورت مالک می تواند نسبت به رفع مزاحمت اقامه دعوی کیفری کند. در صورت اثبات مزاحمت، فرد مجرم به مجازات ذکر شده در قانون محکوم خواهد شد.

بگذارید با یک مثال ملموس این جرم را بهتر بشناسیم. بسیاری از ساختمان های امروز در کلان شهرها دارای پارکینگ مشاع است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در غالب این ساختمان هر واحد مسکونی پارکینگی مشخص دارد که در سند ملکی نیز به آن اشاره شده است. در این صورت اگر فرد دیگری از این پارکینگ استفاده کند، صاحب پارکینگ می تواند نسبت به رفع مزاحمت از طریق قانون اقدام کند.

و یا فردی در بخشی از زمین تحت تملک شما اقدام به ساخت و ساز کند. در این صورت این فرد محکوم به جرم مزاحمت خواهد بود. این ها از جمله پرکاربردترین مثال هایی است که در خصوص این جرم می توان در جامعه کشف کرد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که جرم مزاحمت دارای مجازات تعزیری است. از این رو طرفین دعوی بر اساس نوع جرم و شرایط حاکم بر آن می توانند با ارائه لایحه دفاعیه رفع مزاحمت نسبت به تشدید یا تخفیف در مجازات اقدام کنند. این مسئله را می توان یکی از مهمترین کاربردهای این لوایح در دادگاه کیفری مربوطه دانست که هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است.

تدوین لایحه دفاعیه رفع مزاحمت

برای لایحه دفاعیه رفع مزاحمت باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشت. اولین و مهمترین نکته ای که در این بین وجود دارد این است که لایحه یک ابزار قانونی است که با زبان قانون تدوین می شود. در زبان ساده تر فردی می تواند از این ابزار به خوبی و درستی استفاده کند که به زبان قانون و مفاهیم جرم مزاحمت آشنایی کامل داشته باشد. از این روست که گفته می شود بهتر است در این خصوص از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده شود.

یکی دیگر از اهمیت ها و کارکردهای مهم این لایحه این است که دعوی مورد نظر یک دعوی کیفری است. یعنی بر اساس اثبات جرم و شرایط آن برای مجرم مجازات تعیین می شود. در کلام ساده تر قانون در مسیر کیفری با اثبات جرم، این اجازه را دارد که بتواند در زندگی، مال یا جان افراد تاثیرگذار باشد. این موضوع در خصوص جرم مزاحمت به حبس تعزیری ختم می شود.

آن چیزی که باید در تدوین لایحه دفاعیه رفع مزاحمت به آن توجه داشته باشید این است که لایحه به عنوان یک سند قانونی و کتبی محسوب می شود. از این رو در مسیر قانونی می توان از این لایحه به عنوان یک مدرک و سند استفاده کرد. بنابراین مطلبی که در این لایحه عنوان می شود می تواند بعد ها به ضرر خود فرد تمام شود. از این رو باید در تدوین لایحه دفاعیه رفع مزاحمت به این مسئله توجه داشته باشیم که این لایحه به ضرر ما تمام نشود.

نکته دیگر این است که طرفین دعوی امکان استفاده کردن از این ابزار مهم قانونی را دارند. یعنی متهم نیز می تواند بر اساس ادعا های طرف مقابل بر اساس این لایحه از خود دفاع کرده و ادعاهای خود را ارائه کند. این ها مهمترین نکاتی است که باید در خصوص این لایحه به آن توجه داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×