اعتبار مبایعه نامه عادی

اعتبار مبایعه نامه عادی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعتبار مبایعه نامه عادی

اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه

اعتبار مبایعه نامه عادی چیست؟ اعتبار مبایعه نامه عادی چه شرایطی دارد؟ مهم ترین نکات مربوط به اعتبار مبایعه نامه عادی چیست؟ چگونه می توان باعث افزایش اعتبار مبایعه نامه عادی شد؟ آیا می توان اعتبار مبایعه نامه عادی را زیر سوال برد؟ عناصر اعتبار مبایعه نامه عادی چیست؟ اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه چیست؟ اعتبار مبایعه نامه عادی در قانون چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعتبار مبایعه نامه عادی چیست؟ چگونه می توان اعتبار مبایعه نامه عادی را افزایش داد؟ اعتبار مبایعه نامه عادی با کد رهگیری چه تفاوتی با اعتبار مبایعه نامه عادی بدون کد رهگیری دارد؟ اعتبار مبایعه نامه عادی توسط کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟

اعتبار مبایعه نامه عادی بر اساس قانون به اندازه ای است که می توان به آن به عنوان یک سند یا مدرک نگاه کرد. در کلام ساده تر بر اساس این مبایعه نامه امکان تعیین مالک و همچنین صدور رای وجود دارد. بنابراین کاملا می توان گفت که اعتبار مبایعه نامه عادی به اندازه ای است که می توان بر اساس آن سند رسمی مالکیت گرفت و همچنین امکان استناد بر آن در دادگاه وجود دارد. نکته ای که باید بدانید این است که داشتن کد رهگیری یا نبود آن تاثیری در این اعتبار ندارد. گرچه کد رهگیری به صورت عملی کمی در این اعتبار تاثیرگذار بوده است.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اعتبار مبایعه نامه عادی دقیقا چیست و چه کارکردی داد؟ در واقع ما می خواهیم بدانیم که فردی با در اختیار داشتن این قرارداد چگونه می تواند شرایط مختلف را ایجاد کند؟ همچنین می خواهیم بدانیم اعتبار مبایعه نامه عادی در هر شرایطی چه نوع کارکردی خواهد داشت؟ در نظر داشته باشید که مسئله مربوط به اعتبار مبایعه نامه عادی در حدود اختیارات قوانین حقوقی و امور مربوط به قرارداد هاست. بنابراین در صورتی که در این خصوص درگیر دعوی شده باشید می توانید از یک وکیل حقوقی امور قرارداد ها استفاده کنید.

اعتبار مبایعه نامه عادی بر اساس مفاهیم ساده

اعتبار مبایعه نامه عادی را زمانی می توانیم از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم که بتوانیم شرایط و مفاهیم ابتدایی مربوط به آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

در واقع در ابتدا ما باید بدانیم که مبایعه نامه از چه نوع قراردادی است؟ این قرارداد چه کارکردی دارد و در دادگاه چه اعتباری می تواند داشته باشد؟

به طور کلی در قانون ایران از دو نوع قرارداد استفاده می شود. قراردادهای لازم و جایز این دو نوع قرارداد را تشکیل داده است. قرارداد های لازم به قراردادهایی گفته می شود که امکان انحلال آن در هر شرایطی وجود ندارد. در کلام ساده تر طرفین باید نسبت به ابقا و اجرایی شدن مفاد آن اقدام کنند. مگر این که یکی از حالت های ابطال قرارداد، اقاله، انفساخ قرارداد، فسخ ایجاد شده باشد. قرارداد مبایعه نامه از این نوع قرارداد است.

نوع دیگری از قراردادها وجود دارد که به قرارداد جایز شهرت دارد. این قراردادها امکان انحلال یک طرفه و بدون در نظر گرفتن پیش نیازهای قانونی را دارد. بنابراین قراردادهایی مانند وکالت و … بدون در نظر گرفتن شرایط خاصی امکان انحلال دارند.

بنابراین در صورتی که قرارداد صحت کامل در عقد و ماهیت داشته باشد باید اجرایی شود و امکان فسخ یک طرفه یا بدون در نظر گرفتن شرایط خاص برای آن وجود ندارد.

اما بعد دیگری از اعتبار مبایعه نامه را می توان در خصوص رسمی یا عادی بودن سند مبایعه نامه جست و جو کرد. در واقع عادی بودن مبایعه نامه بدین معنی است که این سند بدون حضور نماینده قانون تدوین شده و به صورت رسمی ثبت نشده است. این در حالی است که اسناد رسمی توسط نماینده قانون تدوین و ثبت می شوند. بنابراین می توان حدس زد که اعتبار اسناد رسمی مانند سند رسمی مالکیت بسیار بیشتر از اسناد عادی است. اما آیا این بدین معنی است که اعتبار مبایعه نامه عادی غیر قابل استناد است؟ در ادامه به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

اعتبار مبایعه نامه عادی (2)
اعتبار مبایعه نامه عادی (2)

اعتبار مبایعه نامه عادی در برابر سند رسمی

یکی از مهم ترین سوالاتی که از هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان پرسیده می شود این است که اعتبار مبایعه نامه عادی نسبت به یک سند رسمی چگونه است؟ در واقع می توان در برابر سند رسمی ارائه شده مانند سند مالکیت از مبایعه نامه ساده استفاده کرد؟ به طور مثال فرض کنید که فروشنده ملکی، ملک را تحت مبایعه نامه به خریدار فروخته است. این در حالی است که سند مالکیت در اختیار فروشنده قرار دارد.

حال اگر میان طرفین اختلافی ایجاد شود، فروشنده با ارائه سند مالکیت و بر اساس رسمی بودن آن می تواند اعتبار مبایعه نامه عادی را زیر سوال ببرد؟ پاسخ این است که گرچه سند مالکیت یک سند رسمی محسوب می شود و از اعتبار قانونی بالاتری نسبت به اسناد غیر رسمی برخوردار است اما این بدین معنی نیست که اسناد غیر رسمی مانند مبایعه نامه از اعتبار کافی برخوردار نیستند. از این رو در چنین دعاوی در صورتی که ثابت شود مبایعه نامه اصالت و صلاحیت دارد می تواند اعتبار سند رسمی را زیر سوال ببرد.

در کلام ساده تر در چنین دعاوی سخت ترین مسیر، اثبات اعتبار و صلاحیت مبایعه نامه است. با اثبات این مسئله می توان از اعتبار کامل قانونی برای ان استفاده کرد. بنابراین بر اساس قانون می توان از چنین سندی برای دعاوی مختلف استفاده نمود. البته باید در نظر داشته باشید که در زمان تدوین قرارداد و مبایعه نامه باید شرایط قانونی آن به طور کامل رعایت شده باشد. به طور مثال باید مال به طور کامل مشخص، ثمن تعیین شده و فروشنده و خریدار معرفی شده باشند. این ها مواردی است که می تواند در صحت قرارداد بسیار تاثیرگذار باشد.

نکته ای که باید بدانید این است که از نظر قانونی کد رهگیری تاثیر مستقیمی در اعتبار مبایعه نامه عادی ندارد اما وجود این کد می تواند کار را برای اثبات اعتبار و صحت قرارداد بسیار ساده تر کند. از این روست که گفته می شود بهتر این است که مبایعه نامه دارای کد رهگیری کامل و قانونی باشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×