اسقاط کافه خیارات چیست؟

اسقاط کافه خیارات چیست؟ (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اسقاط کافه خیارات چیست؟

اسقاط کافه خیارات چیست؟

اسقاط کافه خیارات به چه معنی است؟ شرایط اسقاط کافه خیارات چیست؟ قانون اسقاط کافه خیارات چیست؟ چگونه می توان از اسقاط کافه خیارات استفاده کرد؟ آیا اسقاط کافه خیارات صحیح است؟ آیا اسقاط کافه خیارات در قرارداد ذکر می شود؟ اسقاط کافه خیارات در کدام قرارداد وجود دارد؟ اسقاط کافه خیارات شامل چه مواردی می شود؟ اسقاط کافه خیارات شامل چه مواردی نمی شود؟ مهم ترین عناصر اسقاط کافه خیارات چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اسقاط کافه خیارات چیست؟ چرا از اسقاط کافه خیارات استفاده می شود؟ نظر قانون در خصوص اسقاط کافه خیارات چیست؟ عبارت اسقاط کافه خیارات چیست؟

اسقاط کافه خیارات از جمله بندهایی است که می توان از آن در قراردادهای لازم مانند قرارداد بیع یا اجاره استفاده کرد. بر اساس این بند تمام خیاراتی که موجب فسخ قرارداد توسط یکی از طرفین می شود، از وی سلب شده و امکان استفاده از آن حق را نخواهد داشت. به عبارت ساده تر بر اساس این بند، فرد قبول می کند که حق استفاده از خیارات برای فسخ یک طرفه را نخواهد داشت. این در حالی است که بسیاری از افراد در جامعه یک بار هم این عبارت را نشنیده اند و از آن بی اطلاع هستند. در واقع فرد قراردادی را امضا می کند که اطلاعی ندارد که نمی تواند روزی از حقوق عادی و قانونی مانند خیار مجلس، خیار شرط و … بهره مند شود.

از این رو ما در این مقاله قصد داریم اسقاط کافه خیارات را از جنبه های مختلف بررسی کنیم؟ یکی از سوالات مهمی که در این بین وجود دارد این است که آیا این مسئله شامل شروط ضمن عقد هم می شود؟ همچنین می خواهیم بدانیم قانون در چه خیاراتی اسقاط کافه خیارات را غیر نافذ می داند؟ این ها از جمله مهمترین سوالاتی است که در این خصوص وجود دارد و ما قصد داریم به آن ها پاسخ دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

اسقاط کافه خیارات بر اساس مفاهیم

اسقاط کافه خیارات را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا شرایط و مفاهیم مربوط به آن را بهتر بشناسیم. این شناخت می تواند مسیر دقیق تری برای فهم مسئله اسقاط کافه خیارات و تبعات آن در اختیار ما قرار دهد.

به طور کلی اولین مفهومی که باید بدانید این است که قراردادها در ایران به دو دسته قرارداد لازم و جایز تقسیم می شود. قراردادهای جایز به قراردادهایی گفته می شود که امکان انحلال آن در هر موقعیت مکانی و زمانی بدون نیاز به رضایت طرف مقابل و بدون هیچ پیش شرط قانونی امکان پذیر است. این در حالی است که قراردادهای لازم به قراردادهایی گفته می شود که امکان انحلال آن وجود ندارد مگر این که یکی از حالت های فسخ قرارداد، ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد و اقاله ایجاد شود.

فسخ قرارداد بدین معنی است که یکی از طرفین بر اساس اختیارات قانونی که ایجاد می شود می تواند قرارداد بدون رضایت طرف و به شکل قانونی منحل کند. فسخ قرارداد بر اساس اختیاراتی است که قانونگذار آن را در اختیار طرفین قرارداد یا شخص ثالث قرار می دهد. این اختیارات تحت عنوان خیارات شناخته می شود.

خیار نوعی ابزار است که در صورت وجود شرایط امکان استفاده از آن برای صاحب حق ایجاد می شود. توجه داشته باشید که استفاده از خیارات برای فسخ یا ادامه قرارداد بر عهده فرد است. از این روست که خود فرد می تواند حق استفاده از خیارات را از خود سلب کند. در واقع طرفین برای پایبندی به قرارداد و عدم انحلال آن بر اساس خیارات، حق استفاده از آن ها را از خود می گیرند. این مسئله می تواند به صورت تک تک در خصوص تمامی خیارات ذکر شود و یا این که به صورت یکجا و با استفاده از عبارت ” اسقاط کافه خیارات ” طرفین از تمامی حقوق استفاده از خیارات منع خواهند شد.

نکته بسیار مهمی که هر وکیل حقوقی به آن اشاره می کند این است که این عبارت به صورت عمومی در بسیاری از قراردادها از پیش نوشته شده است و عدم مطالعه قرارداد و توجه به چنین نکته ای می تواند به ضرر یکی از طرفین قرارداد تمام شود. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

اسقاط کافه خیارات چیست؟ (3)
اسقاط کافه خیارات چیست؟ (3)

استثنا در اسقاط کافه خیارات

اسقاط کافه خیارات شامل تمامی خیارات به جز خیار تدلیس، خیار غبن به صورت فاحش و خیار تخلف از شرط وصف می شود. البته در صورتی که در این عبارت به صورت موکد در خصوص خیار غبن نیز تاکید شده باشد عملا می توان گفت که در این حالت امکان استفاده از این خیار نیز از بین می رود.

اما سوال بسیار مهمی که وجود دارد این است که آیا اسقاط کافه خیارات می تواند در خصوص شروط ضمن عقد تاثیرگذار باشد؟ دکتر کاتوزیان معتقد است که بر اساس قانون اسقاط کافه خیارات تنها بر خیار تخلف از شرط وصف (از انواع شروع ضمن عقد) نافذ نخواهد بود. زیرا شرط وصف عملا نیت اصلی طرفین معامله را نشان می دهد. بنابراین تخلف از وصف صورت گرفته می تواند نشان از عدم اعتبار بنیاد قرارداد باشد.

اما در خصوص سایر انواع شروط ضمن عقد (نتیجه و فعل) عملا می توان گفت که اسقاط کافه خیارات مانع از بروز حق می شود. بنابراین در مواردی که شرط بعد از انعقاد قرارداد ایجاد می شود، اسقاط کافه خیارات مانع از ایجاد حق خواهد شد و نه موجب اسقاط آن.

اما آن چیزی که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که در این خصوص قانونگذار نسبتا ساکت بوده و به صورت مشخص حرفی نزده است. آن چیزی که در عمل می توان مشاهده کرد این است که اسقاط کافه خیارات در خصوص شروط ضمن عقد کارگر نیست. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. البته در این خصوص بهتر است از یک وکیل یا مشاور مجرب نیز کمک بگیرید.

اما در خصوص خیار تدلیس یا همان فریب باید گفت که با توجه به آثار اجتماعی فریب در قرارداد، قانونگذار اسقاط کافه خیارات را در خصوص این خیار نافذ نمی داند. بنابراین فرد فریب خورده می تواند حتی با وجود این تعهد، نسبت به فسخ یک طرفه قرارداد اقدام کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×