سال ملاک محاسبه دیه تصادفات

سال ملاک محاسبه دیه تصادفات (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

سال ملاک محاسبه دیه تصادفات

سال ملاک محاسبه دیه تصادفات و چگونگی پرداخت آن

تعیین سال ملاک محاسبه دیه تصادفات بر میزان دیه دریافتی اثرگذار است. اینکه شخص آسیب دیده چه زمانی برای انجام امور قضایی و اداری اقدام کند موجب می شود که مقدار دیه متغیر باشد. تصادفات رانندگی آسیب های زیادی به دنبال دارد. صدمه به خودرو، هزینه تعمیرات و کم شدن ارزش مالی خودرو از جمله خسارت هایی است که توسط کارشناس بیمه مورد بررسی قرار می گیرد.

اما تلفات جانی و آسیب های بدنی ناشی از تصادفات است که مشکلات بیشتری برای افراد به وجود می آورد. در اکثر مواقع شخص مقصر توانایی پرداخت چنین خسارت هایی را ندارد در نتیجه اختلافات قضایی پیش خواهد آمد. وجود چنین مسائلی باعث شد قانونگذار داشتن بیمه شخص ثالث را الزامی نماید.

سال ملاک محاسبه دیه تصادفات مورد توجه شرکت بیمه خواهد بود و مبلغی که پرداخت می کند بر اساس تاریخ اقدام شخص بیمه شده می باشد.

سال ملاک محاسبه دیه تصادفات

بر اساس قانون سال ملاک محاسبه دیه تصادفات زمان پرداخت دیه یا یوم الادا است . به عبارت دیگر در تاریخی که دیه پرداخت می شود، نرخ دیه بر اساس همان تاریخ مشخص می شود. بیمه شخص ثالث آسیب های جسمی و مالی که ناشی از تصادفات است را جبران می کند. در صورت فوت یا نقص عضو شرکت بیمه با پرداخت دیه خسارت مربوطه را تامین خواهد کرد.

مستند قانونی سال ملاک محاسبه دیه تصادفات

ماده 13 قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه یکی از مستند های قانونی برای پرداخت دیه تصادفات است.

سال ملاک محاسبه دیه تصادفات سال پرداخت دیه می باشد. به عبارت دیگر این قانون بیان می کند که شرکت بیمه مکلف است خسارت مالی بدنی ناشی از تصادفات را بر اساس تاریخ پرداخت محاسبه نماید.

در صورتی که خسارت وارده بیشتر از تعهدات بیمه گر باشد می تواند به صندوق و بیمه مرکزی رجوع نماید. در ادامه این ماده قانونی شرطی آورده شده است. اینکه نباید افزایش مبلغ قابل پرداخت منتسب به تاخیر بیمه گر باشد. بنابراین اقدام برای دریافت دیه و پرداخت به موقع مبلغ بیمه در عملکرد بیمه مرکزی و همکاری وی اثرگذار است.

ماده 490 قانون مجازات اسلامی دیگر مستند قانونی است که با توجه به آن سال ملاک محاسبه دیه تصادفات مشخص می شود. این قانون بیان می کند:

« در صورتی که پرداخت کننده بخواهد هر یک از انواع دیه را پرداخت نماید و یا پرداخت دیه به صورت اقساطی باشد، معیار، قیمت زمان پرداخت است مگر آنکه بر یک مبلغ قطعی توافق شده باشد.»

در این ماده قانونی نیز تاکید شده است که سال ملاک محاسبه دیه تصادفات روز پرداخت دیه است. اما در آرای قطعی دادگستری آمده است که تاخیر شاکی برای گرفتن دیه نافی حق ایشان نیست. دیه حقی است بر گردن خاطی و باید آن را بپردازد. اما اگر با وجود درخواست مقصر برای پرداخت دیه به شرکت بیمه شاکی خود اقدامات لازم را انجام نداده باشد نمی توان مبلغ بیشتری به مقصر تحمیل کرد.

