ابطال سند رسمی

ابطال سند رسمی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ابطال سند رسمی

ابطال سند رسمی در قانون

ابطال سند رسمی چیست؟ ابطال سند رسمی به چه معنی است؟ شرایط ابطال سند رسمی چیست؟ چگونه می توان مانع از ابطال سند رسمی شد؟ آیا امکان ابطال سند رسمی وجود دارد؟ نحوه ابطال سند رسمی چیست؟ مهم ترین مسیر ابطال سند رسمی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ابطال سند رسمی چیست؟ مدارک لازم برای ابطال سند رسمی چیست؟ ابطال سند رسمی توسط کدام نهاد صورت می گیرد؟ مدت زمان ابطال سند رسمی چقدر است؟ شرایط قانونی برای ابطال سند رسمی چیست؟ مسیر ساده و سریع برای ابطال سند رسمی چیست؟ در چه شرایطی می توان مانع از ابطال سند رسمی شد؟

ابطال سند رسمی را شاید بتوان یکی از سخت ترین کارهایی دانست که در نظام حقوقی کشور امکان پذیر است. اسناد رسمی از اعتبار و وجاهت قانونی بسیار بالایی برخوردار هستند. از این رو نمی توان به سادگی و بدون ارائه مدارک و دلایل کافی دستور ابطال آن را گرفت. اما با توجه به این که همواره در قانون مسیرها و اتفاقات خاص پیش بینی می شود، بنابراین شرایطی نیز برای ابطال سند رسمی در نظر گرفته شده است. بنابراین بر اساس قانون می توان گفت ابطال سند رسمی امکان پذیر است، اگر شرایط خاص ذکر شده در قانون وجود داشته باشد.

ما در این مقاله می خواهیم این شرایط را بشناسیم و بدانیم که برای ابطال سند رسمی چه مواردی را باید رعایت کنیم. در واقع باید بدانیم که چگونه می توان یک سند رسمی مانند سند ملکی را از اعتبار ساقط کنیم و یا مانع از ابطال سند ملکی خودمان شویم؟ این ها از جمله مواردی است که شناخت مسیر و چارچوب کلی آن می تواند بسیار کارآمد باشد. اما پیشنهاد ما به شما این است که علاوه بر آشنا شدن با این مسیر می توانید از یک وکیل حقوقی در این زمینه کمک بگیرد. این وکیل به خوبی می داند که از چه مسیری می تواند ساده تر و سریع تر دستور ابطال سند رسمی را بگیرد و یا مانع از این کار شود. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این مسیر آشنا شویم.

ابطال سند رسمی بر اساس مفاهیم

ابطال سند رسمی را زمانی می توان به درستی متوجه شد که مفاهیم ابتدایی و مهم آن را شناخت. یکی از مهم ترین این مفاهیم را می توان مفهوم سند در قانون و انواع آن دانست.

به طور کلی سند در قانون از اهمیت بسیاری برخوردار است. در مسیر حقوقی یا کیفری اسناد یکی از ادله های اثبات دعوی شناخته می شوند. از این رو می توان گفت که سند دارای اعتبار و وجاهت قانونی است که بر اساس آن امکان اثبات یک ادعا یا رد یک ادعا ایجاد می شود.

نکته ای که باید بدانید این است که در قانون ایران دو نوع سند تعریف شده است. در این قانون اسناد به دو دسته عادی و رسمی تقسیم می شود. اسناد عادی به اسنادی گفته می شود که تحت نظارت نماینده رسمی قانون تدوین و ثبت نشده باشد. انواع اسناد خطی، مبایعه نامه، قولنامه یا … که بدون حضور نماینده رسمی قانون تدوین و امضا شده باشد را می توان به عنوان یک سند غیر رسمی یا ساده شناخت. اما اسناد رسمی به اسنادی گفته می شود که تحت حضور نماینده قانونی به صورت رسمی تدوین شده باشد.

به طور مثال دفتردار اسناد رسمی به عنوان نماینده رسمی شناخته می شود و یا متصدی ثبت احوال یک شخص قانونی محسوب می شود. بنابراین اسناد صادر شده توسط این گروه از افراد به عنوان یک سند رسمی است.

نکته بسیار مهمی که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که اسناد رسمی و غیر رسمی هر دو از اعتبار قانونی برخوردار هستند. ما تفاوت این دو در این است که اسناد رسمی اعتبار بسیار بالاتری دارند و امکان ابطال آن ها نیز بسیار سخت تر است. در واقع به جز در شرایط سخت قانونی و با ارائه مدارک و دلایل کامل امکان ابطال سند رسمی وجود ندارد. با این حال در ادامه دلایل مهمی که امکان ابطال سند رسمی را فراهم می آورد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما در ادامه همراه باشید.

ابطال سند رسمی (2)
ابطال سند رسمی (2)

مسیرهای ابطال سند رسمی

یکی از مهم ترین و رایج ترین مسیرهای ابطال سند رسمی را می توان قراردادی دانست که بر اساس آن سند تدوین و ثبت شده است. فرض کنید که شما بر اساس قرارداد مبایعه نامه ای اقدام به فروش ملک کرده اید. خریدار می تواند بر اساس این قرارداد نسبت به انتقال سند و صدور سند رسمی اقدام کند. حال اگر ثابت شود که این قرارداد بنابر دلایل خاصی باطل است، سند حاصل از آن نیز باطل خواهد بود.

بنابراین ابطال قراردادی که بر اساس آن سند صادر شده است می تواند مهم ترین مسیر برای ابطال سند رسمی محسوب شود. در کنار این مسیر می توان امکان جعلی بودن سند رسمی را نیز مطرح کرد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که ممکن است یک سند در دادگاه تحت عنوان سند رسمی ارائه شود. اما این سند ممکن است جعلی باشد. طرف مقابل با بیان این ادعا تنها می تواند درخواست بررسی مجدد سند را از دادگاه داشته باشد. از این رو این مسیر عملا تنها برای بررسی صحت یا رد سند رسمی کارایی دارد.

مسیر دیگری که می تواند موجب ابطال سند رسمی شود اثبات صوری بودن معامله است. در واقع در صورتی که ثابت شود انتقال سند و صدور آن بر اساس یک معامله صوری برای فرار از دین یا هر دلیل دیگری بوده. با اثبات این مسئله می توان نسبت به ابطال سند رسمی اقدام کرد.

همچنین در صورتی که ثابت شود این سند بر اساس معامله معارض صورت گرفته باشد نیز می تواند باطل شود. به طور مثال یک ملک به دو فرد فروخته شود. در این حالت می توان گفت که سند اول (مقدم) صحیح و سند دوم صادر شده باطل خواهد بود. این ها از مهم ترین مفاهیمی است که در خصوص مسئله ابطال سند رسمی وجود دارد. اما بهتر این است که در این حالت از یک وکیل مجرب و با تجربه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×