شکار و صید غیر قانونی

شکار و صید غیر قانونی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شکار و صید غیر قانونی

مجازات شکار و صید غیر قانونی

شکار و صید غیر قانونی چیست؟ شکار و صید غیر قانونی به چه معنی است؟ شرایط شکار و صید غیر قانونی چیست؟ چرا شکار و صید غیر قانونی جرم است؟ مجازات شکار و صید غیر قانونی چیست؟ شکار و صید غیر قانونی چه تبعاتی دارد؟ مهم ترین نکات مربوط به شکار و صید غیر قانونی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص شکار و صید غیر قانونی چیست؟ کدام دادگاه در خصوص شکار و صید غیر قانونی تصمیم گیری می کند؟ قانون ناظر بر شکار و صید غیر قانونی چیست؟ تبعات شکار و صید غیر قانونی بر جامعه چیست؟ شکار و صید غیر قانونی چه تاثیری در طبیعت دارد؟

شکار و صید غیر قانونی از جمله جرایم بسیار مهم در تمامی کشورهای دنیا به خصوص کشورهایی مانند ایران محسوب می شود. ایران دارای آب و هوا و اقلیم های متنوعی است که باعث شده است گونه های جانوری مختلفی در این کشور رشد و نمو پیدا کنند. برخی از این جانوران دارای ارزش بالایی هستند و می توانند سودآوری خوبی برای افراد داشته باشد. همین سودآوری باعث شده است که نسل این دست از حیوانات در معرض خطر قرار بگیرد. بنابراین در صورتی که قانون جلوی این دست از شکار ها را نگیرد و یا آن را کنترل نکند عملا امکان نابودی برخی از گونه های جانوری و رفته رفته نابودی طبیعت غیر قابل اجتناب است.

حال ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که شکار و صید غیر قانونی چرا از نظر قانونی جرم است؟ چه قانونی در این خصوص صحبت کرده و چگونه می توان شکار و صید غیر قانونی را به عنوان جرم برای یک فرد اثبات کرد؟ در کلام ساده تر چه مدارکی را می توان به عنوان ادله اثبات جرم شکار و صید غیر قانونی به دادگاه ارائه کرد؟ همچنین نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که می خواهیم بدانیم مجازات این جرم چیست و یک وکیل کیفری چگونه می تواند از موکل خود در خصوص این جرم دفاع کند؟ این ها همه مواردی است که در ادامه به ان اشاره خواهیم کرد. با ما در ادامه همراه باشید.

شکار و صید غیر قانونی بر اساس مفاهیم

شکار و صید غیر قانونی را زمانی می توانیم از نظر قانونی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بدانیم این فعل چرا جرم است و بر اساس کدام مفاهیم دادگاه می تواند نسبت به این فعل را جرم تلقی کند.

به طور کلی هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که زمانی یک دادسرا یا دادگاه کیفری می تواند فعلی را به عنوان جرم شناخته و اثبات کند که سه رکن مادی، معنوی و قانونی برای ان فعل اثبات شود. در واقع تمام کاری که دادسرا انجام می دهد بررسی این ارکان و اثبات آن برای یک فعل است. در صورتی که این ارکان برای یک فعل اثبات شود دادسرا می تواند کیفرخواست لازم را برای جرم صورت گرفته صادر و آن را به یک دادگاه کیفری صالح ارجاع دهد. اما این ارکان چیست؟

در رکن مادی به آسیب های قابل اثباتی که از طریق فعل ایجاد شده توجه می شود. این آسیب می تواند جانی، مالی یا معنوی باشد. درخصوص شکار و صید غیر قانونی کاملا مشخص است که این شکار می تواند برای حیونات، طبیعت و در نهایت انسان مضر باشد.

در رکن معنوی نیت و عمل فاعل مورد توجه قرار دارد. بر اساس این رکن فردی که به صورت سهوی اقدام به کاری کرده باشد و یا این که در خصوص کاری که انجام می دهد و عواقب آن اطلاعی نداشته باشد دادگاه می تواند وی را تبرئه کند. مسلما در خصوص شکار و صید غیر قانونی فرد نمی تواند ادعای سهوی بودن شلیک را داشته باشد اما اگر بتواند ثابت کند که نداد حیوان شکار شده در دسته حیوانات ممنوعه یا محافظت شده بوده و یا این که به صورت اشتباهی به این حیوانات شلیک شده امکان تبرئه شدن وی وجود دارد.

در رکن قانونی نیز دادگاه و دادسرا به نظر قانون و مصادیق ذکر شده در آن توجه می کند. در ماده 679 و 680 قانون مجازات اسلامی به صورت صریح و مشخص شکار و صید غیر قانونی جرم انگاری شده و مجازات مشخصی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. بنابراین بر این اساس می توان گفت که چرا شکار و صید غیر قانونی از دید قانون جرم است.

شکار و صید غیر قانونی (1)
شکار و صید غیر قانونی (1)

آثار و تبعات شکار و صید غیر قانونی

اما نوبت به این رسیده است که بدانیم قانونگذار در مواد 679 و 680 قانون مجازات اسلامی چه مجازات هایی برای جرم شکار و صید غیر قانونی در نظر گرفته است.

پیش از هر چیزی باید بدانید که این جرم در دسته جرایم تعزیری است. بنابراین امکان تقلیل، تغییر یا تخفیف و تشدید در مجازات برای مجرم وجود دارد. همچنین در نظر بگیرید که این جرم از نوع غیر قابل گذشت است. در قانون ایران جرایم به دو دسته قابل گذشت و غیر قابل گذشت تقسیم می شود. آن دسته از جرایم هایی که اثرات اجتماعی بیشتری داشته و می تواند تاثیر مستقیم در جامعه داشته باشد به عنوان جرایم غیر قابل گذشت در نظر بگیرد. بنابراین حتی در صورت نبود شاکی خصوصی و یا رضایت وی عملا این جرایم همچنان قابل پیگیری و صدور و اجرای حکم است.

حال بر اساس ماده 679 قانون مجازات اسلامی در صورتی که کسی بدون عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشتی که در مالکیت فرد دیگری قرار دارد را شکار کند و یا اقدام به شکار حیواناتی کند که توسط دولت ممنوع اعلام شده به حبس از نود و یک رو تا شش ماه محکوم می شود. البته در کنار حبس فرد مکلف به پرداخت جزای نقدی مشخصی نیز خواهد بود. توجه داشته باشید که نقص عضو حیوان یا مسموم کردن آن توسط فرد نیز تحت این ماده قانونی به عنوان جرم شناخته می شود.

همچنین در ماده 680 قانون مجازات اسلامی اشاره شده است که شکار یا صید حیوانات وحشی حفاظت شده دارای مجازات حبس از سه ماه تا سه سال و همچنین پرداخت جزای نقدی است. این مجازات و تبعاتی است که برای شکار و صید غیر قانونی توسط قانون در نظر گرفته شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×