شرایط قرار ملاقات با زندانی

شرایط قرار ملاقات با زندانی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرایط قرار ملاقات با زندانی

شرایط قرار ملاقات با زندانی

قرار ملاقات با زندانی چگونه است؟ قرار ملاقات با زندانی چه شرایطی دارد؟ مهم ترین نکات قرار ملاقات با زندانی چیست؟ چه زمانی امکان قرار ملاقات با زندانی وجود دارد؟ چه کسانی می توانند قرار ملاقات با زندانی داشته باشند؟ برای قرار ملاقات با زندانی چه شرایطی لازم است؟ آیا تمامی بستگان امکان قرار ملاقات با زندانی را دارند؟ قرار ملاقات با زندانی کیفری چگونه است؟ قرار ملاقات با زندانی حقوقی چگونه است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص قرار ملاقات با زندانی چیست؟ قرار ملاقات با زندانی از طرف وکیل چه شرایطی دارد؟

قرار ملاقات با زندانی از جمله حقوق طبیعی هر زندانی و خانواده و بستگان او محسوب می شود. مسلما زندانی نیز درست مانند هر انسان طبیعی دیگر از یک سری نیازهای خاص احساسی خاصی برخوردار است. از جمله این نیازها را می توان داشتن روابط اجتماعی و خانوادگی دانست. زندانی به سبب جرمی که مرتکب شده و یا بنا بر دلایل دیگری که در زندان حضور دارد نباید از تامین شدن این نیاز محروم شود. از این رو قانونگذار تحت شرایط خاصی این امکان را برای غالب زندانی ها فراهم کرده است که بتوانند در موقعیت های مشخص و تعیین شده با خانواده و بستگان خود دیدار کند. هر وکیل حقوقی و کیفری به خوبی می داند که وکیل زندانی نیز می تواند با در اختیار داشتن مدارک لازم هر زمانی که ضروری بداند با موکل خود دیدار داشته باشد.

حال ما در این مقاله می خواهیم شرایط قرار ملاقات با زندانی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و با زوایای مختلف آن آشنا شویم. در واقع هدف ما این است که بدانیم قرار ملاقات با زندانی چه مدارک و شرایطی دارد و چه کسانی به صورت طبیعی حق دیدار با زندانی را دارد؟ آیا هر زندانی می تواند از این حق استفاده کند؟ آیا رفتار زندانی در زندان در خصوص میزان ملاقات و دفعات آن تاثیرگذار است؟ آیا امکان قرار ملاقات با زندانی بستگی به نظر رئیس زندان یا قاضی ناظر زندان دارد؟ این ها مهم ترین مواردی است که در این مقاله به دنبال پاسخ به آن ها هستیم.

قرار ملاقات با زندانی بر اساس مفاهیم

قرار ملاقات با زندانی را زمانی می توانیم از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا زندانی را بشناسیم و شرایط حاکم بر زندان را بدانیم.

به طور کلی ما می دانیم که افراد در جامعه بنا به دلایل مختلف ممکن است به زندان بیافتند. نکته ای که وجود دارد این است که غالب این دلایل می تواند در امور کیفری باشد. یعنی ممکن است فرد مجرم بوده و دوران محکومیت خود را سپری می کند و یا این که متهم به جرمی بوده و در مسیر اثبات جرم قرار دارد و برای وی قرار بازداشت صادر شده است. البته در برخی موارد حقوقی نیز امکان زندانی و حبس پیش بینی شده است.

در هر صورت بر اساس قانون تمامی زندانی ها امکان استفاده از قرار ملاقات را دارند. البته به جز مواردی که دادگاه و قاضی فرد را از ملاقات منع کرده است. به طور مثال قاضی یا سایر مسئولین مربوطه تشخیص دهند که ملاقات فرد زندانی با هر کدام از اعضای خانواده یا دوستان می تواند مشکل آفرین باشد. در چنین شرایطی دادگاه مانع از استفاده زندانی از این حق می شود.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که قرار ملاقات با زندانی با وجود این که یک حق طبیعی برای زندانی و بستگان وی شناخته می شود اما بنا بر دستور قاضی یا ناظر زندان و یا سایر مسئولین امکان پذیر است. بنابراین یکی از فاکتورهای مهمی که می تواند در این خصوص تاثیرگذار باشد رفتار زندانی در زندان است.

در کلام ساده تر از جمله مهم ترین شرایط قرار ملاقات با زندانی این است که زندانی با حسن رفتار و اخلاق خود در زندان ثابت کرده باشد که مستحق استفاده از این حقوق می باشد. در غیر این صورت ناظر زندان یا رئیس زندان می توانند بنا بر استدلال های متعددی مانع از ملاقات وی شوند. همچنین در نظر داشته باشید که در صورت منع ملاقات این دستور باید به صورت کتبی به ناظر زندان و رئیس زندان ابلاغ شده باشد. در غیر این صورت اعتباری نخواهد داشت.

شرایط قرار ملاقات با زندانی (2)
شرایط قرار ملاقات با زندانی (2)

مراحل و انواع قرار ملاقات با زندانی

قرار ملاقات با زندانی انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع درخواست و شرایط موجود تعیین می شود. ملاقات عمومی از جمله مطرح ترین این قرارها می باشد. در این نوع ملاقات فرد ملاقات کننده در سالن ملاقات یا در راهرو ملاقات در حضور ماموران و ضابطان قانون می تواند با زندانی دیدار داشته باشد. نوع دیگر این ملاقات، خصوصی است. این ملاقات با دستور مسئولین مرتبط امکان پذیر است. در این نوع ملاقات ماموران حضور ندارند و طرفین می توانند به تنهایی با یکدیگر دیدار کنند.

نوع سومی از قرار ملاقات با زندانی وجود دارد. هر وکیل کیفری به خوبی می داند که قانون به دنبال تحکیم روابط زناشویی و بنیاد خانواده است. از این رو زندانی به سبب حبس در زندان نباید از حق زناشویی و داشتن روابط جنسی منع شود. بنابراین در ملاقات شرعی امکانی برای زندانی و ملاقات کننده (همسر وی ) فراهم می شوند که بتوانند برای مدت سه ساعت هم بستر شوند.

قرار ملاقات به شکل عمومی برای تمام بستگان درجه یک (پدر، مادر، همسر، فرزندان، پدر همسر، مادر همسر و … ) به صورت حداکثر هفته ای یک بار و برای مدت زمان 20 دقیقه امکان پذیر است. البته بنا بر دستور ناظر زندان و بر اساس وجود شرایط مختلف امکان افزایش دفعات این قرار وجود دارد.

همچنین در نظر داشته باشید که وکیل زندانی می تواند بر اساس ضرورت و بنا بر ارائه مدارکی مانند وکالت نامه در هر موقعی که بخواهد با موکل خود دیدار داشته باشد. در واقع وکیل زندانی این حق را دارد بدون در نظر گرفتن زمان خاص و موقعیتی مشخص و بنا بر ضرورت ایجاد شده با موکل خود دیدار کند. این ها از جمله مهم ترین شرایطی است که در این خصوص وجود دارد. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می توانید از یک وکیل یا مشاور مجرب کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×