بنابراین در چنین شرایطی سال ملاک محاسبه دیه تصادفات زمان استقرار دیه و فراهم شدن شرایط پرداخت دیه است. به این معنی که مبلغ پرداختی مبلغی است که بیمه در تاریخ مشخص آماده کرده است، هرچند شاکی از دریافت آن خودداری کرده باشد.

سال ملاک محاسبه دیه تصادفات (2)
سال ملاک محاسبه دیه تصادفات (2)

نحوه پرداخت دیه در پرونده تصادفات

پس از تعیین سال ملاک محاسبه دیه تصادفات باید درباره نحوه دریافت دیه و پرداخت آن از طرف شرکت بیمه سخن گفت. پس از بروز حادثه تصادف باید با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس گرفته شود. کروکی که پلیس راهنمایی و رانندگی تهیه می کند ملاک ارزیابی کارشناس بیمه خواهد بود. در صورتی که در اثر تصادف صدمه بدنی وارد شده باشد باید با اورژانس نیز تماس گرفته شود. گزارش کلانتری و اورژانس نیز در پرونده جرایم رانندگی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

بر اساس قانون تصادفات رانندگی جزو جرایم شبه عمد است. مهلتی که برای پرداخت دیه تصادفات در نظر گرفته شده است با توجه به ماده 488 قانون دو سال قمری می باشد. که باید حداقل نصف دیه در سال اول پرداخت شود. برای پرداخت مابقی دیه طرفین پرونده منتظر صدور رای قطعی دادگاه خواهند شد.

سال ملاک محاسبه دیه تصادفات سال ارائه رای قطعی دادگاه به شرکت بیمه می باشد. بنابراین پس از صدور حکم دادگاه شرکت بیمه ظرف بیست روز مبلغ تعیین شده را به حساب اجرای احکام دادگستری واریز می کند.

چه مدت زمان طول می کشد تا دیه تصادفات پرداخت شود؟

اگرچه سال ملاک محاسبه دیه تصادفات زمان پرداخت دیه است اما مسیر رسیدگی به پرونده تصادفات زمانبر می باشد. به خصوص اگر صدمات بدنی جدی باشد دادگاه برای بررسی پزشکی قانونی مهلت بیشتری تعیین می کند. پس از تهیه گزارش کلانتری و اورژانس پرونده در دادسرا تشکیل می شود. دادسرا تحقیقات لازم را انجام می دهد و برای رسیدگی در دادگاه وقت قبلی تعیین می شود. دادگاه پرونده پزشکی را مورد بررسی قرار می دهد و اظهارات طرفین را می شنود پس از آن درباره دیه تصادفات تصمیم گیری می کند.

هفت تا ده روز بعد از آخرین جلسه دادگاه حکم صادر می شود. اگر هیچ یک از طرفین نسبت به رای اعتراضی نداشته باشد با گذشت مهلت بیست روزه تجدید نظر خواهی رای قطعی می شود.

همانطور که گفته شد در پرونده هایی که آسیب بدنی جدی باشد زمان بندی پرداخت دیه متفاوت خواهد بود. پزشکی قانونی برای تشخیص بهبودی کامل وقت دیگری برای شخص آسیب دیده مشخص می کند. باید معلوم گردد که آیا صدمه وارده نقصی بر جا گذاشته است یا خیر. به این ترتیب دادگاه تا اعلام نظر قطعی پزشکی قانونی صدور حکم را به تعویق می اندازد.

سال ملاک محاسبه دیه تصادفات روز پرداخت است. اما شرکت بیمه زمانی دیه را پرداخت می کند که حکم نهایی دادگاه را دریافت کرده باشد. بنابراین ممکن است از زمان صدور حکم تا تحویل نهایی آن مدت زیادی طول بکشد. در این فاصله جریمه پرداخت نکردن دیه به مبلغ دیه اضافه خواهد شد. در ازای هر روز تاخیر پرداخت معادل نیم در هزار دیه به عهده مقصر می باشد. در اکثر مواقع شرکت های بیمه این مبلغ را تقبل می کنند.

دیه تعیین شده به حساب اجرای احکام دادگستری واریز می شود و فرد زیان دیده با اعلام شماره حساب خود به اجرای احکام مبلغ را دریافت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×