اعتبار مبایعه نامه بنگاهی

اعتبار مبایعه نامه بنگاهی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعتبار مبایعه نامه بنگاهی

اعتبار مبایعه نامه بنگاهی بر اساس قانون

اعتبار مبایعه نامه بنگاهی چیست؟ اعتبار مبایعه نامه بنگاهی بر اساس قانون چیست؟ اعتبار مبایعه نامه بنگاهی بدون شاهد چیست؟ اعتبار مبایعه نامه بنگاهی بدون کد رهگیری چیست؟ اعتبار مبایعه نامه بنگاهی با کد رهگیری چیست؟ چگونه می توان نسبت به اثبات اعتبار مبایعه نامه بنگاهی اقدام کرد؟ مهمترین نکات مربوط به اعتبار مبایعه نامه بنگاهی چیست؟ تفاوت اعتبار مبایعه نامه بنگاهی با کد رهگیری و بدون کد رهگیری چیست؟ شرایط اثبات اعتبار مبایعه نامه بنگاهی چیست؟ اعتبار مبایعه نامه بنگاهی از نظر قانون چگونه است؟ آیا بر اساس اعتبار مبایعه نامه بنگاهی می توان شکایت کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعتبار مبایعه نامه بنگاهی چیست؟

اعتبار مبایعه نامه بنگاهی از جمله مهمترین سوالاتی است که در دادگاه های حقوقی پرسیده می شود. آن چیزی که مشخص است این است که هر قرارداد خرید و فروشی ممکن است به مشکل برخورد کند و یا طرفین در مفاد و اجرای آن دچار مشکل شوند. در این حالت اسناد و مدارکی مانند مبایعه نامه اهمیت پیدا می کنند. مبایعه نامه نشان دهنده شرایط خرید و فروشی است که میان طرفین منعقد شده است. این مبایعه نامه می تواند توسط بنگاه و یا به صورت شخصی تنظیم شده باشد. در هر صورت امکان استفاده از مبایعه نامه در مسیر حقوقی و قانونی وجود دارد.

سوال این است که دادگاه چه ارزش و اعتباری برای مبایعه نامه در نظر می گیرد؟ آیا می توان بر اساس اعتبار مبایعه نامه بنگاهی اقدام قانونی خاصی انجام داد؟ آیا در اختیار داشتن سند مالکیت توسط یکی از طرفین باعث می شود که اعتبار مبایعه نامه بنگاهی زیر سوال برود؟ آیا اعتبار مبایعه نامه بنگاهی نسبت به مبایعه نامه دستی و شخصی اهمیت بیشتری دارد؟ آیا نبود شاهد می تواند باعث از بین رفتن اعتبار مبایعه نامه بنگاهی شود؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در خصوص اعتبار مبایعه نامه بنگاهی می خواهیم در ادامه به آن ها پاسخ دهیم.

اعتبار مبایعه نامه بنگاهی از نظر مفهومی

اعتبار مبایعه نامه بنگاهی را زمانی می توانیم به شکل دقیق و درستی درک کنیم که ابتدا بدانیم مبایعه نامه دقیقا چیست و از چه اعتباری در قانون برخوردار است. از نظر قانون مبایعه نامه یک قرارداد لازم و یک سند ساده محسوب می شود. برای درک اعتبار قانونی مبایعه نامه باید این دو مفهوم را در کنار یکدیگر بررسی کنیم.

قراردادها به دو دسته لازم و جایز تقسیم می شود. قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که امکان فسخ و انحلال آن بدون پیش شرط قانونی امکان پذیر است. همچنین با سلب اهلیت یکی از طرفین و یا با فوت وی این قرارداد منحل می شود. اما برای انحلال قرارداد لازم تنها چهار راه ابطال قرارداد، فسخ قرارداد، انفساخ قرارداد و اقاله وجود دارد. بنابراین می توان اینگونه بیان کرد که قرارداد لازم غیر قابل انحلال است، مگر این که یکی از این حالت ها ایجاد شده و دادگاه دستور لازم مبنی بر انحلال قرارداد را صادر کند.

هر وکیل حقوقی می داند که مبایعه نامه بنگاهی از جمله قراردادهای لازم محسوب می شود. بنابراین بعد از امضا و در صورت داشتن شرایط صحت اختصاصی و عمومی قرارداد، مبایعه نامه باید اجرا شود. در صورتی که یکی از طرفین اقدام به فسخ یک طرفه کند و یا مفاد قرارداد را اجرایی ننماید، در برابر قانون باید پاسخگو باشد.

اما همانطور که گفتیم بخش دیگری از مفهوم اعتبار مبایعه نامه بنگاهی را می توان تحت عنوان ساده بودن این سند بررسی کرد. در قانون ایران اسناد به دو دسته اسناد رسمی و غیر رسمی تقسیم بندی می شوند. اسناد رسمی به اسنادی گفته می شود که توسط نماینده رسمی قانون تدوین و ثبت شده باشد. اسنادی مانند سند ملک، سند خودرو، شناسنامه و … از جمله اسناد رسمی محسوب می شود. اما اسناد غیر رسمی این ویژگی را ندارد. هر نوع سند خطی، قولنامه، مبایعه نامه و … که به صورت رسمی و توسط نماینده قانون ثبت نشده باشد به عنوان سند غیر رسمی شناخته می شود. اما این مسئله چه تاثیری در اعتبار مبایعه نامه بنگاهی دارد؟

اعتبار مبایعه نامه بنگاهی در حالت های مختلف

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اسناد رسمی و اسناد غیر رسمی هر دو دارای اعتبار قانونی هستند. یعنی می توان از هر دو نوع این اسناد به عنوان ادله اثبات در دادگاه استفاده کرد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که از منظر قانونی اعتبار سند رسمی بالاتر از سند غیر رسمی است.

به طور مثال امکان اقامه دعوی در خصوص جعلی بودن سند غیر رسمی، رد سند غیر رسمی و … بسیار ساده تر از اسناد رسمی است. اما همچنان در نظر داشته باشید که در صورت اثبات صحت سند غیر رسمی دادگاه اعتبار لازم را در خصوص آن اعمال خواهد کرد. 

مسئله دیگری که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که اعتبار مبایعه نامه بنگاهی یا غیر بنگاهی به جز به شرایط تعیین شده توسط دادگاه و قانون به هیچ عامل دیگری بستگی ندارد. بنابراین اولا بنگاهی یا غیر بنگاهی بودن مبایعه تاثیری در اعتبار سنجی آن ندارد. نکته دوم این است که داشتن شاهد از جمله شرایط تنظیم قرارداد محسوب نمی شود.

همچنین کد رهگیری به عنوان یک الزام قانونی در روند انتقال سند محسوب نمی شود و کاری به اعتبار مبایعه نامه ندارد. بنابراین نداشتن کد رهگیری و عدم ثبت آن نمی تواند باعث شود که اعتبار مبایعه نامه بنگاهی کاسته شود. اما باید قبول کرد که نبود کد رهگیری می تواند کار را برای انتقال سند مشکل کند و طرفین را از امکانات خاصی مانند دریافت وام بر اساس مبایعه نامه و … محروم نماید. این ها مهمترین نکاتی است که می توان در خصوص اعتبار مبایعه نامه بنگاهی به آن ها اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که مبایعه نامه با قولنامه متفاوت است. قولنامه، قراردادی است که بر اساس آن طرفین نسبت به انجام کاری در آینده با یک دیگر تفاوت می کنند. اما مبایعه نامه قراردادی است که صرفا برای خرید و فروش میان طرفین منعقد می شود. این نکته ای است که بهتر است در این خصوص به خاطر داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×