ابطال صیغه موقت توسط زن

ابطال صیغه موقت توسط زن (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ابطال صیغه موقت توسط زن

ابطال صیغه موقت توسط زن و راهکار آن

ابطال صیغه موقت توسط زن چیست؟ ابطال صیغه موقت توسط زن به چه معنی است؟ آیا امکان ابطال صیغه موقت توسط زن وجود دارد؟ شرایط ابطال صیغه موقت توسط زن چیست؟ نظر قانون در خصوص ابطال صیغه موقت توسط زن چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ابطال صیغه موقت توسط زن چیست؟ چرا از ابطال صیغه موقت توسط زن استفاده می شود؟ چه زمان می توان از ابطال صیغه موقت توسط زن استفاده کرد؟ مهمترین نکات مربوط به ابطال صیغه موقت توسط زن چیست؟ ابطال صیغه موقت توسط زن چه مراحلی دارد؟ مهمترین راهکار ابطال صیغه موقت توسط زن چیست؟

ازدواج یا نکاح در قانون و شرع اسلام به دو صورت موقت و دائم تعریف شده است. در عقد دائم طرفین برای تمام عمر اقدام به منعقد کردن قرارداد ازدواج می کنند و در عقد موقت این قرارداد دارای مدت زمان مشخصی است. نکته ای که وجود دارد این است که مفهوم طلاق تنها برای عقد دائم وجود دارد. در عقد موقت اتمام مدت زمان صیغه، بخشش مدت زمان باقی مانده از صیغه توسط مرد و وجود شرایط فسخ نکاح تنها مسیرهای موجود برای ابطال این عقد محسوب می شوند. بنابراین ابطال صیغه موقت توسط زن تنها از طریق استفاده از شرایط فسخ نکاح خواهد بود.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم ابطال صیغه موقت توسط زن از طریق شرایط فسخ چگونه است. در کلام ساده تر می خواهیم عملی ترین مسیرها برای ابطال صیغه موقت توسط زن را بشناسیم و بدانیم یک زن برای استفاده از این ابزار باید چه شرایطی داشته باشد و چه مدارکی برای اثبات وجود شرایط فسخ به دادگاه ارائه دهد. این ها مواردی است که در مواد 1121 تا 1123 قانون مدنی به آن ها اشاره شده است. در ادامه سعی می کنیم ابطال صیغه موقت توسط زن را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه بمانید.

ابطال صیغه موقت توسط زن و مفاهیم مربوط به آن

ابطال صیغه موقت توسط زن را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا مفاهیم مربوط به آن را به درستی بشناسیم. در واقع ما باید بدانیم که عقد یا صیغه موقت چیست و چه شرایطی دارد. بر اساس این مفاهیم و شرایط است که می توانیم شرایط ابطال صیغه موقت توسط زن را کشف کنیم.

به طور کلی در قانون نکاح یا ازدواج بر پایه مفهوم قرارداد تعریف شده است. بر اساس تعریف قانونی، نکاح نوعی قرارداد میان طرفین است که بر اساس آن امکان زندگی مشترک به صورت دائم یا موقت ایجاد می شود. اگر در این قرارداد مدت زمان مشخصی برای اتمام عقد وجود نداشته باشد به آن عقد دائم و در صورتی که مدت زمان مشخصی برای اتمام قرارداد تعیین شود به آن عقد موقت گفته می شود.

نکته دیگری که هر وکیل حقوقی به خوبی می داند این است که عقد نکاح (دائم یا موقت) از نوع قرارداد لازم محسوب می شود. بنابراین تنها از طریق ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، اقاله یا فسخ قرارداد امکان انحلال آن وجود دارد. بنابراین هیچ کدام یک از طرفین امکان انحلال قرارداد عقد موقت یا دائم را نخواهند داشت مگر این که یکی از این چهار حالت اتفاق بیفتد. البته در نظر داشته باشید که بر اساس قانون امکان اقاله در قرارداد نکاح وجود ندارد.

ابطال قرارداد بدین معنی است که ثابت شود قرارداد از ابتدا دچار مشکل بوده و شرایط صحت عمومی یا اختصاصی نداشته باشد. به طور مثال از شرایط لازم در عقد موقت تعیین مهریه و زمان اتمام قرارداد است. حال اگر یکی از این موارد مشخص نشده باشد زن یا مرد می تواند به سادگی اقدام به انحلال قرارداد از طریق دادگاه کند. اما اگر امکان ابطال قرارداد وجود نداشته باشد چه مسیری برای ابطال صیغه موقت توسط زن وجود دارد؟ همانطور که گفتیم اتمام مدت عقد، بخشش باقیمانده زمان توسط مرد و استفاده از شرایط فسخ تنها راه حل انحلال عقد موقت محسوب می شود. بنابراین شناخت شرایط فسخ و خیاراتی که مربوط به آن است می تواند مسیر ابطال صیغه موقت توسط زن را به ما نشان دهد.

ابطال صیغه موقت توسط زن (1)
ابطال صیغه موقت توسط زن (1)

ابطال صیغه موقت توسط زن بر اساس شرایط فسخ

ابطال صیغه موقت توسط زن تنها با استفاده از خیاراتی که قانون تعیین کرده وجود دارد. این خیارات در مواد 1121 تا 1123 به طور کامل بیان شده است. در این موارد عنوان شده است که اگر دچار بیماری های جنسی اعم از خضا، عنن یا مقطوع بودن آلت تناسلی باشد، زوجه حق فسخ نکاح موقت را پیدا می کند.

همچنین در صورتی که زوج دچار جنون دائم یا ادواری شده باشد ابطال صیغه موقت توسط زن ایجاد می شود. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که ممکن است عنن بعد از نکاح و عقد موقت ایجاد شده باشد. در این حالت زوجه می تواند بعد از بروز چنین مشکل اقدام به ابطال صیغه کند.

توجه داشته باشید که از شرط های مهم قانون در خصوص استفاده زوجه از شرط عنن بودن زوج این است که بعد از اثبات این مسئله زوج و زوجه با یک دیگر رابطه جنسی نداشته باشند. در صورتی که بعد از بیماری طرفین دارای رابطه جنسی ( حتی یک بار ) بوده باشند عملا امکان استفاده زوجه از این شرط از بین می رود.

نکته دیگری که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که در صورتی که زوجه پیش از نکاح شرایط و بیماری زوج را می دانسته و با علم به این بیماری با وی عقد کرده باشد، امکان استفاده وی از این شرط از بین می رود. همچنین ممکن است در زمان عقد طرفین نسبت به یک ویژگی خاص شرط کرده باشند. در صورتی که زوجه شرطی از این دست در زمان نکاح کرده باشد و این شرط در زوج وجود نداشته باشد، امکان ابطال صیغه موقت توسط زن ایجاد می شود. این ها مهمترین شرایطی بود که در این خصوص وجود داشت. توجه داشته باشید که یک وکیل یا مشاور حقوقی می تواند راهنمایی های بهتر و دقیق تری در این خصوص داشته باشد. ابطال صیغه موقت توسط زن ابزاری نیست که به سادگی امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×