فرجام خواهی و تجدیدنظر

فرجام خواهی و تجدیدنظر (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فرجام خواهی و تجدیدنظر

تفاوت فرجام خواهی و تجدیدنظر

فرجام خواهی و تجدیدنظر از چه لحاظ با یکدیگر تفاوت دارند؟ آیا تاکنون در مورد فرجام خواهی و تجدیدنظر چیزی شنیده اید؟ چگونه می توان فرجام خواهی و تجدیدنظر را مورد بررسی قرار داد و از تفاوت های آنها آگاه شد؟ فرجام خواهی و تجدیدنظر در پرونده های کیفری و حقوقی چگونه است؟ فرجام خواهی و تجدیدنظر دارای چه اشتراکاتی با یکدیگر هستند؟

همانطور که از نام فرجام خواهی پیدا  مشخص است این اصطلاح حقوقی به معنای پایان و اتمام یک امر حقوقی است و نمی توان انتظار داشت که پس از آن نیز راهی برای بررسی مجدد وجود داشته باشد و این در حالی است که در مورد جریان تجدیدنظر خواهی احتمال بررسی مجدد وجود دارد و خواهان می تواند حتی پس از تجدیدنظرخواهی، اعتراض خود را به مراجع ذیصلاح قانونی ارائه دهد.

فرجام خواهی معمولا در اعتراض به ارای تجدیدنظر خواهی یا حتی اعتراض به ارای دادگاه های بدوی صادر می گردد و رای تجدیدنظر تنها در مورد رای صادر شده از دادگاه بدوی است و می توان گفت فرجام خواهی یکی از مراحل نهایی دادرسی یک پرونده است که بعد از تجدید نظر قرار می گیرد و افراد باید به آن توجه کافی داشته باشند.

اکنون ممکن است با خود فکر کنید اصلا رای اولیه یا بدوی به چه چیزی گفته می شود و چه تفاوتی با رای تجدیدنظرخواهی از آرای نهایی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رای بدوی همان رای نهایی صادر شده در دادگاه بدوی در جریان پرونده هستند که هنوز نسبت به آنها هیچگونه اعتراضی انجام نشده است و افراد می توانند به راحتی ظرف مهلت زمانی که به آنها داده می شود در مورد اعتراض به آن تصمیم گیری کنند و اسناد و مدارک لازم را در این حوزه تهیه کنند.

تفاوت فرجام خواهی و تجدیدنظر به چند مورد تقسیم می شود؟

تفاوت فرجام خواهی و تجدیدنظر به موارد متعددی تقسیم می شود و برای آن که این موضوع به خوبی برای شما تفهیم شود به چند مورد از اصلی ترین و اساسی ترین تفاوت فرجام خواهی و تجدیدنظر به صورت خلاصه وار اشاره می کنیم:

در اعتراض رای تجدیدنظر مدعی که دادخواست خود را ارائه می دهد خواهان تغییر رای و مشخص شدن مجدد حق است. بنابراین فرد برای جلوگیری از تضییع حقوق خود اقدام میکند اما در رای فرجام خواهی چنین موضوعی وجود ندارد و مسئله ان است که تنها رای دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد، به بیانی بهتر رای صادره قبول یا رد می شود و در مورد اینکه حق کدام یک از طرفین دعوا باید رعایت گردد تصمیمی گرفته نمی شود.

اگر بخواهیم این موضوع را به صورت دقیق و حقوقی توضیح دهیم باید بگوییم که رای معمولا شامل دو موضوع است که یکی قرار و دیگری حاکم است. بنابراین وقتی می گوییم رای تجدیدنظر یعنی شام حکم و قرار است اما فرجام خواهی رای به حساب نمی اید، پس کاملا طبیعی است که شامل حکم و قر نباشد و در مورد عدم محکومیت یا حتی محکومیت افراد در ان تصمیمی گرفته نشود.

برخی از آرایی که مورد تجدید نظر قرار گرفته اند قابلیت فرجام خواهی را هم دارند و این در حالی است که بعد از فرجام خواهی و صدور حکم نهایی آن دیگر امکان تجدید نظر وجود ندارد و در این باره افرادی که درگیر پرونده های حقوقی می شوند باید دقت نظر داشته باشند.

 مرجع تصمیم گیرنده در مورد تجدیدنظر دیوان عالی است اما در مورد فرجام خواهی با وجود اینکه درخواست باید به دیوان عالی تقدیم شود اما دیوان عالی کشور دادگاه هم عرض با دادگاه صادر کننده رای را برای فرجام خواهی در نظر میگیرد و رای توسط مراجع ذیصلاح منتخب صادر می گردد.

فرجام خواهی و تجدیدنظر (3)
فرجام خواهی و تجدیدنظر (3)

فرجام خواهی و تجدیدنظر و چند نکته مهم دیگر:

بر اساس قانون کشور ما مهلت فرجام خواهی پرونده های حقوقی معمولا 20 روز به حساب می اید در مورد کسانی که ساکن خارج از کشور هستند این مدت زمانی 2 ماهه است و جالب است بدانید که در مورد تجدید نظر خواهی نیز این موضوع صدق می کند و کسانی که در مهلت زمانی معین شده توسط قانون اقدامات لازم را انجام نشده اند دیگر نمی توانند از این ظرفیت قانونی برای تغییر حکم و احقاق حقوقشان بهره مند شوند.

نکته دیگری که باید آن را در نظر داشته باشیم آن است که در مورد احکام کیفری همیشه فرجام خواهی وجود ندارد و تنها در موارد خاصی می توان برای فرجام خواهی پرونده های کیفری اقدام کرد. این موارد خاص به مسائلی همچون جرائمی که مجازات قانونی آنها قطع عضو، سلب حیات، تعزیر درجه چهار، حبس ابد، جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی و… تقسیم می شود.

فرجام خواهی و تجدیدنظر (2)
فرجام خواهی و تجدیدنظر (2)

فرجام خواهی و تجدیدنظر و مشورت با وکیل پایه یک دادگستری

فرجام خواهی و تجدیدنظر با وجود آنکه ظاهرا شباهت های خاصی نسبت به یکدیگر دارند و هر دو به عنوان دو روش مشابه برای رای بدوی صادره از دادگاه ها کاربرد دارند اما حقیقتا در حالت ماهوی و حتی شکلی و در مراحل دادرسی دارای تفاوت های بسیار زیادی هستند که تنها به چند مورد از آنها اشاره کردیم و در مورد آن صحبت کردیم، بنابراین کاملا طبیعی است افراد برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در این حوزه نیاز به یک وکیل حقوقی داشته باشند تا به آنها کمک کند تمامی مسائل را به خوبی درک کنند و در مورد آنها اطلاع کسب کنند.

یک وکیل حقوقی متخصص کسی است که بتواند در جلسات مشاوره ای در مورد فرجام خواهی و تجدیدنظر توضیح دهد و تمامی اطلاعاتی را که یک فرد عادی به آن نیاز دارد را در اختیاز او قرار دهد تا فرد بتواند با آگاهی کامل در مراحل دادرسی حضور نیابد و از حقوق خود دفاع کند. اگر شما هم جز افرادی هستید که می خواهید در مورد فرجام خواهی و تجدیدنظر اطلاعات دقیقی بدست آورید و بتوانید شرایط نسبتا مساعدی را در جریان پرونده هایی که با ان روبرو می شوید ایجاد کنید به شما پیشنهاد می دهیم به سراغ کسی بروید که در این زمینه دارای تجربه است و می تواند با تکیه بر تجربیاتی که دارد به شما کمک کند تا از مشکلات اتی در جریان پرونده جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×