ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود

ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود

ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود بر اساس قانون

ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود چیست؟ ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود چگونه امکان پذیر است؟ شرایط ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود چیست؟ چگونه می توان مانع از ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود شد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود چیست؟ بهترین روش برای ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود چیست؟ سریع ترین مسیر برای ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود چیست؟ ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود تحت نظارت کدام دستگاه قضایی امکان پذیر است؟ قانون ناظر بر ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود چیست؟

ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود در صورتی امکان پذیر است که مبایعه نامه به عنوان یک سند غیر رسمی باشد. در خصوص اسناد رسمی شهادت شهود نمی تواند ادله کافی برای ابطال آن باشد. از این رو می توان گفت که ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود امکان پذیر است به این شرط که این سند به عنوان یک سند غیر رسمی شناخته شود. در خصوص اسناد رسمی نیز علاوه بر شهادت شهود نیاز به ادله دیگری وجود دارد. چرا که اسناد رسمی از اعتبار بالاتری برخوردار هستند و نمی توان به سادگی اعتبار آن ها را از بین برد و یا باعث ابطال آن شد.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود دقیقا چیست و چه کارکردی دارد؟ در واقع می خواهیم بدانیم چه زمانی می توان از این ابزارهای قانونی استفاده کرد؟ همچنین با مسیر ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود آشنا خواهیم شد و خواهیم دانست که یک وکیل حقوقی در این مسیر چه کارکردی خواهد داشت؟ این ها از مهم ترین مفاهیمی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود بر اساس مفاهیم

ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که شرایط و مفاهیم ابتدایی مربوط به آن را به درستی بشناسیم. در واقع ما باید بدانیم که مبایعه نامه چیست؟ اسناد رسمی و غیر رسمی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ و شهادت شهود چه تاثیری در روند دادرسی مانند ابطال مبایعه نامه می تواند داشته باشد؟

مبایعه نامه از جمله قراردادهای لازم در قانون ایران محسوب می شود. بر این اساس این قرارداد غیر قابل انحلال است مگر این که یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد یا اقاله ایجاد شود. صوری بودن قرارداد بدین معنی است که اصل و نیت تدوین قرارداد بر خلاف آن چیزی است که در قرارداد ذکر می شود.

به طور مثال در قرارداد مبایعه نامه فروش ملک به عنوان نیت قرارداد ذکر شده است و این در حالی است که این مبایعه نامه صرفا برای فرار از دین و عدم واگذار شدن ملک به فرد دیگری است. بنابراین بر اساس قانون و شرع این قرارداد صوری بوده و باطل است. باطل بودن قرارداد بدین معنی است که همه چیز باید به شرایط پیش از انعقاد قرارداد بازگردد. بنابراین حتی اگر سند رسمی مانند سند مالکیت بر اساس این قرارداد صادر شده باشد، باید باطل شود. این نکته مهی است که باید به آن توجه داشته باشید.

مسئله مهم دیگر این است که اسناد در قانون ایران به دو دسته رسمی و غیر رسمی یا ساده تقسیم می شود. اسناد رسمی به اسنادی گفته می شود که توسط نماینده رسمی قانون تدوین و ثبت شده باشد و اسناد غیر رسمی فاقد این ویژگی هستند. نکته ای که وجود دارد این است که هر دو نوع از اسناد دارای اعتبار و سندیت لازم هستند. اما در قانون اعتبار و وجاهت اسناد رسمی بسیار بالاتر است. از این رو نمی توان به سادگی اعتبار اسناد رسمی را از بین برد و یا آن ها را باطل کرد. گرچه یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که امکان ابطال اسناد رسمی نیز وجود دارد. اما برای این کار مسیر سخت تر و نیاز به مدارک بیشتری است.

چگونگی ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود

اما مفهوم دیگری که بسیار باید به آن توجه داشته باشیم، مسئله شهادت شهود است. در قانون حقوقی و کیفری ایران شهادت به عنوان یکی از ادله های اثبات دعوی شناخته می شود. بنابراین می توان گفت که شهادت شهود را می توان به عنوان دلیلی برای ابطال مبایعه نامه صوری با شهادت شهود در نظر گرفت. اما مسئله ای که وجود دارد این است که شهادت شهود شاید بتواند اسناد غیر رسمی و خطی را زیر سوال ببرد اما این شهادت برای ابطال اسناد رسمی کافی نیست.

بنابراین در صورتی که مبایعه نامه به صورت رسمی تنظیم شده باشد استناد به شهادت شهود برای اثبات صوری بودن معامله و ابطال آن کافی نیست. البته این شهادت حتی در این خصوص نیز می تواند به علم قاضی کمک کند و باعث شود که رای سریع تر و ساده تر صادر شود. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اصل در قانون بر صحت قرارداد است. یعنی زمانی که طرفین در خصوص یک قرارداد یا معامله به توافق می رسند قانون آن را صحیح می داند. بنابراین زمانی هر کدام از طرفین مدعی صوری بودن قرارداد باشد، همان فرد موظف به اثبات آن است. در کلام ساده تر با توجه به اصل صحیح بودن قرارداد، فردی که مدعی صوری بودن یا ابطال قرارداد است باید شهود و مدارک خود را به دادگاه ارائه دهد. بنابراین فرد مقابل در ابتدا وظیفه ای برای اثبات صحیح بودن قرارداد ندارد. وی تنها می تواند در خصوص رد ادعای صوری بودن قرارداد اقدام کند. این یکی از مهمترین مسیرهای کاری است که هر وکیل متخصص در این حوزه به آن اشراف دارد.

در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که در مواردی صوری بودن قرارداد در صورت مقاصدی مانند فرار از دین و یا کلاهبرداری می توانند مسئولیت کیفری برای طرفین داشته باشد. بنابراین امکان کشیده شدن دعوی به دادگاه های کیفری نیز وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×