لایحه دفاعیه برای اعسار

لایحه دفاعیه برای اعسار (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه برای اعسار

لایحه دفاعیه برای اعسار بر اساس قانون

لایحه دفاعیه برای اعسار چیست؟ لایحه دفاعیه برای اعسار چه کارکردی دارد؟ لایحه دفاعیه برای اعسار چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟ مهمترین نکات مربوط به لایحه دفاعیه برای اعسار چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه برای اعسار چیست؟ چرا از لایحه دفاعیه برای اعسار استفاده می شود؟ تفاوت لایحه دفاعیه برای اعسار و دادخواست اعسار چیست؟ لایحه دفاعیه برای اعسار در خصوص کدام دعاوی مورد استفاده قرار می گیرد؟ چه لزومی به استفاده از لایحه دفاعیه برای اعسار وجود دارد؟ مهمترین شرایط لایحه دفاعیه برای اعسار چیست؟ نظر قانون در خصوص لایحه دفاعیه برای اعسار چیست؟

لایحه دفاعیه برای اعسار ابزاری است که مدعی اعسار می تواند بر اساس آن از ادعای خود دفاع کند. در کلام ساده تر در این لایحه مدارک و اسنادی ارائه می شود که دادگاه مجاب به قبول اعسار شود. لایحه دفاعیه برای اعسار را اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که لایحه دفاعیه برای اعسار به نوعی ابزاری است که به مدعی این قدرت را می دهد که بتواند بر اساس آن از ادعای خود دفاع کند و مدارک و شواهد لازم را به دادگاه مربوطه ارائه دهد. این موضوع می تواند در دادگاه حقوقی یا کیفری مورد بررسی قرار بگیرد. چرا که یک وکیل کیفری یا حقوقی به خوبی می داند در خصوص مجازات های مالی و یا حقوق مالی مانند مهریه امکان اعسار وجود دارد.

ما در ادامه می خواهیم بیشتر و دقیق تر در خصوص لایحه دفاعیه برای اعسار بدانیم. در کلام ساده تر ابتدا ما به دنبال این هستیم که با چارچوب های کلی این لایحه آشنا شویم و در نهایت موارد لازم برای تدوین این لایحه را بشناسیم. به نوعی مهمترین سوالی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت این است که لایحه دفاعیه برای اعسار چیست و چه کارکردی در جامعه قانونی ایران دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

لایحه دفاعیه برای اعسار و بررسی مفاهیم

لایحه دفاعیه برای اعسار را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چارچوب های کلی و مفاهیم پایه ای آن آشنا شویم. در خصوص لایحه دفاعیه برای اعسار دو مفهوم اعسار و لایحه وجود دارد. با شناخت این دو مفهوم می توانیم با چارچوب کلی لایحه دفاعیه برای اعسار آشنا شویم. در کلام ساده تر می توانیم بفهمیم که یک وکیل حقوقی یا کیفری چگونه نسبت به تنظیم لایحه دفاعیه برای اعسار اقدام می کند و این لایحه در چه مواردی کارایی دارد.

به طور کلی اعسار به معنی ناتوانی و عجز از پرداخت است. بنابراین در صورتی که محکوم به پرداخت دیه، مهریه و سایر جریمه های مالی توان پرداخت نداشته باشد و یا این که فرد امکان پرداخت هزینه های دادرسی را نداشته باشد از ابزار اعسار استفاده می شود. اعسار به دو دسته مطلق و نسبی تقسیم بندی می شود. در مسئله مطلق اثبات می شود که محکوم یا فرد به طور کلی امکان پرداخت را ندارد و در آینده نیز به احتمال قوی این امکان را پیدا نخواهد کرد. اما در خصوص اعسار نسبی دادگاه امکان تقسیط را فراهم می آورد. بر این اساس فرد بر اساس قسط های تعیین شده نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام می کند.

بگذارید با یک مثال این مسئله را به شکل دقیق تری مورد بررسی قرار دهیم. به طور مثال زوجه از طریق دادگاه مطالبه مهریه می کند. این در حالی است که زوج توان پرداخت تمام مهریه را ندارد. بر اساس نوع پرداختی و توان مالی مرد و بر اساس دادخواست اعسار از طرف زوج دادگاه اقدام به تقسیط مهریه می کند. زوج نیز مکلف است بر اساس قسط های مشخص شده نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند.

همانطور که گفتیم اعسار در اصل یک دادخواست است. به نوعی بر اساس یک دادخواست و اقامه دعوی جدید است که دادگاه نسبت به بررسی درخواست اعسار اقدام می کند. لایحه ابزاری است که در دادگاه مربوط به بررسی اعسار ارائه می شود. در واقع لایحه ابزاری است که در حین دادرسی و در جهت ارتباط با دادگاه مورد استفاده قرار می گیرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. بنابراین لایحه دفاعیه برای اعسار در حین دادرسی به دادخواست اعسار ارائه می شود.

لایحه دفاعیه برای اعسار و موارد استفاده از آن

لایحه دفاعیه برای اعسار را چه زمانی مورد استفاده قرار می دهیم؟ ممکن است بعد از ارائه دادخواست و مدارک اولیه، مدرک جدیدی کشف شود و یا لازم باشد که دادگاه دلایل دیگری را در خصوص اعسار بداند و با شرایط درخواست کننده بیشتر آشنا شود در این صورت از این لایحه استفاده می شود.

اما اگر بخواهیم به صورت عملی تر این مسئله را بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که غالبا در خصوص افزایش یا کاهش میزان قسط از لایحه دفاعیه برای اعسار استفاده می شود. بگذارید با یک مثال این موضوع را شرح دهیم. فرض کنید در همان مثال مهریه و ارائه دادخواست اعسار، دادگاه قسط های مشخصی را تعیین کند. به طور مثال بعد از کسر پیش پرداخت تعیین کند که هر ماه زوج باید یک نیم سکه پرداخت کند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که ممکن است قیمت و ارزش نیم سکه طی مدت زمان پیش رو افزایش پیدا کند و این در حالی است که توان مالی مرد افزایش چندانی نیابد. بنابراین عملا مرد از پرداخت این قسط عاجز خواهد بود. بنابراین با استفاده از لایحه دفاعیه برای اعسار و ارائه شرایط اقتصادی جدید و مدارک مالی مرد وی می تواند نسبت به سبک کردن قسط های تعیین شده اقدام کند. این را می توان از مهمترین کاربردهای این لایحه دانست.

توجه داشته باشید که لایحه یکی از مهمترین ابزارهای قانونیی است که با زبان قانون تدوین می شود و به عنوان یک سند مهم قانونی در دادگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. همه این ها نشان می دهد که بهتر است در این خصوص از یک وکیل مجرب و یا فردی آگاه به قوانین استفاده کرد. در واقع اگر می خواهید بهترین کارکرد از این ابزار را داشته باشید باید از یک وکیل مجرب و با تجربه بخواهید تا نسبت به تدوین لایحه اقدام کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×