فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن

فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن

شرایط فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن:

لازمه ی دانستن شرایط فسخ خودرو به دلیل معیوب بودن، بسیار حائز اهمیت است. شما باید حین انجام قرارداد به بندهای مختلف قرارداد خود توجه کافی داشته باشید. چرا که در صورت بروز مشکل و ایراد می­توانید به راحتی با توجه به قرارداد مندرج مورد قبول طرفین، قرارداد مورد نظر را فسخ نمایید. با توجه به اهمیت این موضوع در این محتوا توضیحات تکمیلی را خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

در ادامه به بررسی مواردی که باعث فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن می شوند، نکات تکمیلی فسخ خودرو به دلایل معیوبیت ماشین، همه چیز راجع به فسخ قرارداد و موسسه حقوقی دادخواه فعال در زمینه ی احکام حقوقی می پردازیم. با ما همراه باشید.

مواردی که باعث فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن می شوند:

 در این قسمت برخی از قوانینی را که به فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن کمک می کنند؛ بیان می کنیم:

  1. طبق ماده ی 422 قانون مدنی که خیار عیب را بیان کرده است؛ اگر بعد از یک معامله معلوم شود که مبیع (جنس فروخته شده) معیوب بوده است؛ مشتری و خریدار می تواند جنس معیوب را قبول، اخذ ارش و یا فسخ معامله کند.
  • ماده ی 423 قانون مدنی، ویژگی های عیبی را که با آن می توان معامله را فسخ کرد؛ بیان کرده است. زمانی می توان از خیار عیب استفاده کرد که عیب مخفی و موجود در حین قرارداد باشد.
  • ماده ی 424 قانون مدنی نیز بیان می­کند: عیب زمانی مخفی تلقی می­شود که مشتری در زمان خرید به آن واقف نبوده باشد. به همین ترتیب ممکن است بر حسب ازمنه و امکنه مختلف باشد.
  • به موجب قانون 435 قانون مدنی باید بلافاصله بعد از علم به وجود عیب، سریعا مراتب لازم را جهت فسخ قرارداد انجام داد.
  • با توجه به موارد مذکور و با توجه به عیوب ماشین خریداری شده، خریدار می­تواند درخواست اعلام بطلان معامله را سریعا به دادگاه بدهد.
  • لازم به ذکر است که بهتر است با توجه اظهارنامه، مراتب اعلان فسخ خود را به اطلاع فروشنده برسانید.

نکات تکمیلی فسخ خودرو به دلایل معیوبیت ماشین:

برای ادامه ی نکات مربوط به فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن، در ابتدا لازم به ذکر است که عقود قابل انعقاد در خرید و فروش ها، به دو دسته ی جایز و لازم دسته بندی می شوند. عقد جایز عقدی است که هر یک از طرفین هر زمان که بخواهند و اراده کنند؛ می توانند قرارداد را فسخ و منتفی کنند. حال در مقابل عقد جایز، عقد لازم قرار دارد که در آن هر یک از طرفین باید تمام مفاد و قوانین قرارداد را رعایت کنند و به آن پایبند باشند. البته در مواردی طرفین می توانند قرارداد را فسخ کنند و بر هم بزنند؛ به طور مثال طبق بندهایی از قانون و یا یک سری توافق های قراردادی، طرفین قرارداد مجاز به فسخ قرارداد خواهند بود.

در نظر داشته باشید که زمانی شما می توانید از خیار عیب استفاده کنید که حق آن در ابتدای قرارداد از شما سلب نشده باشد. به همین دلیل لازم است تا حتما قبل از امضای قرارداد تمام بندهای آن را به دقت مطالعه کرده باشید. هم چنین ممکن است از برخی از اصطلاحات تخصصی قرارداد سر در نیاورید؛ لذا لازم است تا از یک مشاور حقوقی خبره کمک بگیرید. از جمله خیارات قانونی که به شما حق فسخ قرارداد را می دهد عبارتند از: خیار مجلس، خیار حیوان، خیار شرط، خیار غبن، خیار تاخیر ثمن، خیار عیب، خیار تدلیس، خیار تبعض صفقه، خیار تخلف شرط، خیار تعذر تسلیم، خیار شرکت، خیار رویت و خیار وصف. در نظر داشته باشید که اختیار بر هم زدن معامله یک حق قانونی است که در عقدهای لازم با توجه به اراده ی صاحب حق، قابل اعمال و قابل اجرا خواهد بود. هم چنین خیارات قانونی قابل اسقاط، انتقال و صلح می باشند. یکی از اصلی ترین اثرات اعمال خیارات قانونی، انحلال قرارداد است.

همه چیز راجع به فسخ قرارداد:

خریداران عزیز باید حتما توجه کنند که قراردادشان شامل حق خیار عیب باشد چرا که در غیر اینصورت ممکن است خسارات زیادی را متحمل شوند. هم چنین در صورت وجود این حق و در صورتی که خریدار به عیب موجود در کالا ناآگاه باشد؛ می تواند کالا و جنس را به همان صورت مرجوع کند و یا با پذیرش عیب موجود در آن، ارش دریافت کند. باز هم این نکته را ذکر می کنیم که یک انسان قادر نیست تمامی علم موجود در جهان را از بر باشد؛ بنابراین بهتر است در هر مورد از علم کارشناس مربوطه استفاده شود.

    اما قیمت کالا در زمان بی عیبی و زمانی که دارای عیب است؛ توسط کارشناس این کار تعیین می شود. اختلاف بین این دو قیمت به عنوان ارش در نظر گرفته می شود و در صورت مطالبه باید به مشتری و خریدار مسترد گردد. ذکر این نکته در این قسمت خالی از لطف نیست که اگر پس از خرید کالا، عیب جدیدی در کالا نمایان شود؛ حق فسخ از مشتری گرفته می­ شود.

فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن (2)
فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن (2)

موسسه حقوقی دادخواه فعال در زمینه ی احکام حقوقی:

شما عزیزان می توانید برای اجرای احکام حقوقی خود خاصه در خصوص فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن، به موسسه حقوقی دادخواه مراجعه کنید. وکلای موسسه حقوقی مزبور سال هاست که در زمینه ی اجرای احکام حقوقی فعالیت می کنند. هم چنین در این مدت به خوبی توانسته اند اعتماد و رضایت موکلان خود را به دست آورند. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره به وب سایت این مجموعه به نشانی مراجه کنید. هم چنین می توانید ابهامات خود را در خصوص موضوع مورد نظرتان برطرف نمایید. هم چنین می توانید با اخذ نوبت از وکیلان کارکشته ی این مجموعه، مشکل خود را به دست کاردان بسپارید و حق خود را به بهترین شکل ممکن و در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

در پایان از همراهی و توجه شما عزیزان به مقاله ی پیش رو کمال تشکر و قدردانی را داریم. امیدواریم توانسته باشید اطلاعات مفیدی را در خصوص فسخ قرارداد خودرو به دلیل معیوب بودن، کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×