لایحه دفاعیه بازداشت موقت

لایحه دفاعیه بازداشت موقت (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه بازداشت موقت

لایحه دفاعیه بازداشت موقت بر اساس قانون

لایحه دفاعیه بازداشت موقت چیست؟ شرایط لایحه دفاعیه بازداشت موقت چیست؟ چگونه می توان نسبت به تدوین لایحه دفاعیه بازداشت موقت اقدام کرد؟ شرایط لایحه دفاعیه بازداشت موقت از نظر قانون چیست؟ چه زمانی می توان از لایحه دفاعیه بازداشت موقت استفاده کرد؟ در تدوین لایحه دفاعیه بازداشت موقت باید به چه مواردی توجه داشت؟ چرا از لایحه دفاعیه بازداشت موقت استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه بازداشت موقت چیست؟ آثار استفاده از لایحه دفاعیه بازداشت موقت چیست؟ لایحه دفاعیه بازداشت موقت در کدام نهاد مورد بررسی قرار می گیرد؟ چه مواردی باید در لایحه دفاعیه بازداشت موقت ذکر شود؟

لایحه دفاعیه بازداشت موقت یکی از مهمترین ابزاری است که متهم می تواند در جریان یک دعوی کیفری برای فک بازداشت موقت و منع اجرایی شدن آن اقدام کند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به این مسئله که بازداشت موقف حتی اگر توسط دادسرا صادر شده باشد، دادگاه کیفری مسئول رسیدگی به اعتراض مربوط به آن است. بنابراین لایحه دفاعیه بازداشت موقت مسلما در دادگاه کیفری یک یا دادگاه کیفری استان مورد بررسی قرار می گیرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

ما در این مقاله می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که اساسا لایحه دفاعیه بازداشت موقت چیست و چه کارکردی دارد. در واقع سوال مهم و اساسی این است که چه مواردی باید در لایحه دفاعیه بازداشت موقت ذکر شود و چگونه می توان با تنظیم درست این لایحه دادگاه را متقاعد کرد که قرار صادر شده را متوقف کند. نکته بسیار مهم که باعث شده است حساسیت استفاده از این ابزار بیشتر شود این است که رای دادگاه اعتراض به صورت قطعی صادر می شود و حکم صادر شده غیر قابل اعتراض است. از این رو در صورتی که دادگاه قرار بازداشت موقت را تایید کند امکان اعتراض به آن وجود ندارد.

لایحه دفاعیه بازداشت موقت و چند مفهوم

لایحه دفاعیه بازداشت موقت را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم آشنا شویم. در واقع یکی از مهمترین مفاهیمی که در این بین وجود دارد مفهوم قرار و بازداشت موقت است. در واقع در ابتدا باید بدانیم که قرار چیست و در چه مواردی صادر می شود و در نهایت بدانیم که قرار بازداشت موقت چه کارکردی دارد.

به طور کلی اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم در مسیر قضایی دو نوع رای توسط مراجع قضایی صادر می شود. این دو نوع رای عبارتند از قرار و حکم. دادگاه های قضایی یا کیفری می توانند نسبت به صدور هر کدام از این دو نوع رای اقدام کنند. این در حالی است که دادسرای کیفری تنها می تواند از قرار به عنوان ابزار کنترلی دعوی و رسیدن به نتیجه مطلوب بهره مند شود. نکته ای که باید بدانید این است که حکم در موضوعیت دعوی و به صورت قطعی صادر می شود. این در حالی است که قرار یکی از این دو ویژگی را ندارد.

بنابراین زمانی که قراری صادر می شود بدین معنی است که مرجع قضایی با صدور این قرار قصد دارد دعوی را کنترل کند. قرار بازداشت یکی از انواع این ابزارها شناخته می شود. دلایل مختلفی می تواند برای صدور قرار بازداشت وجود داشته باشد، به طور مثال ممکن است دادگاه یا دادسرا بنا بر دلایلی که در اختیار دارد احتمال مجرم بودن فرد را بالا بداند. از این رو برای جلوگیری از فرار وی و یا برای این که وی را در دسترس داشته باشد نسبت به صدور قرار بازداشت موقت اقدام می کند.

نکته ای که باید بدانید این است که صدور قرار بازداشت موقت به معنی مجرم بودن فرد نیست. در واقع بنا بر قانون فرد به عنوان مظنون یا متهم باید در جایی دیگر از زندان نگهداری شود. حقوق هر فرد است که حتی در صورت صدور قرار بازداشت موقت با مجرمان در یکجا نگهداری نشود. این نکته ای است که یک وکیل کیفری برای دفاع از حقوق متهم می توان آن را در دادگاه بیان کند. حال بر اساس این نکات و مفاهیم گفته شده می خواهیم آثار لایحه دفاعیه بازداشت موقت را با یک دیگر مورد بررسی قرار دهیم.

آثار لایحه دفاعیه بازداشت موقت

همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم، صدور قرار بازداشت موقت می تواند توسط دادگاه کیفری و یا دادسرا صادر شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اگر این قرار توسط دادسرا صادر شده باشد متهم می تواند نسبت به این قرار اعتراض کند. این اعتراض توسط دادگاه کیفری یک مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین اگر دادگاه کیفری قرار بازداشت موقت صادر کند، اعتراض متهم در دادگاه کیفری استان مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین عنوان کردیم که رای صادر شده در روند اعتراض به صورت قطعی صادر شده و غیر قابل اعتراض است. از این رو لازم است با دقت و حساسیت بیشتری در این خصوص گام برداشت. هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که لایحه ابزار بسیار مهم قانونی است که به واسطه آن امکان دفاع فرد از خود و ادعای مطرح شده ایجاد می شود.

در واقع لایحه این اجازه را به فرد می دهد که بتواند ادعایی را در دادگاه بیان کند و از این ادعا دفاع نماید. همچنین بر اساس لایحه می توان در برابر ادعای صورت گرفته توسط فرد مقابل نیز دفاع کرد. بنابراین ممکن است متهم با ارائه لایحه اعتراض به قرار صادر شده با لایحه ای دیگر از طرف مقابل روبه رو شود. این لایحه ها تا زمانی که دادگاه به نتیجه لازم برسد ادامه پیدا می کند. در نظر داشته باشید که لایحه یک عنوان قانونی است که بر اساس زبان قانون تدوین می شود. از این رو لازم است در تدوین آن فرد نسبت به زبان قانون و قوانین مربوط به حوزه مورد نظر آشنایی داشته باشد. از این رو پیشنهاد ما این است که در این خصوص حتما از یک وکیل یا مشاور با تجربه استفاده شود. با توجه به این موضوع که لایحه می تواند آثار زیادی در روند دادرسی داشته باشد به این مسئله و نیاز باید توجه ویژه ای داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×