امضای پشت چک در قانون

امضای پشت چک در قانون (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

امضای پشت چک در قانون

امضای پشت چک در قانون

امضای پشت چک چیست؟ امضای پشت چک چند نوع است؟ اعتبار امضای پشت چک چقدر است؟ مهم ترین نکات مربوط به امضای پشت چک چیست؟ تفاوت های امضای پشت چک چیست؟ تفاوت امضای پشت چک در قانون جدید و قدیم چک چیست؟ امضای پشت چک در قانون جدید چگونه است؟ امضای پشت چک در قانون قدیم چک چگونه است؟ مهم ترین عناصر امضای پشت چک چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص امضای پشت چک چیست؟ وضعیت امضای پشت چک در قانون جدید چک چگونه است؟ شرایط امضای پشت چک چیست؟ امضای پشت چک صیادی چگونه است؟

امضای پشت چک از جمله مواردی است که می تواند نشان دهنده ضمانت چک، انتقال آن به غیر و یا دریافت وجه آن از بانک باشد. نکته ای که وجود دارد این است که امضای پشت چک از جمله موارد قانونی و مهم شناخته شده و می تواند مسئولیت حقوقی برای امضا کننده به همراه داشته باشد. این مسئله در قانون قدیم چک به طور دقیق عنوان شده بود. اما در خصوص امضای پشت چک در قوانین جدید چک تنها عنوان شده است که امضای پشت چک به عنوان انتقال آن وجود ندارد. اما در خصوص سایر انواع امضا، به خصوص امضا با هدف ضمانت چک قانون جدید سکوت کرده است.

با این حال ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بتوانیم شرایط مختلف مربوط به امضای پشت چک را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم که امضای پشت چک چه آثار و تبعاتی دارد و چگونه می توان مسائل مربوط به آن را از طریق مسیرهای قانونی از جمله مسیر حقوقی، کیفری و یا اسناد مورد بررسی قرار داد؟ این مسئله یکی از کارکردهایی است که می توان برای یک وکیل کیفری یا حقوقی در نظر گرفت. همچنین در نظر داشته باشید که مسئله امضای پشت چک در قانون جدید چک مسکوت گذاشته شده و شرایطی مانند ضمانت چک های صیادی در ابهام است. این ها تمام مواردی است که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه بمانید.

امضای پشت چک و بررسی انواع آن

امضای پشت چک همانطور که گفته شد به سه دسته امضا جهت ضمانت چک، امضا جهت انتقال چک و امضا جهت دریافت وجه آن از بانک تقسیم بندی می شود. در این بخش بر اساس قانون قدیم چک انواع امضای پشت چک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

امضای پشت چک در صورتی که برای انتقال چک باشد این کارکرد را در چک های قدیمی دارد که باعث می شود چک با تمام اعتبار و مفهوم آن به شخص ثالث منتقل می شود. به عبارت ساده تر در این حالت دریافت کننده چک با امضای پشت چک اعلام می دارد که چک به فرد دیگری منتقل می شود.

همچنین در صورتی که شما بخواهید چک را در بانک نقد کنید لازم است که اطلاعات هویتی خود را در پشت چک قید کرده و آن را امضا کنید. این امضا به منظور دریافت کامل وجه و سلب مسئولیت از بانک مورد استفاده قرار می گیرد. در قانون جدید چک نیز این مسئله به شکل سنتی رعایت می شود.

اما در خصوص امضای پشت چک جهت ضمانت می توان گفت که بدون این امضا عملا چک دارای قدرت و سندیت تجاری نیز می باشد. اما در برخی مواقع بنا به دلایلی و به درخواست دریافت کننده چک شخص یا اشخاص دیگری به جز صادر کننده چک به عنوان ضامن اقدام به پشت نویسی می کنند. مسئولیت حقوقی این افراد نقش تبعی داشته و درست به اندازه صادر کننده چک می باشد. در کلام ساده تر ضامن چک به اندازه صادر کننده چک مسئول چک و پرداخت آن است. از این رو بر اساس این امضا دریافت کننده چک می تواند در صورت عدم تادیه چک نسبت به تمامی ضامن ها و صادر کننده چک دادخواست ارائه دهد. این مسئله ای است که باید در این خصوص به آن توجه کرد.

بنابراین می توان گفت که مهمترین انواع امضای پشت چک را می توان امضای ضمانت دانست که می تواند مسئولیت حقوقی یا کیفری برای ضامن به همراه داشته باشد. حال در ادامه این مسئله را از دیدگاه قانون جدید مورد بررسی قرار خواهیم داد.

امضای پشت چک در قانون (2)
امضای پشت چک در قانون (2)

امضای پشت چک در قانون جدید

تا به اینجا امضای پشت چک را در قانون قدیم چک مورد بررسی قرار دادیم. در واقع دانستیم که امضای پشت چک به سه دسته مختلف تقسیم می شود. در خصوص قانون جدید می توان گفت که قانونگذار تنها در خصوص امضای پشت چک از نظر انتقال آن صحبت کرده است.

بر این اساس این امضا تنها به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه صیاد قابل انجام است. بنابراین در این حالت امضای فیزیکی اعتباری نخواهد داشت. اما در خصوص دو نوع امضای دیگر می توان گفت که قانونگذار سکوت کرده و همین مسئله باعث ایجاد ابهام در قوانین جدید شده است.

مسئله ای که وجود دارد این است که بانک ها به صورت سنتی هنگام وصول چک نسبت به پشت نویس شدن چک توسط دریافت کننده آن اقدام می کنند. اما در خصوص امضای پشت چک از نظر ضمانت چه نظری وجود دارد؟ در این خصوص میان انواع وکیل حقوقی و حتی دادگاه ها نیز اختلاف نظر وجود دارد.

در واقع از نظر برخی افراد سکوت قانون در این خصوص به منزله سلب مسئولیت از ضامن بوده و ثبت چک توسط سامانه صیاد می تواند اعتبار لازم برای چک را به همراه داشته باشد. اما برخی دیگر این سکوت قانون را بر اساس این مسئله توجیه می کنند که قانون قدیم چک در این خصوص اجرایی می شود.

بر اساس آن چیزی که به صورت عملی رخ می دهد، همچنان امکان امضای پشت چک به عنوان ضمانت وجود دارد و در این حالت نیز بر اساس دستور و نظر دادگاه می تواند فرد ضامن را متوجه مسئولیت های حقوقی و کیفری کند. این مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشید. همچنین در نظر بگیرید که در چک های قدیمی در صورتی که در امضای پشت چک مسئله ضمانت یا انتقال قید نشده باشد اصل بر انتقال چک خواهد بود، مگر این که فرد امضا کننده ضمانت آن را اثبات کند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×