تصویر برداری مخفیانه از دیگران

تصویر برداری مخفیانه از دیگران (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تصویر برداری مخفیانه از دیگران

آیا تصویر برداری مخفیانه از دیگران جرم است؟

تصویر برداری مخفیانه از دیگران چیست؟ تصویر برداری مخفیانه از دیگران جرم است؟ چگونه تصویر برداری مخفیانه از دیگران جرم است؟ در چه حالتی تصویر برداری مخفیانه از دیگران را می توان جرم دانست؟ مهم ترین نکات مربوط به تصویر برداری مخفیانه از دیگران چیست؟ چرا از تصویر برداری مخفیانه از دیگران استفاده می شود؟ مدارک لازم جهت اثبات تصویربرداری مخفیانه از دیگران چیست؟ شرایط اثبات تصویربرداری مخفیانه از دیگران چیست؟ مجازات تصویر برداری مخفیانه از دیگران چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تصویربرداری مخفیانه از دیگران چیست؟ کدام دادگاه در خصوص تصویربرداری مخفیانه از دیگران نظر می دهد؟

تصویر برداری مخفیانه از دیگران از جمله مواردی است که بر اساس نوع تصویر و موقعیت ضبط آن می تواند جرم باشد. در واقع هر نوع تصویر برداری مخفیانه از دیگران را نمی توان بر اساس قانون جرم دانست. این مسئله عمدتا دارای مشکل شرعی و اخلاقی است. با این حال در صورتی که تصاویر گرفته شده حاوی اطلاعات خصوصی یا مستهجن بوده و یا باعث نقض حریم خصوصی افراد شود و یا این که در موقعیت های مکانی صورت گرفته باشد که از نظر قانونی تصویر برداری ممنوع بوده، می توان گفت که این تصویر برداری مخفیانه از دیگران را می توان جرم دانست.

ما در این مقاله می خواهیم از جنبه های مختلف به مجرمانه یا غیر مجرمانه بودن تصویر برداری مخفیانه از دیگران نگاه کنیم. مسئله ای که وجود دارد این است که تصویر برداری مخفیانه از دیگران در مواقعی علاوه بر این که جرم محسوب نشده، بلکه می توان از آن به عنوان یک ابزار در دادگاه استفاده کرد. بنابراین شناخت این که چه شرایطی می تواند باعث مجرمانه بودن تصویر برداری مخفیانه از دیگران شود می تواند برای طرفین بسیار مهم و قابل توجه باشد. در ادامه سعی می کنم بر اساس قوانین کیفری به صورت عملی این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

تصویر برداری مخفیانه از دیگران بر اساس مفاهیم

تصویر برداری مخفیانه از دیگران را زمانی می توان به عنوان جرم شناخت که ابتدا بدانیم قانون در چه مواردی یک فعل را جرم تلقی می کند. در واقع ارکان اثبات جرم در دادسرا و دادگاه کیفری را باید بشناسیم. سپس بر اساس این ارکان بتوانیم مسئله تصویربرداری مخفیانه از دیگران را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی برای اثبات جرم، لازم است که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای فعل اثبات شود. نکته ای که وجود دارد این است که هر وکیل کیفری به خوبی می داند که هر جرمی باید دارای آسیب مخرب و قابل اثبات باشد. به این بخش رکن مادی گفته می شود. در خصوص تصویربرداری مخفیانه از دیگران زمانی این تصویر برداری می تواند مخرب باشد که اطلاعات محرمانه یا غیر قانونی و یا غیر شرعی و اخلاقی از فرد ضبط و منتشر شود. زمانی که فرد در خیابان قدم می زند و از او به شکل مخفیانه تصویر برداری صورت می گیرد نمی توان ادعایی داشت که آسیبی در این مسئله وارد شده است. مگر این که این تصویر برداری به شکلی باعث آزار و آسیب فرد شده باشد. در صورتی که وکیل بتواند این رکن را در دادگاه اثبات کند می تواند نسبت به مجرمانه بودن تصویر برداری مخفیانه از دیگران اقدام کند.

در رکن معنوی به اهداف و نیت فاعل توجه می شود. در واقع در این بخش آن چیزی که اهمیت دارد این است که فاعل بر علم و دانش خود و بر اساس اهدافی که دارد اقدام به این کار کرده است. تصویر برداری سهوی و … نمی تواند به عنوان جرم در نظر گرفته شود. در رکن قانونی نیز به مصادیقی که در قانون آورده شده توجه می شود. در واقع نکته ای که وجود دارد این است که قانونگذار باید فعل را به عنوان جرم شناخته باشد. در غیر این صورت نمی توان فاعل را مجرم دانست.

در خصوص تصویربرداری مخفیانه از دیگران نیز همین مسئله وجود دارد. در واقع تصویر برداری مخفیانه از دیگران به جز در حالتی که موجب نقض حریم خصوصی شود و یا به جز در حالتی که تصویربرداری در مکان های ممنوعه صورت گرفته باشد قانونگذار مصادق دیگری در نظر نگرفته است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

آثار تصویر برداری مخفیانه از دیگران

اگر تصویر برداری مخفیانه از دیگران از مصادیق ذکر شده در قانون بوده و بتوان آن را به عنوان جرم در نظر گرفته فرد به دو تا 5 سال حبس، محرومیت از حقوق اجتماعی و به 74 ضربه شلاق محکوم می شود. به طور مثال اگر فردی از حمام زنانه به صورت مخفیانه فیلمی تهیه کرده باشد. این عمل به عنوان یک جرم در نظر گرفته شده و مجازات آن بر اساس موارد گفته شده خواهد بود.

هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که تهیه و تصویربرداری مخفیانه در این حالت جرم بوده و نیازی به انتشار آن برای اثبات جرم وجود ندارد. در صورتی که این دسته از فیلم ها منتشر شود علاوه بر مجازات فوق الذکر، جرم انتشار فیلم و تصویر مستهجن نیز به جرایم فرد اضافه خواهد شد.

نکته دیگری که باید بدانید این است که قانون مسلما حریم خصوصی را برای هر فرد محترم می داند. با وجود این که در خصوص تصویربرداری مخفیانه از دیگران حرفی از حریم خصوصی زده نشده است. اما بر اساس قانون نقض حریم خصوصی می تواند به عنوان یک عمل مجرمانه در نظر گرفته شود. تصویر برداری مخفیانه از دیگران که باعث نقض حریم خصوصی شود می تواند یک نوع عمل مجرمانه در نظر گرفته شود.

نکته دیگری که ذکر آن خالی از لطف نیست این است که عملا زمانی که تصویر برداری مخفیانه از دیگران به عنوان جرم شناخته نشود می توان از آن به عنوان یک ادله در دادگاه استفاده کرد. این در حالی است که اگر این رفتار به عنوان جرم شناسایی شده عملا فیلم یا تصویر گرفته شده از اعتبار ساقط شده و نمی توان به عنوان یک مدرک از آن استفاده کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×