فرار از دین بعد از صدور اجراییه

فرار از دین بعد از صدور اجراییه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فرار از دین بعد از صدور اجراییه

فرار از دین بعد از صدور اجراییه

فرار از دین به چه معنی است؟ شرایط فرار از دین چیست؟ چگونه می توان مانع از فرار از دین شد؟ فرار از دین را چگونه می توان اثبات کرد؟ آثار فرار از دین چیست؟ طلبکار چگونه می تواند نسبت به معامله برای فرار از دین اقدام کند؟ فرار از دین چه عناصری دارد؟ معامله برای فرار از دین به چه معنی است؟ اساسی ترین نکاتی که در خصوص فرار از دین وجود دارد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرار از دین چیست؟ فرار از دین توسط کدام نهاد مورد بررسی قرار می گیرد؟ آثار حقوقی فرار از دین چیست؟ آثار کیفری فرار از دین چیست؟

فرار از دین از انواع مسیرهایی است که بدهکار سعی می کند بر اساس آن مانع از توقیف اموال به دست طلبکار شود. در واقع بر اساس قوانین تجاری و مدنی، طلبکار می تواند نسبت به استرداد طلب خود درخواست توقیف اموال را داشته باشد. طلبکار به واسطه دریافت دستور دادگاه یا گرفتن اجراییه از ثبت می تواند اموال فرد بدهکار را توقیف و طلب خود را از آن برداشت کند. حال ممکن است بدهکار برای این که اموال خود را از دست ندهد روش های مختلفی را انجام دهد. به هر رفتار حقوقی که باعث شود بدهکار از پرداخت دیون خود فرار کند و یا مانع از توقیف اموال او توسط طلبکار شود، فرار از دین محسوب خواهد شد.

آن چیزی که اهمیت دارد بدانید این است که فرار از دین آثار حقوقی و کیفری مختلفی دارد. در واقع هر وکیل کیفری به خوبی می داند که در صورت اثبات فرار از دین، امکان اعلام جرم علیه فرد بدهکار وجود دارد. همچنین در صورتی که در این مسئله فرد دیگری نیز دخیل یا آگاه بوده می توان علیه وی نیز اعلام جرم کرد. ما در این مقاله به دنبال این هستیم بدانیم شرایط فرار از دین چیست؟ مسیرهای مختلف فرار از دین کدام است و قانون برای هر کدام چه آثاری در نظر گرفته است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

فرار از دین از مسیرهای مختلف

فرار از دین یک جرم در قانون کیفری محسوب می شود و مجازات آن حبس و پرداخت جزای نقدی در نظر گرفته شده است. از نظر حقوقی نیز در بسیاری از موارد رفتارهای حقوقی که به قصد فرار از دین انجام گرفته شده باشد، باطل محسوب می شود. به طور مثال در صورتی که معامله ای با قصد فرار از دین و به شکل صوری اتفاق افتاده باشد، باطل خواهد بود.

نکته بسیار مهمی که در خصوص فرار از دین باید بدانید این است که معامله صوری یا حتی معامله واقعی تنها مسیر برای فرار از پرداخت بدهی محسوب نمی شود. یکی از رایج ترین این روش ها، وقف مال به موقوف علیه خاص است. در این حالت بدهکار با وقف مال خود عملا آن مال را از مالکیت خود خارج کرده و مانع از توقیف اموال می شود. در صورت اثبات فرار از دین بودن عمل وقف، این قرارداد مادامی نافذ خواهد بود که طلبکاران نسبت به آن رضایت دهند. در صورتی که طلبکاران وقف با وقف مال موافقت نکنند، وقف غیر نافذ بوده و به بدهکار باز می گردد. در این حالت امکان توقیف اموال ایجاد می شود.

یکی دیگر از روش هایی که امکان فرار از دین را فراهم می کند این است که بدهکار کاری کند که اموال او پیش از توقیف توسط طلبکار اصلی، به واسطه فرد دیگری توقیف شود. به طور مثال بدهکار از همسر خود بخواهد که مهریه را به اجرا بگذارد و بر اساس آن درخواست اجراییه برای توقیف اموال بگیرد. در این حالت اموال پیش از آن که توسط فرد دیگری توقیف شود، به درخواست همسر بدهکار توقیف شده است. با توجه به این مسئله که مهریه از حقوق ثابت شده و غیر قابل انکار زوجه محسوب می شود و این حق همواره قابل مطالبه است، عملا نمی توان مسئله فرار از دین را در بسیاری از موارد اثبات کرد.

همانطور که مشاهده می کنید فرار از دین شیوه های مختلفی دارد که در برخی از موارد اثبات آن کار چندان ساده ای محسوب نمی شود. اینجاست که استفاده از یک وکیل حقوقی یا کیفری مناسب می تواند بسیار کارساز باشد. در ادامه می خواهیم بیشتر در خصوص روش های اثبات فرار از دین صحبت کنیم.

فرار از دین بعد از صدور اجراییه (2)
فرار از دین بعد از صدور اجراییه (2)

اثبات فرار از دین

اثبات فرار از دین کار چندان ساده ای نیست. شاید بتوان گفت که اثبات معامله صوری در خصوص فرار از دین ساده ترین این ها محسوب می شود. به طور کلی زمان انتقال اموال یا انجام هر عمل حقوقی برای فرار از دین یکی از مهم ترین ابزار برای اثبات این مسئله محسوب می شود.

به طور مثال در صورتی که فرد بدهکار بعد از صدور اجراییه توسط اداره ثبات دست به اقدامات خاصی برای فرار از دین بزند، این اقدامات قابل اثبات خواهد بود. هر نوع انتقال یا معامله بعد از صدور اجراییه قابل شناسایی و اثبات است. از این رو فرد طلبکار می تواند نسبت به ابطال آن معامله و همچنین اعلام جرم علیه بدهکار اقدام کند.

نکته جالبی که در خصوص معامله به قصد از فرار دین وجود دارد این است که اگر این معامله صوری نبوده و به شکل واقعی انجام شده باشد، حتی بعد از صدور اجراییه در بسیاری از موارد نافذ بوده و امکان ابطال آن وجود ندارد. در کلام ساده تر اگر بدهکار با فروش اموال خود و پنهان کردن سرمایه حاصل از آن قصد فرار از دین را داشته باشد، آن معامله نافذ است و امکان ابطال آن وجود ندارد. این مسئله بر اساس اصل اعتبار قراردادهای لازم و معامله مورد بررسی قرار می گیرد.

اما در این حالت نیز فرد بدهکار به عنوان مجرم شناخته شده و باید نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند. این ها مهم ترین شرایط و نکاتی است که در این خصوص وجود دارد و باید به آن توجه داشته باشیم. در هر صورت در خاطر داشته باشید که فرار از دین و اثبات مسیرهای آن کار ساده ای نیست و برای این کار لازم است که از یک مشاور یا وکیل مجرب کمک گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×