لایحه دفاعیه توبه

لایحه دفاعیه توبه در قانون (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه توبه

لایحه دفاعیه توبه در قانون

لایحه دفاعیه توبه چیست؟ لایحه دفاعیه توبه چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات لایحه دفاعیه توبه چیست؟ چرا از لایحه دفاعیه توبه استفاده می شود؟ مهمترین شرایط لایحه دفاعیه توبه چیست؟ چه زمانی از لایحه دفاعیه توبه استفاده می شود؟ آثار لایحه دفاعیه توبه چیست؟ جهات استفاده از لایحه دفاعیه توبه کدام است؟ از لایحه دفاعیه توبه در کدام دعاوی می توان استفاده کرد؟ از لایحه دفاعیه توبه در کدام دعاوی نمی توان استفاده کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه توبه چیست؟ چرا از لایحه دفاعیه توبه در مسیر کیفری استفاده می شود

لایحه دفاعیه توبه یکی از مهمترین لوایح در مسیر کیفری محسوب می شود. بر اساس این لایحه امکان سقوط مجازات حدی و تخفیف در مجازات تعزیری ایجاد می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که برای استفاده از لایحه دفاعیه توبه باید جهات توبه در خصوص دعوی وجود داشته باشد. در برخی از دعاوی محدود کیفری مانند محاربه اجازه توبه داده نشده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

ما در ادامه می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اساسا لایحه دفاعیه توبه چیست و چه کارکردی در قانون کیفری ایران دارد؟ در کلام ساده تر با شناخت لایحه دفاعیه توبه می توانیم از آن به شکل درست تری استفاده کنیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورت استفاده درست و به موقع از لایحه دفاعیه توبه امکان آزادی مجرم نیز وجود دارد. این مسئله بسیار مهمی است که می توان اهمیت کارکرد یک وکیل کیفری را به خوبی نشان دهد. این مهمترین آثاری است که می توانیم برای لایحه دفاعیه توبه در نظر داشته باشیم.

لایحه دفاعیه توبه از نظر بنیادی

لایحه دفاعیه توبه و کارکرد آن را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم اساسی آشنا شویم. مسلما مهمترین مفهومی که در این بین وجود دارد حدی و تعزیری بودن مجازات است. در واقع با وجود این که لایحه دفاعیه توبه برای مجازات های تعزیری نیز کارایی دارد اما مهمترین و اساسی ترین آثار این لایحه را می توانیم در مجازات حدی مشاهده کنیم. این مسئله را می توان با شناخت مجازات حدی و تعزیری و تفاوت آن ها به خوبی درک کنیم.

هر وکیل کیفری تهران و شهرستان به خوبی می داند که مجازات در قانون ایران به دو دسته مجازات حدی و تعزیری تقسیم می شود. مجازات حدی به مجازاتی گفته می شود که توسط اسلام تعیین شده است. در کلام ساده تر با توجه به این که اسلام بخش عمده ای از قوانین ایران را تشکیل داده است، می توان انتظار داشت که اسلام برای برخی از جرایم مجازات تعیین کرده باشد. مهمترین ویژگی های مجازات حدی این است که غیر قابل تغییر است. به نوعی امکان تقلیل، قلب یا تخفیف و تشدید در چنین مجازات های وجود ندارد.

اما مجازات های تعزیری به مجازات هایی گفته می شود که توسط قانونگذار تعیین می شود، در کلام ساده تر قانونگذار بر اساس فاکتورهای مختلف مانند نوع جرم، شدت جرم، افکار عمومی و … مجازات را تعیین می کند. این مجازات قابل تغییر و تقلیل و … می باشد. از این روست که آثار لایحه دفاعیه توبه برای مجازات تعزیری و حدی کاملا متفاوت است.

در واقع لایحه دفاعیه توبه در خصوص مجازات حدی باعث سقوط مجازات می شود و در خصوص مجازات تعزیری موجب تخفیف در مجازات می شود. بنابراین تنها راه فرار از مجازات حدی استفاده از لایحه دفاعیه توبه است. اما توبه شرایط خاصی دارد و نمی توان از آن به سادگی استفاده کرد. از این رو لازم است که شرایط و جهات مختلف توبه را مورد بررسی قرار دهیم.

لایحه دفاعیه توبه در قانون (1)
لایحه دفاعیه توبه در قانون (1)

شرایط و قوانین لایحه دفاعیه توبه

لایحه دفاعیه توبه یکی از مهمترین لوایح در قانون کیفری به خصوص مجازات حدی است. به طور کلی اولین نکته ای که باید بدانید این است که لایحه در حین دادرسی مورد بررسی قرار می گیرد. یعنی لایحه به عنوان یک دعوی جدید و مستقل شناخته نمی شود. به نوعی لایحه ابزاری است که که موجب برقراری ارتباط میان طرفین دعوی و دادگاه را ایجاد می کند.

بنابراین زمانی که از عنوان ” لایحه دفاعیه توبه ” استفاده می شود بدین معنی است که برای استفاده از شرایط توبه در انواع مجازات ها تنها می توان در دادرسی و با ارائه لایحه اقدام کرد. به این موضوع نیز توجه داشته باشید که لایحه یک ابزار بسیار مهم قانونی شناخته می شود. برای استفاده از لایحه لازم است که با زبان قانون آشنا باشید. از این رو پیشنهاد ما این است که در این خصوص حتما از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده کرد.

اما سوال مهمی که در این مقاله به دنبال آن هستیم این است جهات مختلف توبه چیست؟ یکی از شرایط مهم توبه این است که مجرم پیش از اثبات جرم اقدام به اعتراف و قبول جرم کند. در واقع در صورت اثبات جرم حدی توسط دادسرا و دادگاه امکان استفاده از توبه وجود ندارد. نکته دیگری که وجود دارد این است که توبه به معنای ندامت و پشیمانی است. بنابراین با آثار پشیمانی در مجرم دیده شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. در واقع مجرم باید ثابت کند که از جرم صورت گرفته پشیمان است و این پشیمانی برای دادگاه احراز شود.

همچنین همانطور که گفتیم در خصوص حد قذف و حد محاربه امکان استفاده از شرایط توبه وجود ندارد. اما مسئله ای که باید بدانید این است که در این چنین حد هایی نیز در صورت دستور و موافقت قوه قضاییه امکان استفاده از این شرایط ایجاد می شود. این ها مهمترین نکاتی است که باید در خصوص توبه بدانید.

با دانستن شرایط و جهات توبه و بیان این جهات در لایحه دفاعیه توبه امکان استفاده از این شرایط ایجاد می شود. در صورتی که این لایحه در دادگاه مورد قبول واقع شود مجازت حدی سقوط می کند و مجازات تعزیری مشمول تخفیف می شود. این مسئله را می توان تنها و البته مهمترین اثر لایحه دفاعیه توبه بدانیم. در این خصوص می توانید از یک وکیل مجرب راهنمایی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×